امروز امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 13, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


انتخابات و نخبگان سیاسی استان

انتخابات و نخبگان سیاسی استان

کد مطلب: 26457 | تاریخ ارسال: 6 جولای 2011 | چاپ صفحه

مهلت استعفای دولتمردان و مسئولان دولتی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس نهم را داشتند نیز پایان یافت. هر چند گمانه زنی هایی مبنی بر استعفای برخی از افراد راست و چپ در استان مرکزی و شهر اراک شنیده شد و برخی هم نامه استعفای خود را با گلایه های بسیار همراه کردند اما با استعفای این افراد تقریبا مشخص شد که چه کسی یا کسانی برای انتخابات می آیند و چه کسانی ترجیح دادن نظاره گر این دوره از رقابتها باشند و از دور دستی بر آتش گرم انتخابات دوره نهم مجلس…

به گزارش مرکزی دیلی ، سپید نیوز در یکی از مطالب اخیر خود گزارشی انتخاباتی را درج نموده است:

مهلت استعفای دولتمردان و مسئولان دولتی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس نهم را داشتند نیز پایان یافت. هر چند گمانه زنی هایی مبنی بر استعفای برخی از افراد راست و چپ در استان مرکزی و شهر اراک شنیده شد و برخی هم نامه استعفای خود را با گلایه های بسیار همراه کردند اما با استعفای این افراد تقریبا مشخص شد که چه کسی یا کسانی برای انتخابات می آیند و چه کسانی ترجیح دادن نظاره گر این دوره از رقابتها باشند و از دور دستی بر آتش گرم انتخابات دوره نهم مجلس…

اصولا برپایی انتخابات و اجرای این اصل دموکراسی برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش در هر جامعه باعث افزایش ضریب امنیت منطقه ای و ملی و حتی ارتقا جایگاه بین المللی جامعه می‌شود.

اگرچه روند انتخابات در ایران به عقیده برخی ممکن است نقایص و ایرادهایی نیز داشته باشد ولی برپایی ۳۲ انتخابات در ۳۲ سال گذشته نوید رسیدن به جامعه دموکراتیک ایده آل و در حقیقت مردم سالاری دینی را در آینده به ارمغان آورده است.

تجربه انتخابات و دموکراسی در ایران نشان می دهد که جریانات سیاسی اجتماعی به یکباره حاکم می شوند و پس از اندک مدتی و حداکثر پس از دو دوره چهار ساله صحنه را به رقیب واگذار می کنند مصداق اثباتی این موضوع در طول ۳۲ سال برای ملت ایران کاملا مشهود و مبرهن است و نیاز به توضیح و تحلیل اضافه ندارد .

پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و اتفاقات پس از آن می توان ادعا کرد که جریان اصلاح طلب به فروپاشی ساختاری مبتلا شده و امکانات ساماندهی و سازماندهی مجدد برای حضور در صحنه انتخابات مجلس نهم را آن هم در این نه ماه باقیمانده به برگزاری انتخابات نداشته یا ترمیم وضعیت بسیار مشکل است. البته باید اذعان کرد که اصلاح طلبان به سادگی صحنه قدرت و سیاست را رها نخواهند کرد و همواره در تلاش هستند که در ساختار قدرت حضوری هر چند اندک داشته باشند و تمام تلاش خود را به کار خواهند بست که کرسی های اقلیت مجلس را برای خودشان حفظ نمایند.

نکته قابل توجه برای اجرای دموکراسی و انتخابات در دستیابی به اهداف عالیه نظام ، ترغیب مردم به حضور در صحنه و پای صندوق‌های رای می‌باشد و هر مقدار این حضور پررنگ تر شود، علاوه بر ارتقا جایگاه  نمایندگان و مجلس، بر ضریب امنیتی ملی، منطقه ای و بین المللی نیز خواهد افزود . برای رسیدن به این مقصود ایجاد رقابت و آگاهی بخشی به مردم بهترین راهکار می باشد که مسئولین امر می توانند با رقابتی کردن انتخابات به این مهم دست یابند.

با عنایت به از هم گسیختگی ساختاری در بین احزاب و جریانات اصلاح طلب ، پیش بینی می شود که رقابت اصلی انتخابات نهم بین طیف‌ها و جریانات اصولگرا خواهد بود و شهرستان اراک از این مقوله جدا نیست.

