امروز امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 20, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


انتظار شنیدن صدای سوت قطار اراک – ملایر، دیگر به یک ضرب المثل تبدیل شده است.

انتظار شنیدن صدای سوت قطار اراک – ملایر، دیگر به یک ضرب المثل تبدیل شده است.

کد مطلب: 29046 | تاریخ ارسال: 11 سپتامبر 2011 | چاپ صفحه

صحبت از معطل ماندن یک میلیارد و دومیلیارد سرمایه ملی نیست به گفته مهندس منصور عرب یارمحمدی عضو هیئت مدیره و معاون هماهنگی امور نواحی و ارتقاء ایمنی راه آهن کشور، به طور متوسط برای ساخت هر کیلومتر از این خط یک میلیارد تومان هزینه شده است.

مقام معظم رهبری در دیدار با هئیت دولت : همراه با تشریح کارها و بیان نقاط قوت، به صراحت به مردم بگویید که این کارها را نتوانستیم انجام دهیم و مطمئن باشید مردم، کسی را برای کاری که تلاش کرده اما نتوانسته انجام دهد، مؤاخذه نمی کنند.

سرویس اجتماعی مرکزی نیوز ؛ کلنگ هایی که برای زمین زدنشان جز هزینه های بیهوده از جیب بیت المال چیزی باقی نمی گذارند و کلنگ این خط راه آهن که سال ۸۰ به زمین زده شد پوسید ولی هنوز صدای صوت قطار اراک ملایر به گوش نرسیده ، شاید هم مسئولین بدلیل کلنگ های زیادی که به زمین زده اند دچار فراموشی شده و از یاد برده اند که وعده هایشان هنوز جامه عمل به تن نکرده و میلیاردها تومان از دارایی هایی این مردم با بی برنامگی مجموعه تحت امرشان معطل مانده .

صحبت از معطل ماندن یک میلیارد و دومیلیارد سرمایه ملی نیست به گفته مهندس منصور عرب یارمحمدی عضو هیئت مدیره و معاون هماهنگی امور نواحی و ارتقاء ایمنی راه آهن کشور، به طور متوسط برای ساخت هر کیلومتر از این خط یک میلیارد تومان هزینه شده است. *

از سال ۸۰ که کلنگ این خط آهن به زمین زده شد تا چند سال هیچ اقدامی صورت نگرفت اما پس از گذشت ۱۰ سال و با اوج گرفتن نهضت ریل گذاری در کشور خبر قطعی افتتاح راه آهن اراک- ملایر با حضور رئیس جمهور در مردادماه امسال، توسط مدیران ارشد وزارت خانه اعلام شد. اما مرداد ماه رفت و باز هم خبری از صدای سوت مورد نظر نشد.

 

سال گذشته بود که استاندار همدان در مصاحبه با روزنامه جمهوری خبر از افتتاح این خط در دهه فجر را داده بود  :

روزنامه جمهوری ۲۵ آبان ۱۳۸۹ :
استاندار همدان طی روزهای اخیر در جریان بازدید از طرح‌های عمرانی شهرستان ملایر از اتمام پروژه ریل‌گذاری راه آهن اراک به ملایر تا پایان آذر ماه سالجاری خبر داد و وعده کرد پروژه راه آهن ملایر در دهه فجر امسال به اتمام می‌رسد.
این اظهارات پیریایی در حالی طرح شده است که بهروز مرادی استاندار اسبق استان نیز در بیستم تیر ماه ۸۶ در گفتگو با یک رسانه سراسری به مردم شهرستان ملایر وعده کرد که آنان در تابستان سال ۸۷ صدای سوت قطار را خواهند شنید که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
یکسال بعد یعنی در اواخر شهریور ماه سال ۸۷ مدیر اجرایی پروژه راه آهن اراک به ملایر در نشست شورای حمل و نقل و ترافیک استان با بیان اینکه قریب ۹۰ درصد عملیات زیرسازی پروژه خاتمه یافته به مردم گفت: در صورت تامین به موقع اعتبار این پروژه تا پایان سال (یعنی سال ۸۷) به پایان می‌رسد و باز این درحالیست که دیگر مسئولان استانی و محلی نیز بارها و بارها این پروژه اساسی در زمینه حمل و نقل را به رخ مردم کشیده و… اینک قریب ۴۰ ماه از این وعده‌ها میگذرد و هنوز از اتمام پروژه قریب ۹۰ کیلومتری راه آهن اراک به ملایر خبری نیست و مردم هنوز گوش انتظار شنیدن صدای سوت قطار!

 

این رسانه نیز از قول معاون ساخت و توسعه راه ها و راه آهن کشور خبر داد که :
مرکزی نیوز  ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ :
معاون ساخت و توسعه راه ها و راه آهن کشور خبر داد:
افتتاح راه آهن اراک – ملایر هفته آینده

مرکزی نیوز : معاون ساخت و توسعه راه ها و راه آهن کشور از افتتاح راه آهن اراک به ملایر به طول ۹۰ کیلومتر در هفته آینده خبر داد.

