امروز امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Wednesday, May 08, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


آیا گاز نیروگاه شازند قطع شده و به اجبار مازوت مصرف می شود؟

آیا گاز نیروگاه شازند قطع شده و به اجبار مازوت مصرف می شود؟

کد مطلب: 25919 | تاریخ ارسال: 25 ژوئن 2011 | چاپ صفحه

نكته مهم و تأسف انگیز این است كه قطع گاز در مواردی حتی بدون اطلاع قبلی بوده و مسوولان نیروگاه ها ناگهان متوجه قطع جریان گاز شده و ناگزیر از شیفت سوخت نیروگاه از گاز به مایع شده اند. این شیفت ناگهانی به لحاظ فنی ریسك آفرین است و ضریب خروج اضطراری نیروگاه از مدار تولید كه در شرایط عادی 10 الی 12 درصد است را چند برابر می كند و بسیار آسیب زاست.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از عصر ایران ، با حضور محمد علی آبادی در مسند سرپرستی وزارت نفت، سیل مشكلات به سمت وزارت نیرو روانه و بسیاری از هموطنان در روزهای اخیر شاهد قطع برق شده اند!

ماجرا از آنجا آغاز شد كه وزارت نفت، كه مسوول تأمین گاز نیروگاه های برق كشور است، به بهانه هایی مانند بدهی و تعمیرات، گاز برخی از نیروگاه های تولید برق كشور را قطع یا فشار آن را تقلیل داده است.

نیروگاه های تولید برق ، عمدتاً با انرژی گاز و سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) كار می كنند. از آنجا كه در فصل های گرم سال ، مصرف گاز خانگی در كشور پایین است ، نیروگاه های برق ، با گاز كار می كنند ولی در فصل سرما ، برای این كه در تأمین گاز خانگی مشكلی پیش نیاید ، نیروگاه های برق ، ناگزیر از سوخت مایع كه 3 تا 5 برابر گران تر و برای محیط زیست نامساعدتر است بهره می گیرند.

اتفاقی كه اخیراً رخ داده این است كه وزارت نفت ، برای تحت فشار قرار دادن وزارت نیرو ، در روند گاز رسانی به نیروگاه های تولید برق ، ایجاد اخلال كرده است به گونه ای كه به عنوان مثال ، خط لوله گاز نیروگاه قم را بدون اطلاع قبلی وبه صورت ناگهانی بسته اند یا در عسلویه ، با تقلیل فشار گاز باعث شده اند نیروگاه از مدار خارج شود.

همچنین عدم گاز رسانی به نیروگاه های آبادان و خرمشهر در شرایطی كه  مردم دچار گرمای شدید تابستان هستند، حدود 1000 مگاوات برق را رده خارج كرده است كه معادل توان تولید نیروگاه اتمی بوشهر است.

نكته مهم و تأسف انگیز این است كه قطع گاز در مواردی حتی بدون اطلاع قبلی بوده و مسوولان نیروگاه ها ناگهان متوجه قطع جریان گاز شده و ناگزیر از شیفت سوخت نیروگاه از گاز به مایع شده اند. این شیفت ناگهانی به لحاظ فنی ریسك آفرین است و ضریب خروج اضطراری نیروگاه از مدار تولید كه در شرایط عادی 10 الی 12 درصد است را چند برابر می كند و بسیار آسیب زاست.

برای متوجه شدن عمق فاجعه ای كه وزارت نفت برای نیروگاه های تولید برق كشور رقم زده ، كافی است بدانیم كه بر اساس آنچه در سایت شركت توانیر موجود است ، میزان گاز تحویلی وزارت نفت به نیرو كه در روز حدود 200 میلیون متر مكعب بوده ، در اولین روز تابستان به 90 میلیون متر مكعب كاهش یافته است.

البته مسوولان نفت، تعمیر خطوط انتقال گاز وسایر تأسیسات را دلیل این وضعیت می شمارند اما واقعیت است است كه  تعمیرات سالانه همیشه با هماهنگی توانیر و شركت پخش و پالایش انجام می شده تا مشكلی در تأمین گاز نیروگاه ها در فصل گرما – كه تولید و مصرف برق در كشور تقریباً سر به سر است – پیش نیاید اما امسال به بركت برخی سیاست های فوق مدبرانه(!) در وزارت نفت ، این مهم محقق نشد و گاز نیروگاه ها در عملیاتی برق آسا قطع شد تا برق خانه های مردم هم قطع شود!

نكته دیگر ، بدهی وزارت نیرو به وزارت نفت است كه گویا مقامات ارشد وزارت نفت را بر آن داشته با سیاست “شیرهای بسته گاز” ، بر وزارت نیرو فشار وارد كنند تا بدهی اش را بازپرداخت نماید ، گو این كه نفت و نیرو ، دو وزارتخانه یك دولت نیستند و با هم سر جنگ دارند!

این در حالی است كه بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ، خود دولت كه مازاد پرداختی های مردم را تجمیع می كند، عهده دار پرداخت هزینه های گاز نیروگاه هاست و فشار آوردن بر وزارتخانه ای كه معادل 8 میلیارد دلار بدهی به پیمانكاران بخش خصوصی دارد ، چیزی جز افروختن آتشی نیست كه دودش مستقیماً به چشم مردم ، به ویژه در مناطق گرمسیر می رود.

هر چند كه شركت توانیر تا این لحظه با جایگزین سازی سوخت مایع ، توانسته است تا حد امكان از قطع برق جلوگیری كند اما با توجه به این كه اكنون فصل استفاده از گاز است، ذخایر سوخت مایع در پایین ترین سطح است  و با  ادامه این وضع ، چاره ای جز تعطیلی برخی نیروگاه ها و خاموشی های گسترده و  بی سابقه وجود نخواهد داشت  ؛ به عنوان مثال ، در حال حاضر ذخیره سوخت مایع نیروگاه اصفهان، تنها 10 درصد است كه اگر گاز آن قطع شود ، نیروگاه فقط دو الی سه روز، دوام می آورد و نهایتاً برق خودش هم می رود!

بدین ترتیب باید به مسوولان وزارت نفت تبریك گفت كه در ابتدای فصل گرما كه مصرف برق به حداكثر خود می رسد، توانسته اند كاری با مجموعه نیروگاهی كشور كنند كه تحریم ها در تمام سال های گذشته نتوانسته اند: حركت به سوی خاموشی های گسترده با مدیریت نفتی محمد علی آبادی كه زمانی خودش كاندیدای وزارت نیرو بود!

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.