امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



پایان تساهل و تسامح با آلومنيوم‌سازي اراك

کد مطلب: 3016 | تاریخ ارسال: 30 جولای 2009 | چاپ صفحه

مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: دوران مماشات و تساهل و تسامح با شركت آلومينيوم‌سازي اراك به پايان رسيده و اگر خواهان حفظ سلامتي مردم هستيم، بايد در اين زمينه سخت‌گيرانه عمل كنيم.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاري فارس از اراك، حميدرضا جلالوندي ظهر امروز در جمع خبرنگاران در اراك اظهار داشت: هم اينك جامع‌ترين قوانين در حفظ و حراست از محيط زيست در كشور وجود دارد كه در هيچ كجاي جهان چنين اهتمام و توجهي به محيط زيست صورت نگرفته است، چرا كه در فرايند توسعه اقتصادي قانونگذار افراد و سازمان‌ها را مكلف كرده خود را با محيط زيست هماهنگ كنند.
وي اضافه كرد: با وجود تاكيد و اهتمام بالاي قانونگذار به حفظ محيط زيست در كشور برخي گمان مي‌كنند كه محيط زيست بايد خود را با فراينده‌هاي توسعه‌ هماهنگ كند و نقش محيط زيست را در اين زمينه كمرنگ مي‌بينند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي با اشاره به اينكه به دليل فعاليت‌هاي اقتصادي نقش محيط زيست و اهميت آن براي عده‌اي كم‌رنگ شده است، خاطرنشان كرد: پديده‌هاي زيست محيطي كه امروز با آن روبه‌رو هستيم به دليل بي‌اعتنايي به مقوله محيط زيست است و در اين زمينه فراينده‌هاي طولاني طي شده است كه براي برطرف كردن اين پديده‌هاي مخرب زيست محيطي نياز به صرف زمان و هزينه‌هاي بسياري است.
جلالوندي بيان داشت: تاكنون 183 ديگ از 700 ديگ خطوط پنج‌گانه توليد ايرالكو تعطيل شده و با برنامه زمان‌بندي اعلام شده در حكم جديد تا پايان آبان ماه جاري بايد كل پنج خط‌ از مدار توليد خارج شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي به سفر دولت به استان مركزي و مصوبات آن در مورد شركت ايرالكو اشاره و خاطرنشان كرد: در اين سفر مقرر شد كارگاه قديمي احياي شركت آلومينيوم‌سازي اراك تا پايان خرداد ماه سال گذشته جمع‌آوري شود، ولي با درخواست مهلت از سوي مديران كارخانه مقرر شد اين اقدام تا پايان همان سال به انجام برسد و كارگاه آندسازي اين شركت در محلي به غير از مكان كنوني احداث شود.
وي اضافه كرد: يكي از شروط اصلي دولت براي پرداخت تسهيلات به اين شركت استفاده از تكنولوژي‌هاي روز و پيشرفته در اجراي طرح جديد است و همزمان با احداث واحد جديد واحد قديمي بايد از مدار خارج مي‌شد كه اين كارخانه به تعهد خود در خارج كردن كارگاه‌هاي قديمي از مدار بي‌توجهي كرده است.
جلالوندي با بيان اينكه به دليل آلودگي هواي اراك و قرار داشتن نام اين شهر در صدر ليست هفت شهر آلوده كشور طرحي در دولت براي كاهش آلودگي ‌هوا به تصويب رسيده است، بيان داشت: در سال 86 در كميسيون زيربنايي دولت طرح جامع كاهش آلودگي هواي اراك مطرح و مقرر شد در شعاع 30 كيلومتري از اين شهر صنعت جديدي ايجاد نشود كه اين موضوع نشان از حساسيت بالاي مسئولان براي رفع آلودگي‌ هواي اراك دارد.
وي با بيان اينكه مديران ايرالكو مدعي آن هستند كه قادرند كارگاه قديمي اين شركت را فيلتراسيون كرده و آلودگي ‌آن را كنترل كنند با رد اين ادعا گفت: اگر مسئولان ايرالكو مي‌توانستند آلودگي ناشي از اين كارگاه‌ها را كنترل كنند نياز به سرمايه‌گذاري چند ميليارد توماني براي احداث واحد جديد نبود و اين ادعاها تنها با هدف خريد زمان و فعال نگه داشتن كارخانه قديمي ايرالكو مطرح مي‌شوند و هرگز جنبه اجرايي نخواهد يافت.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي با اشاره به اينكه هر بار مباحث مربوط به رعايت مقررات زيست محيطي در اين شركت مطرح مي‌شود مديران ايرالكو اقدام به فرافكني در اجراي تعهدات خود مي‌كنند، اظهار داشت: وزارت صنايع و ايرالكو متعهد هستند كه با راه‌اندازي كارخانه جديد تعدادي از نيروهاي خود را بازنشسته، عده‌اي را بازخريد، كارگران شاغل در واحد قديمي را به واحد جديد انتقال داده و مابقي افراد را در واحد‌هاي پايين دستي صنعت آلومنيوم مشغول به كار كند كه متاسفانه در اين زمينه اقدامي صورت نگرفته كه تبعات ناشي از اين بي‌توجهي بر عهده مسئولان اين شركت است.