هوشنگ پاکدل، در گفتگو با مرکزی نیوز  با اشاره به اینکه تمام نواقص این خط ریلی رفع شده است، گفت: این راه آهن از نظر معاونت ساخت و توسعه راه ها و راه آهن آماده بهره برداری و افتتاح است، اما هنوز استانداری استان همدان روز افتتاح این راه آهن را اعلام نکرده است.
وی ادامه داد: این خط آهن که ۹۰ کیلومتر است، دو ایستگاه بین راهی ملایر و زنگنه که منبع آب آن را هنوز نصب نکرده اند و مشکلی برای افتتاح ندارد اما دیگر ایستگاه های اصلی آماده و کامل شده است.
پاکدل، افزود: با افتتاح و بهره برداری از این راه آهن هفته ای یک رام قطار و به مرور دو رام قطار در این محور تردد خواهند داشت که با استقبال زیاد مسافران روبرو خواهد شد.

 

مسئولین اداره کل راه و ترابری استان نیز خبر از افتتاح این مسیر در هفته دولت داده بودند :
سایت اداره کل راه و ترابری استان مرکزی یکشنبه۲۹ خرداد ۱۳۹۰
بازدید قایم مقام عالی وزارت راه و ترابری از راه آهن استان مرکزی
بنا به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وترابری استان مرکزی پیل پایه قایم مقام عالی وزارت راه از راه آهن استان مرکزی بازدید نمود
رحمت پور اظهار داشت پیل پایه از خطوط راه آهن جدید توره به ملایر و کرمانشاه را از نزدیک دیدن نمودند و خبر افتتاح این محوررا در هفته دولت اعلام کردند و بیان داشت قطار اراک ملایر کرمانشاه در هفته دولت اولین مسافر خود را جابجا خواهند نمود
قایم مقام وزیر گفت در توسعه پنجم سعی داریم به حد چشمگیری خطوط راه آهن را در سراسر کشور افزایش دهیم .

 

 

در این بین نمایندگان مجلس نیز قول هایی داده بودند برای مثال رحیمی نماینده مردم ملایر به خبرنگار خانه ملت گفته بود :
وعده نماینده ملایر به مردم :
رحیمی خبر داد:
بهره‌برداری از طرح راه‌آهن اراک – ملایر تا پایان هفته
نماینده مردم ملایر در مجلس، با بیان این که طرح راه‌آهن اراک – ملایر پنجشنبه – ۲۰ مرداد – به‌بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با بهره‌برداری از طرح راه‌آهن اراک – ملایر و به تبع آن راه‌آهن غرب کشور، شهرستان ملایر به‌عنوان مرکز توزیع بار و حمل مسافر غرب، شمال غرب و جنوب کشور مطرح می‌شود.

“امین‌حسین رحیمی” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) با بیان این که طرح راه‌آهن اراک – ملایر پس‌فردا (پنجشنبه ۲۰ مرداد) به‌بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این طرح، فاز نخست از طرح بزرگ راه‌آهن غرب کشور به‌شمار می‌آید.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که طول راه‌آهن اراک – ملایر حدود ۹۰ کیلومتر است، گفت: مرحله ریل‌گذاری این طرح از اوایل سال ۸۹ آغاز شد و تا  سال ۹۰ تمام مراحل این طرح به پایان رسید.

رحیمی، از اختصاص اعتبار حدود ۱۷۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح راه‌آهن اراک – ملایر خبر داد و یاد‌آور شد: با بهره‌برداری از طرح راه‌آهن اراک – ملایر و به تبع آن راه‌آهن غرب کشور،  شهرستان ملایر به‌عنوان مرکز توزیع بار و حمل مسافر غرب، شمال غرب و جنوب کشور مطرح می‌شود.

سخنگو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان این که بهره‌برداری از طرح راه‌آهن اراک – ملایر راه را برای اجرای هر چه بهتر طرح راه‌آهن غرب کشور باز می‌کند، تأکید کرد: مسئولان باید با برنامه‌‌ریزی جامع این طرح را هر چه زودتر به پایان برسانند.

طرح راه‌آهن غرب کشور از سمنگان اراک به ملایر آغاز شده است و به سمت کرمانشاه، مرز خسروی و سرانجام به بندر لازقیه در سوریه متصل خواهد شد.

 

 

اما در این بین فلاحت پیشه  محتاطانه و با ظرافت حرکت این قطار را لاک پشت گونه توصیف کرده و گفته بود :
فلاحت پیشه نماینده  مردم اسلام آباد غرب، دالاهو، کرند غرب، گهواره و حمیل در مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد :
قطار ساخت راه آهن غرب کشور، لاکپشتی حرکت می‌کند
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس، راه آهن غرب کشور را یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی تاریخ کشور خواند و گفت: چندین دولت برای آغاز اجرا و پایان دادن به ساخت این راه آهن وعده داده بودند، اما هیچ یک نتوانستند به وعده خود عمل کنند و این طرح همچنان با سرعت نامطلوبی پیش می‌رود.

