امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


اختراع دستگاه اندازه گيري اعمال بار ثابت بر روي خاك (كريپ) در اراك

اختراع دستگاه اندازه گيري اعمال بار ثابت بر روي خاك (كريپ) در اراك

کد مطلب: 27245 | تاریخ ارسال: 28 جولای 2011 | چاپ صفحه

دستگاه اندازه گيري اعمال بار ثابت بر انواع خاك و لايه هاي زمين (كريپ يا خزش) توسط يك استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك اختراع شد و در سازمان مالكيت هاي معنوي و صنعتي ايران به شماره 62924 به ثبت رسيد.

به گزارش مرکزی دیلی ، مخترع اين دستگاه روز چهارشنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا گفت: اندازه گيري خزش (كريپ) از موضوعات بسيار مهم و تخصصي در حوزه عمران و مكانيك خاك است و به روش محاسبه اعمال بار ثابت در زمان متغير بر بستر سازه ها، خاك و زمين اطلاق شده و درصورت عدم محاسبه يا محاسبه ناقص مي تواند موجب آسيب در سازه ازطريق دفرمه شدن بستر و تغييرات نشست ها و گسست در زمين شود.
دكتر ‘عزيرالله عطارپور’ افزود: اين دستگاه پس از مطالعات پايه يك ساله با مشورت 13 استاد و كارشناس حوزه عمران و مكانيك خاك و آزمايش 12 مدل ساخته آزمايشگاهي در مدت زمان شش ماه با هزينه 120 ميليون ريال ساخته و تاييد شده است.
وي ادامه داد: دقت اين دستگاه اندازه گيري يك هزارم تا يك ده هزارم ميليمتر است و بارگذاري بر روي آن از انواع خاك و تركيبات مصالح ساختماني به صورت همزمان در سه گروه مجزا بر روي يك نمونه ثابت ثبت اندازه از نظر فيزيكي صورت مي گيرد.
عطارپور گفت: دستگاه كريپ توانايي اندازه گيري مقاومت نمونه ها از يك گرم تا 355 كيلوگرم و قابليت استفاده از آلياژهاي قوي تر براي ارتقاي بارگذاري ها را دارد.
وي بيان كرد: حداكثر مقاومت نمونه هاي بارگذاري شده در ابتدا توسط دستگاه تك محوره به دست مي آيد و سپس با تحت فشار قرار گرفتن در دستگاه كريپ بارگذاري 25، 50 و 75 درصد با همان مشخصات فيزيكي و شيميايي نمونه شكسته شده در دستگاه تك محوره انجام گرفته و در زمان تعيين شده با تغيير حالت و طول نمونه ها، منحني هاي كريپ آن ترسيم مي شود.
عطارپور اضافه كرد: زمان ماندگاري نمونه ها در اين دستگاه با توجه به شرايط اقليم و آب و هوا و جنس خاك ممكن است متغير باشد و تا زمان ثابت ماندن جابه جايي تركيب فيزيكي خاك ادامه مي يابد.
وي خاطرنشان كرد: سه نمونه يكسان از نظر فيزيكي و شيميايي بارگذاري اين دستگاه در زير سه شفت (محور) قرار مي گيرند و بار مستقيم صفحه بالايي بر شفت ها وارد شده و از صفحات دايره اي شكلي فشار آن ازطريق محورهاي عمودي به صفحات پاييني منتقل و به نمونه وارد مي شود كه تغيير اندازه طول نمونه ها براثر اين فشارها ازطريق نمودارهاي ترسيمي قابل اندازه گيري است.
عطارپور تاكيد كرد: بارگذاري ها تا زماني ادامه مي يابد كه درجه هاي اندازه گيري دستگاه ديگر تغييري را در تغيير طول نمونه ها تجربه نكند و مقدار بار براساس كيلوگرم بر سانتيمتر مربع ثابت شود.
وي اظهار داشت: نتايج حاصله از آزمايش نمونه هاي كريپ اين دستگاه براي تعيين استحكام و مقاومت زمين زير سازه ها و پيشگيري از نشست و شكست انواع سازه ها شامل ساختمان، پل و سدها و جلوگيري از خسارات مالي و جاني براثر آسيب هاي وارده بر سازه دراثر نشست، زمين لرزه و حركت چين ها و گسل ها حياتي است.
اين استاد گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك افزود: از هشت پژوهشگاه و آزمايشگاه كشور تاكنون درخواست نياز دستگاه كريپ دريافت شده و درصورت حمايت، تجاري سازي و توليد انبوه اين اختراع با قيمت تمام شده هر دستگاه حدود 70ميليون ريال خواهد بود.
وي گفت: مقاله علمي درخصوص اين اختراع و اهميت خزش يا كريپ به سه زبان ارمني، روسي و انگليسي در نشريه علمي دانشگاه بين المللي ايروان به چاپ رسيده است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.