به گفته وي، براي جلوگيري از وارد شدن ضرر اقتصادي به كشور مقرر شد با افزايش ظرفيت توليد در آلومينيوم المهدي به صورت فازبندي شده ديگ‌هاي توليدي در كارگاه قديمي شركت ايرالكو نيز متناسب با افزايش ظرفيت در المهدي از مدار بهره‌برداري خارج شود تا به اقتصاد و صنعت توليد آلومنيوم در كشور ضربه‌اي وارد نشود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي با بيان اينكه محيط زيست اهداف اقتصادي در راستاي وظايف خود ندارد، تاكيد كرد: هيچ مسئله اقتصادي در كشور نمي‌تواند مهم‌تر از سلامتي و آسايش مردم باشد و در اين زمينه محيط زيست مصالح اقتصادي را فداي سلامتي مردم نخواهد كرد.
جلالوندي قرار داشتن نام اراك در ليست شهرهاي آلوده را سبب شرمندگي و سرافكندگي دانست و گفت: محيط زيست در اجراي وظايف خود همواره همه مسائل و تبعات ناشي از تصميم‌هاي خود را در نظر گرفته و بدون در نظر گفتن شرايط نسبت به اجراي امور اقدام نمي‌كند كه در اين زمينه نيز با مسئولان قضايي كه اهتمام ويژه‌اي به رعايت قانون در دو سال اخير داشته‌اند، هماهنگي كامل داشته است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي با بيان اينكه روند طي شده براي دخالت دستگاه قضايي در تعطيل كردن واحد‌هاي آلاينده ايرالكو خواست نهايي مسئولان اين سازمان نبوده است، افزود: علاقه‌مند بوديم مسئولان ايرالكو با در نظر گرفتن حقوق مردم اراك خود در تعطيل كردن و بهسازي اين كارخانه اقدام مي‌كردند و محيط زيست تنها ناظر بر انجام آن مي‌شد، ولي در نهايت اين سازمان براي حفظ سلامتي مردم با كمك از دستگاه قضايي نسبت به تعطيل كردن اين واحدها اقدام كرده است.
وي به ميزان آلايندگي‌هاي توليد شده در كارخانه ايرالكو اشاره كرد و بيان داشت: بر اساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته كارخانه ايرالكو 700 ديگ در كارگاه احيا دارد كه اين در مجموع 85 درصد آلودگي در اين واحد در اين كارگاه، 12 درصد در كارگاه آندسازي و 3 درصد نيز مربوط به ديگ‌هاي پخت آند در واحد‌هاي قديم و جديد است.
به گفته وي، شركت ايرالكو با فيلتر كردن تنها 15 درصد از كارخانه مدعي است كه قادر است كارگاه احياي قديمي اين شركت را فيلتر كند در حالي كه بر اساس مستندات موجود اين اقدام عملي نيست و تمام بحث محيط زيست استان نيز در مورد همين كارگاه و آلايندگي 85 درصدي اين بخش است كه تنها با بر چيده شدن آن به پايان مي‌رسد.
جلالوندي به بررسي‌ها و نتايج كار كارشناسي صورت گرفته در زمينه تاثير آلايندگي‌هاي اين شركت بر مردم اراك و نواحي اطراف آن پرداخت و بيان داشت: با تحقيقات صورت گرفته در شعاع‌هاي مختلف از كارخانه مشخص شد ميزان آلايندگي ناشي از فلورايد كه شاخص اصلي آلودگي در صنعت آلومنيوم است در نواحي نزديك به ايرالكو بسيار بالا و در فاصله 25 كيلومتري از آن بيش از حد مجاز است به گونه‌اي كه در بررسي از 32 روستاي اطراف اراك برخي از ساكنان روستاها به بيماري فلورائيزم كه از عوارض ناشي از آلودگي‌هاي صنعت آلومينيوم است، مبتلا شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: كارگاه آندسازي قديم ايرالكو نيز بين 60 تا 180 مترمكعب در ساعت گاز خروجي از دودكش دارد كه بخش مهمي از آن بخارهاي كك و ذرات معلق شيميايي دارد كه منشا بسياري از بيماري‌ها است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي تصريح كرد: بخارهاي قير با تركيبات حلقوي خطرناك يكي ديگر از آلاينده‌هايي است كه در خروجي اين كارگاه وجود دارد.
جلالوندي با اشاره به مصوبه دولت نهم مبني بر تعطيلي ايرالكوي قديم همزمان با راه‌اندازي كارخانه جديد و تاكيد بر انتقال سريع كارگاه آندسازي به شعاع مناسب شهر اراك عنوان داشت: تاكنون چهارنقطه براي انتقال آندسازي پيشنهاد شده كه موافقت كتبي همه آن‌ها اعلام شده است.
وي با تاكيد برلزوم تسريع عمليات اجرايي طرح آندسازي در خارج محدوده شهري اظهار داشت: فعاليت واحد آندسازي فعلي در محدوده شهري اراك پذيرفتني نيست.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.