“حشمت الله فلاحت پیشه” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir) در تشریح تذکر کتبی‌اش به وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: دولت‌هایی پیش از دولت نهم و دهم، اتمام طرح راه آهن غرب کشور را تا پایان برنامه چهارم وعده داده بودند، اما این مهم رخ نداد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب، دالاهو، کرند غرب، گهواره و حمیل در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت نهم در سفر دومی که به استان کرمانشاه داشت، تصویب کرد راه آهن غرب کشور تا پایان سال ۹۰ به کرمانشاه برسد و تا پایان سال ۹۲ به مرز خسروی، که این مسئله هم تحقق نیافت.

وی با یادآوری افتتاح امسال راه آهن غرب کشور در شهرستان ملایر، تصریح کرد: دو سوم از این مسیر تا کرمانشاه باقی مانده است و بعید است کرمانشاه در سال آینده بهره‌مند از راه آهن شود.

اعتبار ۱۷۰ میلیاردی راه آهن غرب کشور تخصیص نیافته است

فلاحت پیشه ادامه داد: در زمان سرپرستی “علی نیکزاد” در وزارت راه  و ترابری سابق وعده داده شد برای تسریع در کار ساخت راه آهن غرب کشور اعتباری ۱۷۰ میلیارد تومانی افزون‌بر اعتبار موجودش در ردیف بودجه ۹۰ در نظر گرفته شود.

وی، هدف از افزایش اعتبار این طرح را رسیدن راه آهن غرب کشور تا شهریور ماه سال ۹۱ به کرمانشاه برشمرد.

عضو شورای عالی مرکزی فراکسیون اصولگرایان، علت تذکر خود به وزیر راه و شهرسازی را عدم پرداخت حتی یک ریال از ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده خواند.
روند کند پیشرفت طرح راه غرب کشور منافع ملی را به هدر می دهد و باید برای آن چاره اندیشی شود

وی، عدم سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای اتمام این طرح را یادآور شد و تأکید کرد: با وجود این که قرار شده بود برای ادامه سرمایه‌گذاری‌های این طرح، سرمایه‌گذارانی از مالزی و چین وارد عمل شوند، اما هیچ گاه چنین اقدامی انجام نشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: روند کند پیشرفت طرح راه غرب کشور منافع ملی را به هدر می دهد و باید برای آن چاره اندیشی شود.

“حشمت‌الله فلاحت پیشه” در نشست علنی روز چهارشنبه – ۵ مرداد – به وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین اعتبار و تکمیل راه آهن غرب کشور، از مصوبه‌های سفر هیئت وزیران به استان کرمانشاه، تذکر داد.

اما در پایان بشنویم نظرات کارشناسان را که تاخیر در اجرای پروژه به نوعی پیش کش ، رفع  مشکلات این محور مواصلاتی مهم تر از تاخیر در افتتاح آن است .

 

نظر کارشناسان در رابطه با نواقص این پروژه :
۱- اکثر مصالح خاکریزی مورد استفاده در محور راه آهن اراک – ملایراز مصالح نا مناسب و غیر مجاز (شیست) می باشد.
۲- بیش از ۵۰% حجم مصالح بدون گرفتن تست تراکم و ضخامت لایه های خاکریز اجرا شده است.
۳- حجم بتنهای مشمول تخریب و جریمه محور قابل توجه است.
۴- صورت وضعیتهای پیمانکار (شرکت راهسازی ایران) منفی است و نباید قرارداد متمم شماره ۲ به آن شرکت ابلاغ می شد.
۵- هنوز محور راه آهن اراک – ملایر از پیمانکار تحویل گرفته نشده است.
۶- نواقص متعدد روسازی و زیر سازی مسیر و عدم تکمیل راههای دسترسی ایستگاهها (حک و جلایر)، سینی دوار ایستگاه ملایر ، کابلهای فیبر نوری و…. در آن مشهود است.

حال گویا پروژه مذکور به پایان رسیده و امیدواریم این وعده در شهریورماه جاری جامه عمل بپوشد و به آینده ای دیگر موکول نگردد .
با توجه به خسارات جبران ناپذیر ناشی از تاخیر در بهره برداری از هزینه سرمایه های ملی ، مردم  امیدوارند این پروژه ملی با کمترین نقص به بهره برداری برسد .

* رجوع شود به : http://arak.rai.ir/Site.aspx?ParTree=A090001015&LnkIdn=22587

اخبار مرتبط : http://markazinews.ir/1390/05/2131

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.