امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



ثبت آيين جغجغه زني انجدان اراك در فهرست آثار معنوي كشور

کد مطلب: 26628 | تاریخ ارسال: 12 جولای 2011 | چاپ صفحه

معاون حفظ و احياي اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي از ثبت آيين ‘جغجغه زني’ روستاي انجدان اراك در فهرست آثار معنوي كشور خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘محسن علمدار’ روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين آيين معنوي يكي از رسوم ديرين مردم روستاي انجدان است كه در عزاداري ماه محرم و در شام غريبان برگزار مي شود.
وي افزود: آيين مذكور در فهرست آثار معنوي كشور با عنوان ‘آيين هاي ماه محرم’ مطرح شده كه قرار است در محرم امسال به صورت نمادين با حضور مسوولان ميراث فرهنگي كشور و مقامات ارشد استان مركزي و نخبگان فرهنگي مراسم رسمي رونمايي ثبتي آن انجام شود.
مديرتحقيقات و باستان شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي نيز درباره آيين معنوي جغجغه زني انجدان گفت: قدمت اين آيين كهن به دوره تيموري و صفويه مي رسد و مردم عزادار اين روستا در روزهاي نهم و يازدهم محرم آن را اجرا مي كنند.
‘اسماعيل شراهي’ افزود: در روز نهم محرم مردم محله پايين انجدان با آيين هاي سوگ و عزا به سمت محله بالا حركت مي كنند و درحاليكه ابزاري چوبي و خراطي شده به نام جغجغه را در دست دارند با نوايي موزون به جاي كوبيدن بر سينه، آن را به هم مي كوبند.
وي گفت: اين آيين يك مرشد و رهبر دارد كه نوحه هاي اصيل و خاصي را قرائت مي كند و مردم در پاسخ به نوحه ها با اشك و مويه جغجغه مي زنند.
شراهي افزود: تمام طبقات اجتماعي و افراد روستا در اين آيين معنوي محرم دخيل هستند و شركت دارند.
وي گفت: نمونه هايي از آيين جغجغه زني در مناطق روستايي كاشان و ابيانه نطنز نيز مشاهده شده و استان مركزي به عنوان پيشتاز ثبت اين آيين معنوي اسناد معتبر و جزئيات آن را جمع اوري كرده و به ثبت آثار معنوي كشور درآورده است.
تاكنون آثار معنوي بيل گرداني محلات، تيرگان فراهان، حافظ قرآن شدن كربلايي كاظم ساروقي، گيوه بافي سنجان و تعزيه اراك و تفرش در فهرست آثار معنوي كشور به ثبت ملي رسيده و پرونده ثبت پنج آيين معنوي ديگر نيز در دست اجراست.
روستاي انجدان در 37 كيلومتري شهر اراك واقع شده است .

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.