امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



استانی با آثار تاريخي و باستاني ، گمنام در جذب گردشگر

کد مطلب: 27329 | تاریخ ارسال: 30 جولای 2011 | چاپ صفحه

استان مرکزي بيش از دو هزارو 300 اثر تاريخي و باستاني دارد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از سایت صدا و سیمای استان مرکزی ، مدير کل ميراث فرهنگي استان مرکزي مي گويد : از اين تعداد تنها يک سوم آن شناسايي شده است.

قدمت آثار تاريخي استان که در گوشه و کنار موزه ها وشهرهاي استان قرار دارد به بيش از شش هزار سال مي رسد.

اين استان استاني فرهنگي و نخبه پرور و داراي آثاري از اين بزرگان است با اين حال تاکنون نتوانسته آن گونه که به بايد خود را براي گردشگران معرفي کند.

اگر از ساکنان استان هاي ديگر در مورد ويژگي ممتاز استان مرکزي سوال کنيم با يک پاسخ تکراري روبرو مي شويم” استان مرکزي استاني صنعتي است”

فراهاني افزود : اين جواب تنها يک پاسخ عادي نيست و تبعات زيادي براي استان دارد.

اکنون نگاه هموطنان به استان مرکزي به عنوان استان عبوري است چرا که در مرکز کشور و شاهراه چند استان مهم مرکزي کشور مثل ، قم ، تهران ، اصفهان ، همدان و قزوين قرار دارد.

فراهاني افزود : از ابتداي تابستان 843  هزار گردشگر از استان مرکزي عبور کرده اند که تنها 42 هزار نفر در يکي از 45 مرکز اقامتي استان اقامت داشته اند.

رويکرد “عبور” استان مرکزي را از مزيت هاي گردشگري  و سود حاصل از آن محروم مي کند.

ثروتمندان هميشه به مناطق دوردست البته نه به صورت اتفاقي ، بلکه به يک منظور خاص سفر مي کنند.

همين خاص بودن مسئولان مناطق داراي نقاط گردشگري و جذاب را ملزم به داشتن برنامه و ايجاد امکانات لازم مي کند چون ورود هر گردشگر به کشور بيش از 650 دلار ارز وارد کشور مي کند.

اين در حالي است که متاسفانه استان مرکزي در زمينه جذب گردشگر خارجي رتبه اي ندارد.

البته شاه کليد توسعه گردشگري استان مرکزي هم ، ايجاد زير ساخت هاي لازم است.

نبود امکانات و زير ساخت هاي گردشگري در جاي جاي اين استان قابل مشاهده است چنانکه کمتر از 5 درصد گردشگران را جذب استان مي کند.

توان گردشگري استان مرکزي از بلنداي ستون هاي خورهه در نيمور محلات به عنوان آثار باستاني آغاز مي شود و به بازار يک کيلومتري اراک به عنوان آخرين اثر معماري ايراني اسلامي مي رسد و اوج آن خانه تاريخي امام راحل در خمين است.

کارشناسان ميراث فرهنگي هزينه دار بودن امر شناسايي و به ثبت رسيدن آثار تاريخي و فرهنگي را از مشکلات ميراث فرهنگي استان براي افزايش ثبت اين آثار مي دانند.

مطالعه اثر براي شناخته شدن و مرمت آثار هم هزينه بر است که مانع به ثبت رساندن بيشتر آثار مي شود.

استان مرکزي استاني فرهيخته پرور است که از اين طريق هم مي توان گردشگر جذب کرد اما متاسفانه اکنون اين زمينه گردشگري هم مورد اغفال است.

اکنون چندين سال است که بناي مجتمع فرهنگي خانه تاريخي امام خميني و مرمت خانه و تبديل آن به قطب گردشگري مطرح است و همچنان کارگران هم مشغول کارند.

شخصيت امام خميني به عنوان يک شخصيت جهاني اين قابليت را به شهرستان خمين زادگاه آن حضرت مي بخشد که مي تواند اين شهرستان و استان مرکزي را به قطب گردشگري جهاني تبديل کند.

خانه برادران نراقي به عنوان دو عالم برجسته قرن سوم در نراق قرار دارد که پس از سالها تخريب و بي توجهي يک سال است در قالب مرمت بافت قديمي نراق در حال مرمت است.

همچنين در مورد خانه امير کبير در روستاي هزاوه کم توجهي شده و اکنون در حال تخريب است.

خانه هاي قديمي در حاشيه بازار اراک که زادگاه بزرگان اين شهر است به علت نبود بودجه کافي براي مرمت در حال تخريب است .

در کنار بناهاي قديمي ، بازار اراک آخرين اثر معماري ايراني و اسلامي به ثبت رسيده در جهان است.

گرچه گردشگران اندکي که به اراک مي آيند در بازار قديمي اين شهر چرخي مي زنند اما اين ميزان بازديد در خور آخرين بازمانده معماري ايراني اسلامي نيست.

وجود حمام موزه چهار فصل که از موزه هاي زيباي کشور است ، موزه حسن پور در بازار ، مدرسه ديني امام خميني و وجود حجره درس امام در اين مدرسه در محدوده بازار اراک ظرفيت تبديل به قطب گردشگري را دارد.

يکي از گردشگران تابستاني حضور خود در اراک را به واسطه مهاجرت يکي از اقوام خود براي کار به اراک عنوان کرد و گفت : من معرفي و يا تبليغي از حمام موزه چهار فصل که بي نهايت زيبا است را در استان نديدم و تنها از بستگان خود که به اراک آمده بودند شنيدم.

تبليغات ناکافي در کنار نبود امکانات به روز و مورد نظر گردشگران ظرفيت هاي گردشگري استان را پنهان کرده است.

ديگر ويژگي استان مرکزي وجود طبيعت بکر و دست نخورده است که شامل کوه ، دشت ، بيابان ، تالاب ، جنگل بلوط ، ارتفاعات حفاظت شده و غارهاي با قدمت چندين هزار و ميليون ساله است.

اين زمينه گردشگري استان مرکزي هم با غفلت چندين ساله روبرو بوده  و تفرج گاههاي طبيعي استان از امکانات  و تاسيسات لازم اقامتي برخوردار نيستند.

آبگرم محلات از معدود فضاهاي گردشگري طبيعي استان است که تا حدودي داراي امکانات کافي است که در کنار وجود گلزارها و سرچشمه محلات در ايام نوروز تعداد گردشگران را به 10 هزار نفر مي رساند.

برخي از تفرج گاههاي استان در دل کوهها و صخره ها ناشناخته مانده و اکنون محل تردد عده اي قليل است.

استان مرکزي داراي 15 هزار هکتار جنگل طبيعي به طور پراکنده در شهرهاي مختلف استان است که زيباترين بخش آن جنگل بلوط در شازند است و جالب آنکه بسياري از مردم اين استان هنوز از وجود جنگل در استانشان خبر ندارند.

غار نخجير استان مرکزي به عنوان غار70 ميليون ساله که بيش از20 سال از شناسايي آن مي گذرد همچنان از نظر امکانات رفاهي در فقر به سر مي برد.

براي ديدن غار نخجير تنها چند ساعت مي توان در منطقه  توقف کرد و عملا امکان حضور شبانه روزي در حاشيه اين غار و ارتفاعات اطراف آن وجود ندارد.

زمان تعطيلات نوروز اوج عبور و مسافرت به استان مرکزي است.

به گفته مسئولان ميراث فرهنگي استان نوروز امسال بيش 11 ميليون مسافر از استان عبور کرده و يک ميليون نفر آنها در استان اقامت کرده اند که کمتر از 10 درصد است .

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.