امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



تعطیلی تدریجی ديگ‌هاي كارگاه احياي ايرالكو

کد مطلب: 3007 | تاریخ ارسال: 30 جولای 2009 | چاپ صفحه

معاون دادستان اراك گفت: بر اساس حكم دادستاني و در راستاي حفظ سلامت مردم اراك روزانه پنج ديگ از ديگ‌هاي كارگاه احياي قديم شركت ايرالكو تعطيل مي‌شود.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاري فارس از اراك، محمدرضا رحمتي ظهر امروز در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس قانون كسي حق ندارد سلامتي مردم و افراد جامعه را به خطر انداخته و آنان را تهديد كند، چرا كه حق حيات و تنفس هواي سالم از اساسي‌ترين حقوق مردم است و سلامت مردم نبايد فداي فعاليت‌هاي اقتصادي شود كه در اين راستا دادستاني با صدور حكم تعطيلي تدريجي ديگ‌هاي كارگاه احياي قديم شركت ايرالكو نسبت به رفع خطر و آلودگي هواي اراك اقدام كرده است.
وي اضافه كرد: دادستاني به عنوان مدعي‌العموم بر حسب ماده سه قانون اصلاح قانون دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در راستاي حفظ حقوق عمومي و صيانت از حقوق شهروندان بر اساس گزارش‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست كه براساس تبصره يك ماده 688 قانون مجازات اسلامي به عنوان تنها مرجع اظهار نظركننده و گزارش‌دهنده منابع آلودگي شناخته مي‌شود، نسبت به صدور اين حكم اقدام كرده است.
معاون دادستان اراك با اشاره به سابقه 17 ساله شركت ايرالكو در آلوده‌كردن هواي اراك اظهار داشت: بر اساس سوابق و مستندات موجود، از سال 1371 سازمان حفاظت محيط زيست با ارسال گزارش‌هايي به دستگاه قضايي نسبت به آلايندگي شركت آلومينيوم‌سازي اراك اعتراض كرده و در همان زمان نيز موضوع به مديران وقت شركت ايرالكو براي اصلاح فرايند توليد در اين كارخانه اعلام شد.
رحمتي خاطرنشان كرد: دادستاني بر اساس قانون و حسب رعايت مصالح صنايع و كارگران با مهلت‌دادن به شركت ايرالكو بستر را براي اصلاح روند توليد و رفع آلودگي‌هاي ناشي از اين كارخانه فراهم كرد، اما به دليل بي‌توجهي به اين موضوع روند رسيدگي به وضعيت كارخانه ايرالكو 17 سال به طول انجاميد.
معاون دادستان اراك و مسئول رسيدگي به اين پرونده تاكيد كرد: با وجود مساعدت‌هاي متعدد دستگاه قضايي با شركت ايرالكو، نه تنها اقدامي از سوي اين شركت در راستاي رفع و كاهش آلودگي در اين شركت به انجام نرسيده بلكه اين شركت فعاليت‌هاي خود را گسترش داد كه اين توسعه بدون در نظر گرفتن تعهدات قبلي مبني بر كاهش آلايندگي در اين واحد بوده است.
وي با اشاره به مصوبات سفر دولت به استان مركزي و مصوبه هيئت دولت در مورد شركت ايرالكو گفت: بر اساس بند 9 مصوبه شماره 97853/40652 مورخه 16 مهر ماه سال گذشته طرح احداث كارخانه آلومينيوم‌سازي جديد با سيستم فيلتر شده به تصويب رسيده و مقرر شد در اين راستا با به بهره‌برداري رسيدن كارخانه جديد كارخانه قديم از مدار بهره‌برداري خارج شود.
به گفته وي، با وجود به بهره‌برداري رسيدن كارخانه جديد ايرالكو با فناوري‌هاي پيشرفته كارگاه‌هاي قديم احياي اين كارخانه كه منشا آلودگي هستند، همچنان به كار خود ادامه مي‌دهند و ميزان آلودگي نه تنها كاهش نيافته بلكه بيش از گذشته نيز شده است.
معاون دادستان اراك با بيان اينكه بر اساس گزارش سازمان محيط زيست در هر ساعت حجم بالايي از آلايندگي ايرالكو وارد هواي شهر اراك مي‌شود، خاطرنشان كرد: در هر ساعت 5/2 ميليون مترمعكب انواع گازها و ذرات آلاينده‌اي چون آلومينا، بخارات قير، منوكسيدكربن، دي اكسيدكربن و تركيبات مسموم‌كننده فلورايد توسط اين كارخانه در هواي شهر اراك منتشر مي‌شود كه برخي از اين آلودگي‌ها بر اساس نظركارشناسان محيط زيست بيش از دو برابر حد مجاز است.
