امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گرد و غبار در هوای مركز استان؛نفس اراك گرفت

کد مطلب: 2730 | تاریخ ارسال: 13 جولای 2009 | چاپ صفحه

فته گذشته گرد وغبار هوا، تنفس را براي شهروندان اراكي مشكل كرد. اين در حالي بود كه شدت گرد و غبار و آلودگي ناشي از صنايع، مردم مركز استان را وادار كرد تا از ماسك استفاده كنند، هر چند بنابر گفته كارشناسان پزشكي،اين ماسك ها نيز تاثير چنداني نداشت. عليرغم اين آلودگي ونمايش تابلوهاي سنجش آلودگي مبني بر خطرناك بودن هواي تنفسي هيچ يك از نهادهاي ذيربط، مديران استاني وبه خصوص شهري در اراك تدابير خاصي را اتخاذ نكردند. ظاهرا تنها چيزي كه در اين ميان اهميتي نداشت سلامتي مردم اراك بود. به هر ترتيب شايد بتوان اين گرد و غبار را آزموني براي مسئولان بهداشتي، درماني و زيست محيطي و مديران شهري در اراك دانست كه امكانات خود را بسنجند و البته آزموني شد تا مردم بدانند تابلوهاي سنجش آلودگي هوا در اراك تزئيني نيست هر چند هيچكس به آنها اهميتي نداد!

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از عطر یاس ، هفته گذشته گرد وغبار هوا، تنفس را براي شهروندان اراكي مشكل كرد. اين در حالي بود كه شدت گرد و غبار و آلودگي ناشي از صنايع، مردم مركز استان را وادار كرد تا از ماسك استفاده كنند، هر چند بنابر گفته كارشناسان پزشكي،اين ماسك ها نيز تاثير چنداني نداشت. عليرغم اين آلودگي ونمايش تابلوهاي سنجش آلودگي مبني بر خطرناك بودن هواي تنفسي هيچ يك از نهادهاي ذيربط، مديران استاني وبه خصوص شهري در اراك تدابير خاصي را اتخاذ نكردند. ظاهرا تنها چيزي كه در اين ميان اهميتي نداشت سلامتي مردم اراك بود. به هر ترتيب شايد بتوان اين گرد و غبار را آزموني براي مسئولان بهداشتي، درماني و زيست محيطي و مديران شهري در اراك دانست كه امكانات خود را بسنجند و البته آزموني شد تا مردم بدانند تابلوهاي سنجش آلودگي هوا در اراك تزئيني نيست هر چند هيچكس به آنها اهميتي نداد!
به دنبال همين پديده بر آن شديم تا نظر مسئولان استاني را نيز در مورد علت اين پديده دريابيم. شايان ذكر است اين گزارش هنگام اوج آلودگي هواي اراك تهيه شده است.
غلظت آلودگي هواي اراك بالاست و به طور ميانگين طي سه روز گذشته 4 تا 6 برابر حد استاندارد و مجاز بوده است.
مدير كل سازمان حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: اين هوا حامل بيماري نيست اما قطعا براي بيماران تنفسي، قلبي و… خطرناك است. مهندس جلالوندي در پاسخ به شايعه اخير به وجود آمده در خصوص عدم توزيع مواد نگهدارنده در مرز ايران توسط اين كشور و ورود گرد و غبار به داخل مرزها گفت: اين موضوع دليل علمي ندارد و مستند نيست. جلالوندي افزود: اين نوع گرد و غبارها معمولا در ارتفاعات بالا به وجود مي آيد و يك پديده هواشناسي است و انسان نمي تواند در اين پديده زيست محيطي دخيل باشد.
وي گفت: اين گرد و غبارها در اثر وزش باد به وجود مي آيد و چون اين ذرات داراي جرم سبك هستند بنابراين ته نشست هاي طولاني مدت دارند.
مدير كل سازمان حفاظت محيط زيست استان اضافه كرد: منشا اين موضوع در فرسايش خاك و معمولا نابودي پوشش هاي گياهي در كشورهاي عراق و عربستانند كه با كوچكترين وزش بادي به گردباد تبديل شده و منتشر مي شود. وي گفت: اين پديده همواره و همه ساله وجود دارد كه در سال هاي گذشته تنها در بخش هاي جنوبي وجود داشته اما امسال دامنه آن وسيع تر شده و به ساير استان ها نيز رسيده است. يكي از كارشناسان پزشكي شهرستان اراك نيز در خصوص وضعيت اخير هواي اراك گفت: وضعيت آلودگي هوا خطرناك است چرا كه اراك، يكي از بزرگترين شهرهاي آلوده كشور بوده و با وضعيت جديد تنها آلودگي آن تشديد شده است.
»دكتر حسين سرمديان« از احتمال مرگ و مير براي بيماران قلبي و تنفسي سخن به ميان آورد و گفت: البته اين وضعيت براي افراد عادي نيز احتمال بيماري هاي عفوني، ريوي و تشديد آلرژي هاي فصلي وجود دارد. دكتر سرمديان گفت: ماسك دو لايه كه شامل يك ماسك پلاستيكي و در زير آن پارچه مرطوب و همين طور استفاده از عينك هايي كه كناره هاي آن پوشيده باشد مي تواند چشم ها و تنفس را از آسيب هاي بيشتر محافظت نمايد اما كماكان تاكيد مي كنم كه حتي الامكان افراد از خانه بيرون نيايند و اين سوال هم از مسئولان وجود دارد كه چرا در شهري همانند تهران با آلودگي كمتر نسبت به اراك مي بايست دو روز در هفته تعطيل اعلام شود اما اراك به اذعان تابلوهاي وضعيت هواشناسي و اعلام وضعيت خطرناك نبايد روز تعطيلي را سپري كند.
استاندار مركزي هم در پاسخ به پرسش مذكور كه پرسش بسياري از ساكنان اراك است، گفت: طي چند روز گذشته كميته اضطراري آلودگي هوا تشكيل شده و لحظه به لحظه وضعيت هوا كنترل و گزارش مي شود. علي اكبر شعباني فرد گفت: روند كاهشي آلودگي هوا طي روزهاي اخير سبب ترديد مسئولان جهت تعطيلي ادارات و دستگاه ها شده است.
***
به هر روي اين آلودگي پديده اي زيست محيطي است كه ممكن است در سال هاي آينده نيز تكرار شود. اما مسئله اي كه در اين ميان وجود دارد ضعف مراكز هواشناسي و عدم تدابير لازم بهداشتي و آموزش نكات پيشگيري در اين زمينه است

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.