بر اساس نظر سنجی های انجام گرفته و رصد نمودن جلسات و نشست های محفلی اصولگرایان در اراک در طول سه ماهه اخیر چنین برداشت می‌شود که اصولگرایان در دو جبهه کاملا رقابتی در صحنه های انتخاباتی ظاهر خواهند شد و این رقابت اصولگرایان ممکن  است سبب شود تنور انتخابات نهم آنگونه که باید داغ نشود. اما آیا حضور نخبگان سیاسی می تواند جهت این جریانات را تغییر داده و یا اصلاح کند؟

نادر مقدسی دبیر حزب موتلفه اسلامی استان مرکزی در این خصوص اظهار می‌دارد: تأثیر مثبت حضور نخبگان سیاسی به بصیرت ایشان و اراده انتقال این بینش روشن به جامعه بستگی دارد و در این صورت ترغیب و تشویق نخبگان سیاسی می‌تواند به حضور حداکثری مردم و انتخاب درست آنان از میان گزینه‌های موجود بیانجامد. وی معتقد است تأثیر حضور به موقع نخبگان روشن اندیش در صحنه جامعه را می‌توان در حوادث پس از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ ملاحظه کرد که روشنگری‌های ایشان توطئه‌هایی را که در کمین انقلاب نشسته بودند باطل نمود.

محمود گنجی از چهر‌های فعال سیاسی استان نیز با بیان این موضوع که با توجه به اتفاقات اخیر در فضای سیاسی کشور، در حال حاضر شرایط برای حضور نخبگان سیاسی شفاف نیست گفت: با عدم حضور یا فعالیت کمرنگ فعالان اجتماعی و سیاسی سیر فعالیت‌های انتخاباتی مانند سنوات گذشته به سمت ورود افراد متوسط و حتی پایین‌تر از آن به عنوان نامزد‌های انتخاباتی رفته و آنها نیز با صرف هزینه‌های گزاف تبلیغاتی در روستاها و حواشی شهر‌ها به جمع‌آوری رای می‌پردازند.

وی ضمن تاکید بر تاثیر بسزایی نخبگان سیاسی و اجتماعی در ایجاد بصیرت لازم و روشنگری در آحاد مختلف مردم می‌افزاید: در گذشته حتی مراکز و نهادهای کوچک اجتماعی و سیاسی مانند انجمن‌های اسلامی مدارس و گروه‌های محدود دانشگاهی در انتخابات تاثیر گذار بودند که متاسفانه اکنون مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی با تعداد کثیری از دانشجویان و اعضای هیات‌های علمی که بخش مهمی از نخبگان جامعه را تشکیل می‌دهند اثرگذاری زیادی در این امور ندارند.

مجید براتی از فعالین سیاسی استان نیز می‌گوید: نخبگان به دلیل شأنی که نام و واژه نخبه به ایشان داده است، می بایست در امور مهم همچون انتخابات با درایت و تدبیر خاصی وارد شده تا هم بتوانند ضمن حفظ نشاط و پویایی خود، در شفاف سازی مسائل و مشکلات سیاسی و انتخاب اصلح مفید بوده و هم به شور و شعور اجتماعی در امر بسیار مهم انتخابات کمک کنند.

وی عملیاتی شدن عجولانه و بدون تدبیر برخی افراد و جریانات در انتخابات و درگیر نمودن اذهان عامه مردم به این مسئله را یکی از آسیب های جدی سیاسی می داند و ادامه می دهد: بعضی از فعالین و جریانات سیاسی از ماه ها قبل با وجود اینکه هنوز کسی یا گروهی پا در عرصه رقابت نگذاشته، با موضع گیری های بعضا زودهنگام در قبال سیاست ها و برنامه های خود و دیگران، سعی می کنند در فضای کشور نوعی بازی سیاسی به منظور برد خود و باخت و حذف رقیب های فرضی به راه انداخته که این مسئله در مواردی به نوعی خود زنی و حذف زودرس خود نیز منجر می شود.

