امروز امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 20, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


شاید برای شما هم …

شاید برای شما هم …

کد مطلب: 29321 | تاریخ ارسال: 17 سپتامبر 2011 | چاپ صفحه

براستي دليل توليد سريال هايي مانند ” شايد براي شما هم اتفاق بيفتد ” چيست؟ يکي از سوالاتي که بايد مديران و سياست گذاران محترم در رسانه ملي توضيح دهند اين است که هدف نهايي از توليد يک سريال چيست؟ متاسفانه اين بي هدفي و سردرگمي در سريال هاي بظاهر آموزنده و اخلاقی هم نمود پيدا مي کند و تاسف ما بيشتر مي شود وقتي جاي خالي آموزه هاي مذهبي و ديني را در توليدات بومي رسانه ملي بيش از گذشته مي بينيم.

يکي از پروژه هايي که اخيرا در قالب سريال توليد شده است و البته ايده اصلي آن باز مي گردد به استقبال مردم از سريال ترکيه اي ” کليد اسرار ” که با مضمون پند و نصيحت و اندرز همراه بود و اتفاقا فضاي معنوي جالبي را در ذهن بيننده تداعي مي کرد سريالي است با نام “شايد براي شما هم اتفاق بيافتد” که اخيرا هم به مناسبت شب هاي ماه مبارک رمضان از شبکه تهران در حال پخش بود و ظاهرا هفته ای یکبار از این شبکه بروی آنتن می رود.

البته در صحت و سقم تفکر سازندگان سريال ترکيه اي و تاييد يا رد اين سريال متاسفانه بحثي از سمت روشنفکران و نحبگان فرهنگي و رسانه اي صورت نگرفته است و باز هم متاسفانه ايرادات شکلي و محتوايي بسياري بر اين سريال وارد است اما نکته تاسف برانگيز داستان اينجاست که از اين نسخه ناقص و حتي غير صحيح يک کپي ناقص و سرسري تری زده شده و با ايرادات فراوان از طريق رسانه ملي با عنوان ” شاید برای شما هم اتفاق بیفتد ” در حال پخش است.

در اين مجال قصد نداريم پيگير عقبه فکري اين سريال و انديشه اي که بدان مربوط است شويم و ساز و کاري براي نقد منصفانه اين تفکر که اتفاقا در جاهايي با تفکرات شيعي و آموزه هاي اسلامي بزرگان دين مطابقت ندارد بپردازيم و فعلا در اين مجال به اين سريال بعنوان يک الگوي نسبتا موفق در توجه دادن مخاطب به برخي آموزه هاي ديني توجه مي نماييم.

با مقايسه سطحي که حقير نه بعنوان کارشناس ، بلکه بعنوان يک پيگير مسائل و اتفاقات فرهنگي و مذهبي رسانه ملي  انجام داده ام متاسفانه مواردي در اين سريال رخ مي نماياند که لازم است متوليان و سياستگذاران رسانه ملي بيش از پيش نسبت به آنها توجه داشته باشند:

اول اينکه با توجه به توجيهات و تفاسيري که کارشناس يا کارشناسان مربوطه لازم است در موارد مثال اين سريال داشته باشند بنظر مي رسد جاي خالي راوي سريال ترکيه اي مي توانست با حضور يک راوي يا کارشناس با توضيحاتي گويا و البته خلاصه پر شود و صد البته اثر گذاري پند و نصيحت مورد نظر بيش از پيش نمايان گردد و بعبارتی پکیج رسانه ای تکمیل گردد.

دوم اينکه در انتخاب محتوا و داستان هاي عبرت انگيز دقت شود که از آموزه هاي راه گشاي مذهبي بيشتر استفاده شود.البته منظور نگارنده اين نيست که صرفا به وجود چادر و جا نماز و ريش داشتن بازيگران و اسمهاي مذهبي و چند ديالوگ خشک و بي عقبه اکتفا شود بلکه مضامين داستان ها بگونه اي انتخاب گردند که بيشتر مفاهيم عميق و کارشناسي ديني را بدون اشاره مستقيم به ذهن مخاطب متبادر نمايند که در اين زمينه هم متاسفانه کار اثرگذار و موثري صورت نگرفته است.

توجه صرف به وجدان و متقابلا بي توجهي به دستورات و آموزه هاي الهي در شئون مختلف زندگي متاسفانه بيش از گذشته در دستور کار برنامه سازان قرار گرفته است و از طرفي با برنامه ريزي مهاجمين فرهنگي هم که سالهاست براي کمرنگ کردن اين مفاهيم تلاش مي کرده و مي کنند از سوي ديگر دين را به يکي از اجزاء دکوري توليدات سيما بدل نموده است که روز بروز غبار بي توجهي در مقابل پرداختن به مظاهر دنيوي فروغ آنرا در اذهان مخاطبان مي کاهد.

سوم اينکه در توليد اينگونه سريال ها دقت شود که هدف از توليد آثار در رسانه ملي تنها دنبال کردن سليقه مخاطبان نيست گرچه بايد به داشتن موضوعات پليسي و حوادث در اينگونه مسائل پرداخت ولي نکته که نبايد از آن غفلت ورزيد نياز جامعه به آرامشي معنوي و عميق است که متاسفانه بندرت ديده شده در رسانه ملي به اين نکته توجه گردد.

 بجاي انتخاب مضامين پليسي و خشن که بدون شک يک استرس و بي اعتمادي را بصورت کاملا نرم به اذهان مخاطبان تزريق مي کند ميتوان از مضامين ساده تر استفاده کرد که فقط از حوادث پيچيده و خطرناک بعنوان نمک داستان استفاده شود نه اينکه غالب کار پليسي و جنايي باشد و اصل هدف در آن گم شود.

پيدا کردن نمونه هاي نادر در تجاوز ، دزدي و خيانت و فيلم ساختن در مورد آنها شايد خيلي کار بزرگي در رسانه نباشد چرا که پرداختن به مشکلات مبتلابه روزمره است که بايد در فضايي کاملا کارشناسي و با در نظر گرفتن ريزه کاري هاي لازم بررسي شود و بصورت يک سريال يا اثر هنري بروز و ظهور پيدا کند.

چهارم اينکه بجاي طراحي سوالات کاملا کودکانه درباره فيلم هاي وارداتي و اهداي جوايزي آنچناني به ارسال کنندگان پاسخ هاي بي هدف مخاطبان ، ميتوان ساز و کار طراحي مسابقه پيامکي را هم براي افزايش مخاطبان اينگونه سريال ها با طرح سوالات مفهومي و چالش برانگيز بکار گرفت که اثرات ذهني کار را بصورتي کاملا هدفمند تضمين مي نمايد.

اميدواريم مديران و سياستگذاران رسانه ملي بيش از پيش در نيل به هدف والاي ارتقاء جايگاه اين رسانه به دانشگاه عمومي نظام و انقلاب کوشا باشند و تنها در اين صورت است که با رقيب توانمند خود که عقبه رسانه اي نظام سلطه را در پس پرده اهداف خود دارد توان رقابتي خواهد داشت.

انشاء الله – مدیر مسئول مرکزی دیلی

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.