امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



استان مرکزی دروازه خودکفایی بنزین

کد مطلب: 29351 | تاریخ ارسال: 17 سپتامبر 2011 | چاپ صفحه

با آماده شدن واحد بنزین سازی پالایشگاه امام خمینی شازند در استان مرکزی و افزایش تولید بنزین از چهار میلیون لیتر به هشت میلیون لیتر در روز عملا کشور از واردات هر نوع بنزین خودکفا شد و می تواند به صادرات فکر کند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، پالایشگاه امام خمینی شازند که پیش از این پالایشگاه شازند اراک نام داشت اولین پالیشگاه بعد از انقلاب است که به دست توانمند متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

همچنان که این پالایشگاه اولین پالایشگاه ساخته شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور است، امروز نیز دروازه خودکفایی کشور در تولید بنزین شده است.

این پالایشگاه در سال 1372 راه اندازی شد و به فاصله 12 سال طرح توسعه آن طراحی و عملیات اجرایی آن در سال 1384 آغاز شد.

طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی دارای 13 واحد بود که واحد 13 بهمن ماه سال گذشته راه اندازی شد و شامل واحد تقطیر بنزین سازی بود.

بعد از راه اندازی واحد تقطیر طرح توسعه، متخصصان و مهندسان و کارگران این واحد دست به دست هم برای راه اندازی واحد بنزین سازی که واحد شماره 12 این طرح است، تلاش کردند و اکنون با گذشت هفت ماه واحد بنزین سازی با افزایش 4 میلیون لیتری در روز آماده راه اندازی رسمی شده است.

افزایش دو برابری تولید بنزین ظرف شش ماه

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: واحد تولید بنزین پالایشگاه شازند آماده راه اندازی و ورود به مدار بهره برداری کشور است.

علی نوربخش افزود: با بهره برداری از واحد تولید بنزین پالایشگاه شازند که در قالب طرح توسعه این پالایشگاه اجرا شده است ظرفیت تولید بنزین کشور از 4و نیم میلیون لیتر در روز به هشت میلیون لیتر در روز افزایش می یابد که حاکی از افزایش دو برابری تولید است.

1400 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری جواب داد

وی با اشاره به انجام موفقیت آمیز تست مرحله پیش راه اندازی واحد تولید بنزین پالایشگاه شازند گفت: برای افتتاح این واحد در مجموع یک هزار و 400 میلیارد ریال هزینه شده است.

نوربخش با اشاره به این میزان سرمایه گذاری گفت: با افزایش تولید بنزین در این واحد نه تنها خودکفا می شویم بلکه می توانیم به صادرات هم فکر کنیم و بخشی از تولیدات را برای صادرات آماده کنیم.

افزایش دیگر فرآورده های نفتی پالایشگاه با طرح توسعه

وی با بیان اینکه طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند با هدف افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه و افزایش دو میلیون لیتری روزانه در تولید بنزین و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه به استاندارد سال 2005 میلادی اتحادیه اروپا در حال اجراست، گفت: عملیات اجرایی ‌طرح توسعه این شرکت از مهر ماه سال 1385 آغاز و هم اکنون با 94 درصد پیشرفت فیزیکی مراحل پایانی کار را پشت سر می گذارد.

نوربخش اعتبار مورد نیاز طرح توسعه شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند را 34 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: کاهش 3 دهمی استفاده از سوخت نفت کوره سنگین از مزایای بهره برداری کامل از طرح توسعه شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند است.

تولید 13 درصد نیاز کشور در این واحد

13 درصد فرآورده های نفتی کشور در این پالایشگاه تولید می شود که با بهره برداری از طرح توسعه، تولید گاز مایع چهار برابر شده و نفت سفید و نفت گاز نیز به یک چهارم برابر می رسد.

تولید بنزین با اکتان بالا برای اولین بار در کشور

با آماده شده واحد بنزین سازی پالایشگاه امام خمینی شازند، برای اولین بار در کشور، بنزین با اکتان 98 تا 100 درصد در ایران تولید شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تایید این خبر گفت: برای اولین بار در کشور، بنزین سوپر با اکتان 100 در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) از شب عید فطر تولید شد.
علیرضا ضیغمی، در بازدید اخیر خود از واحدهای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند در جمع مدیران اجرایی و عملیاتی و پیمانکاران افزود: واحد 12(CCR) با بنزین تولیدی اکتان 100 و تلاش متخصصان از شب عید فطر به طور آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفته و آماده راه اندازی رسمی با حضور مقامات کشوری است.
صرفه جویی میلیارد تومانی در سال
از دیگر نکات برجسته راه اندازی واحد بنزین سازی این پالایشگاه جلوگیری از خروج میلیارد تومانی ارز از کشور به دلیل جلوگیری از واردات بنزین و سایر فرآورده های نفتی در این واحد است.
با تولید روزانه هشت میلیون لیتر بنزین در روز، روزانه از خروج بیش از سه میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.
طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی در سه فاز تعریف شده است در فاز اول تولید بنزین به چهار و نیم میلیون لیتر افزایش یافت، در فاز دوم به 8 میلیون لیتر در روز افزایش یافت و متخصصان قصد دارند در فاز سوم تولید بنزین را تا 18 میلیون لیتر افزایش دهند یعنی افزایش دو برابری تا پایان سال.
یکی از محورهای اصلی راه اندازی طرح های توسعه در پالایشگاه های کشور بالا رفتن ضریب اطمینان و ایمنی دستگاهها است که پالایشگاه امام خمینی شازند از اولین هاست.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.