براتی می‌افزاید: این افراد عمدا یا سهوا بدون اندیشه و بسترسازی لازم با مشغول کردن زودهنگام مردم به مسئله انتخابات بسیاری از ظرفیت های موجود را برای پیگیری مسائل و مشکلات اصلی کشور، اشغال نموده و اذهان مسئولان را از وظیفه اصلی خود که خدمتگزاری به مردم است منحرف می سازند. از طرفی نیز تجارب گذشته نشان داده است بدخواهان با نیت ایجاد اختلاف بین نخبگان سیاسی به منظور برهم زدن آرایش خودی ها، از این فرصت ها استفاده می نمایند و دوستی ها را تبدیل به دشمنی و رفاقت های سیاسی را به رقابت های کاذب مبدل می نمایند. لذا به نظر می رسد پرداختن به هنگام به مسائل انتخاباتی در افکار عمومی، و زمانبندی درست و کارشناسی شده در انجام فعالیت های نخبگان و گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی، بسیاری از آسیب ها را برطرف می کند.

علی محصولی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد و رئیس مجمع امور صنفی استان مرکزی نیز با تاکید بر اینکه  حضور نخبگان باعث پررنگ تر شدن انتخابات می شود گفت: این حضور باعث می شود که شایسته سالاری بیشتری در انتخابات به وجود آید و انتخابات پرشورتر شود و کسانی که شایستگی و صلاحیت دارند با انتخاب مردم در ایجاد فضایی مناسب و پرشور بتوانند در انتخابات آتی مجلس نقش مهمی ایفا کنند.

مجید طبیب زاده معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان نیز با بیان اینکه انتخابات در کشور ما بر اساس رقابتهای گروهی و حزبی شکل نمی‌گیرد می‌گوید: عمده‌ی گروه های سیاسی فعال در انتخابات تنها در همان فصل شروع به کار می‌کنند و عقبه‌ی قوی و منسجمی ندارند و به همین دلیل کادرسازی و ایجاد تشکیلات نهادینه و دارای مانیفست و مرامنامه مدوّن امکان ظهور نمی یابد.

وی ادامه می دهد: شاید بتوان یکی از مهمترین وظایف نخبگان سیاسی امروز فعال در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی و معتقد به مبانی اصولی این نظام مقدس را تلاش برای جمع نمودن نیروهای سیاسی در قالب حزب و گروه سیاسی و با فعالیت گسترده اجتماعی، فرهنگی و البته سیاسی دانست و این مهم هر چه زودتر انجام پذیرد می تواند در تحقق بیشتر مردم سالاری دینی و در ادامه آن شفاف تر شدن فضای انتخابات و صد البته هدف غایی یعنی مدیریت صحیح تر کشور و خدمت رسانی اصولی تر و در عین حال انتقال صحیح خواسته های مردم به حاکمیت سیاسی نقش جدی ایفا کند.

ابوالفضل فخرالاسلام مدیر مسئول هفته نامه شمس و یکی از فعالین اصولگرا در گفتگو با خبرنگار امید استان با اظهار این مطلب که با دیدی مثبت به حضور نخبگان نگاه می کند می گوید: بسیاری از صاحب نظران علوم سیاسی و اجتماعی معتقدند دگرگونی سریع در هر حکومتی ناشی از رودررویی نخبگان حکومتی است.

وی فقدان همبستگی میان طبقه سیاسی و اجتماعی را موجد بی ثباتی حکومت می داند و معتقد است: برای اقتدار ملی باید نخبگان یک ملت در صحنه‌ها حاضر باشند و به آگاهی بخشی و ارتقا سطح فرهنگ عمومی مردم کمک نمایند و موضوع انتخابات نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد و هر مقدار مردم، با بصیرت و آگاه تر باشند افراد اصلح و شایسته را برای نمایندگی مجلس انتخاب خواهند کرد که  نتیجه این کار داشتن مجلسی قوی و فهیم و تاثیرگذار خواهد بود.

نخبگان سیاسی یا مسئولین سیاسی؟ هر چند که انتظار می رود نخبگان سیاسی با حضور پررنگ خود جریانات انتخابات را تغییر دهند اما آنچه در این بین خودنمایی می کند فعل و انفعالات مسئولین سیاسی نه نخبگان سیاسی است. چراکه در این مدت فرماندار اراک برای شرکت در نهمین دوره انتخابات استعفای خود را تقدیم استاندار کرده و پورقاسمیان از مدیریت جهاد کشاورزی به فرمانداری اراک منصوب شد. کورانی فر مشاور و مدیر کل حوزه استاندار نیز برای حضور در انتخابات شهرستان کوهدشت از استانداری جدا شد و به جای او رستمیان با حفظ سمت به جای وی منصوب شد و استاندار نیز ابوالقاسم نصراللهی معاون سیاسی خود را به ریاست ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی انتخاب کرد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.