رحمتي با بيان اينكه آلودگي‌هاي اين كارخانه در شهر اراك عوارض بسياري براي مردم و محيط طبيعي در بر دارد، عنوان داشت: آلودگي‌هاي شديد آب، خاك، پوشش گياهي و تغيرات ژنتيكي بر روي گياهان و نيز تاثير منفي بر روي انسان‌ها و احشام از جمله عوارضي است كه آلودگي‌هاي اين كارخانه بر محيط زيست و انسان‌ها دارد.
وي اظهار داشت: بر اساس اصل 50 قانون اساسي و مواد 2، 14، 15، 16 و 18 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا و مواد 9، 11 و 12 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست حكم تعطيلي ديگ‌هاي كارگاه احياي قديمي شركت ايرالكو صادر و به صورت تدريجي در مدت پنج ماه اجرا مي‌شود.
معاون دادستان اراك يادآور شد: بر اساس حكم‌هاي صادر شده در سوم مرداد ماه جاري مقرر بود به صورت دفعي نسبت به تعطيلي 70 ديگ اقدام شود كه شركت ايرالكو با ارسال نامه‌اي درخواست كرد تعطيلي اين تعداد ديگ به صورت تدريجي به انجام برسد كه دادستاني ضمن موافقت با اين درخواست دستور داده است كه روزانه پنج ديگ از كارگاه قديمي شركت ايرالكو به صورت مستمر تعطيل و تا 27 مرداد ماه كل‌خط دو ايرالكو و تا پايان آبان ماه كل كارگاه احياي قديمي شركت آلومينيوم‌سازي بر چيده شود.
رحمتي با اشاره به اينكه كارخانه ايرالكو براي تعطيل‌كردن ديگ‌ها 24 ساعت زمان درخواست كرده است، گفت: دادستاني براي جلوگيري از هرگونه شبهه در اجراي اين حكم با درخواست 24 ساعت زمان براي تعطيل كردن هر پنج ديگ موافقت كرده است و از تاريخ ششم مرداد ماه روزانه پنج ديگ در راستاي حكم دادستاني تعطيل و محيط زيست گزارش روزانه آن را به مسئولان ارائه كرده‌اند.
وي با بيان اينكه برخي در تلاشند تا از اجراي اين حكم به دليل ملازمه آن با فعاليت‌هاي اقتصادي جلوگيري كنند، بيان داشت: در گذشته بارها براي جلوگيري از بروز مشكل در اجراي اين حكم به واسطه مشكلات كارگري در اين شركت به مديران ايرالكو فرصت داده شده بود تا با برنامه‌ريزي اين مسئله را به حداقل برسانند، اما به دليل بي‌توجهي آنان به اين موضوع مسائل و مشكلات كارگران بايد از سوي مديران اين كارخانه پاسخ داده شود.
وي بر ضرورت حفظ اشتغال در اين واحد صنعتي اشاره و با تاكيد بر اينكه با تعطيل شدن ديگ‌هاي كارگاه احياي قديمي شركت ايرالكو نبايد حتي يك كارگر اين شركت از كار بيكار شود، اضافه كرد: شكايت از ايرالكو 17 سال سابقه دارد و در اين مدت بسياري از كاركنان آن بازنشسته شده و يا به كارگاه جديد منتقل شده‌اند و نبايد با مستمسك قرار دادن اشتغال در اين واحد آلودگي هوا را مورد بي‌اعتنايي قرار داد.
معاون دادستان اراك اظهار داشت: مسئولان شركت ايرالكو بايد نسبت به تامين اشتغال براي كارگران اين واحد متعهد باشند و در صورتي كه حتي يك كارگر اين واحد با توجيه اينكه ديگ‌ها تعطيل شده است از كار بيكار شود در اين صورت براساس ضوابط قانون كار و مستندات قانون از حقوق كارگران دفاع مي‌كنيم.
وي از نبود اراده براي عملي كردن تعهدات قانوني اين شركت در راستاي كاهش آلودگي هواي اراك انتقاد كرد و افزود: تعطيلي ديگ‌هاي قديمي كارگاه احياي ايرالكو خواست مردم، نمايندگان مجلس، مسئولان سياسي و قضايي است و در اين زمينه دادستاني به عنوان نماينده مدعي‌العموم نسبت به رفع آلودگي در اين واحد اقدام مي‌كند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.