امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



تاريخچه ی باغ ملي اراك

کد مطلب: 28314 | تاریخ ارسال: 20 آگوست 2011 | چاپ صفحه

دكتر اسماعيل شيعه، عضو هيات علمي گروه شهرسازي دانشگاه علم و صنعت ايران

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از عطر یاس ، زماني در ميان اين ميدان، باغي وجود داشت كه به صورت مربع مستطيل با نرده و ديوار به ارتفاع حدود 5/1 متر از راه هاي سواره اطراف جدا مي شد و چهار ورودي داشت. اين باغ تا قبل از دهه 1340 باقي بود كه گردشگاه مردم شهر به حساب مي آمد. زماني عرض راه هاي ميدان را تغيير دادند. در وقتي ديگر عرض پياده روهاي مياني ميدان را گسترش داده و براي آن ميز و نيمكت و حوض و آب نما و مجسمه به وجود آوردند. در دوره اي ديگر گل ها و محوطه سازي هاي ميدان را تغيير داده و ميدان به گونه ي جديد تزئين گشت. از اواخر دهه 1330 در اطراف ميدان نسبت به احداث دو سينما به اسامي سينما ايران و سينما دنيا اقدام شد.
امروزه با ايجاد پل هاي هوايي كه كمتر مورد استفاده جمعيت قرار مي گيرد، ديد و منظر ميدان به فضاهاي باز، عمومي و طبيعي اطراف بسته شده است. باغ ملي با اين پل ها و تابلوهاي تبليغاتي كوچك و بزرگ از همه طرف مصلوب گرديده است. گل سرسبد اين ميدان از نظر تاريخي، سبك و شكل، ساختمان شهرداري بود كه اينك وجود ندارد. باغ ملي و خيابان هاي اطراف آن، امروزه متراكم ترين و شلوغ ترين مركز تجاري، تفريحي و گردشگاهي، اداري و رفت و آمدي شهر بوده و نقطه متمركز جمعيتي و ساختماني شهر است.
اين محدوده به منظور بهبود شرايط خود راه حلي جز ايجاد يك مسير عابر پياده كه محوطه سازي شده باشد، ندارد. به منظور تسهيل در رفت و آمد سواره بايد با تعبيه راه هاي مناسب در اطراف آن بار رفت و آمدي سواره را به جهات ديگر رهسپار ساخت و از تمركز فعاليت ها كاست. اين ميدان از نظر بصري و محوطه سازي نياز به پالايش فضايي نيز دارد. يادآوري مي نمايد كه دو ساختمان بسيار ارزشمند ديگر همزمان با آغاز بنيادهاي جديد در اراك ساخته شد كه يكي ساختمان بانك شاهي- بانك ملي سابق- در بافت قديم و ديگري ساختمان ايستگاه راه آهن بود كه هر دو با نماي آجري بسيار زيبا به وجود آمده بود. ساختمان اول امروزه در حالتي نزار و نيازمند مرمت درآمده كه مي توان از آن به عنوان يك موزه يا يك فضاي فرهنگي استفاده كرد. ساختمان راه آهن نيز در اثر برنامه هاي بي مطالعه به جاي آجرهاي زيبا با سنگ سفيد نماسازي شده كه با اقليم اراك مطابق نيست.
از جمله بناهاي ديگري كه با فاصله نسبتا زياد با باغ ملي در دوران پهلوي اول و اواخر آن در اراك ساخته شد، ساختمان اداره برق اراك، اداره غله اراك در اطراف ميدان ارزاق و باغ فردوس در غرب خيابان امام خميني (ره) بود. باغ فردوس تفريحگاه مردم شهر به حساب مي آمد….

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.