امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


برگزاری جشن ثبت ملي آيين معنوي و باستاني تيرگان در زلف آباد فراهان

برگزاری جشن ثبت ملي آيين معنوي و باستاني تيرگان در زلف آباد فراهان

کد مطلب: 25835 | تاریخ ارسال: 22 ژوئن 2011 | چاپ صفحه

جشن ثبت ملي آيين معنوي و باستاني تيرگان و مراسم شگرگزاري برداشت گندم و آب پاشان روز چهارشنبه (در نخستين روز تيرماه )با حضور جمع كثيري از مردم ، مسوولان اجرايي و نخبگان فرهنگي و هنري استان مركزي در جوار امامزاده احمد بن علي (ع) زلف آباد فراهان برگزار شد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ايرنا، در اين جشن كه با مراسم رونمايي از ثبت آيين تيرگان در فهرست آثار ملي همراه بود ، آيين هاي نمادين شكرگزاري برداشت محصول ، اواي ضرب زورخانه اي، نواهاي موسيقيايي كردستان و لرستان و رسم آب پاشان با محتواي باران خواهي اجرا شد.
مديركل دفتر ثبت آثار و حفظ ميراث معنوي و طبيعي سازمان ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي كشور در اين آيين گفت: آيين هاي معنوي هويت بخش و قلب هر فرهنگ هستند كه انديشه ها ، تفكر و داشته هاي هر قوم را در خود دارد.
‘آتوسا مومني’ افزود: جشن تيرگان يكي از جشن هاي ملي و داراي وجاهت و هويت اصيل ايراني است كه در مناطق مختلف ايران به نوعي شناخته شده و اجرا مي شود.
وي گفت: جشن تيرگان زلف آباد فراهان در استان مركزي به عنوان نخستين جشن تيرگان ايران به ثبت آثار ملي رسيده و اگر استان هاي ديگر پرونده ثبتي اين جشن باستاني و معنوي را دنبال كنند به عنوان الحاق به اين اثر ملي خواهد بود.
وي گفت: تكميل مستندات و مطالعات آييني و مردم شناسي جشن تيرگان مي تواند اين جشن فاخر ايراني را براي طرح و پيگيري مراحل ثبت جهاني آماده كند و انتظار است كه استان مركزي در اين خصوص پيشرو باشد.
وي افزود: براساس مستندات موجود آرش كمان گير در روز تيرگان با حركت بزرگ اسطوره اي خود مرزايران و توران را تعيين كرده و اين مهم نيز وجه ديگري بر اهميت جشن تيرگان است.
وي با بيان اينكه هيچ بناي تاريخي بدون هويت معنوي شكل نمي گيرد تصريح كرد: مواريث معنوي پشتوانه غني آثار كالبدي و فرهنگي است و به دليل اينكه از جان و روح پاك مي تراود پيوند ارزشي انسان با معنويت است.
مومني ، جشن تيرگان را پيوندي معنوي در شكرانه و بركت محصول گندم در فصل برداشت دانست و گفت: اين آيين در برخي مناطق ديگر كشور به شيلانه شهرت دارد.
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي نيز در اين ايين گفت: در تقويم كهن ايراني روزهايي از سال نام ماه و روز همخوان مي شده كه در اين ايام جشن هايي برپا مي شده است و يكي از اين جشن ها كه در گذشته هاي دور در 10تا 13تيرماه و هم اينك در اول تيرماه برگزار مي شود ‘تيرگان’، ‘آب پاشان’ و يا جشن شكرانه برداشت گندم بوده كه هم اينك نيز باقوت در شهرستان فراهان اجرا مي شود.
‘محمدحسين فرمهيني فراهاني’ افزود: اي جشن با مناسك آييني خاص به عنوان نماد همدلي و تعاون مردم برگزار مي شود كه به دليل اصالت و غناي فرهنگي ناب آن در ديماه سال 89در فهرست اثار ملي كشور به عنوان ميراث معنوي به ثبت رسيد.
وي گفت: در گذشته كشاورزان و مردم فراهان در كنار آيين هاي پرده خواني و تعزيه، آب پاشي و باران خواهي وسايل مورد نياز برداشت خود را از بازار روز حاشيه جشن تهيه مي كردند و يك روز خوب با بازي هاي محلي و غذاهاي سنتي را در كنار خانواده مي گذراند.
وي افزود: ميراث معنوي سرمايه ملي و فرهنگي هر قوم است كه حفظ و احياي ان تنها با يك نهاد و سازمان ميسر نيست و همه مردم و انديشمندان در اين حوزه مسوول هستند و بايد ميراث فرهنگي و گردشگري را ياري دهند.
فرماندار شهرستان فراهان در اين ايين گفت: جشن نيزگان از ديرباز در اين منطقه برگزار مي شده و اين مهم بيانگر ارتباط معنوي مردم با خدا و اصالت كشاورزي و كسب روزي حلال از طريق كشت گندم است.
‘مرتضي وحيد زاده’ افزود: هم اينك 50هزار هكتار اراضي شهرستان فراهان زيركشت ديم و ابي گندم و جو است كه پيش بيني مي شود با اغاز فصل برداشت بين 80تا يكصد هزار تن گندم مازاد برنياز كشاورزان به سيلوها تحويل شود.
وي گفت: هر سالانه در اول تيرماه آستان معنوي و روحاني امامزاده احمدابن علي زلف آباد مامن تعداد كثيري از مردم براي برگزاري جشن تيرگان و شگرگزاري برداشت محصول است و خانواده كشاورزان روستايي با حضور در اين جشن و ايين هاي معنوي آب پاشان براي برداشت محصول خود آماده مي شوند.
وي ، فراهان را خطه اي نخبه پرور و يكي از قطب هاي مهم كشاورزي استان مركزي خواند و گفت: حفظ و احياي داشته هاي فرهنگي و قومي اين شهرستان به عنوان ميراث معنوي و تاريخي امروز به عنوان رسالتي مهم برعهده مسوولان گذاشته شده است.
امام جمعه شهرستان فراهان نيز در اين آيين گفت: جشن باستاني تيرگان بايد با رنگ و بوي موازين ديني همراه شود تا ماندگاري داشته باشد.
حجت الاسلام ‘مجيد جعفري’ افزود: بررنگ كردن مباحث ديني در هويت فرهنگي خواسته مردم است.
وي گفت: زكات يكي از دستورات مهم ديني است و كشاورزان بايد توجه كنند كه كاهلي در اين زمينه پذيرش نماز و روزه و حج رابه درگاه احديت شبه دار مي كند.
در حاشيه اين مراسم نمايشگاه صنايع دستي و سوغات ايران با حضور صنعتگران دستي 9 استان و با 21غرفه و همجنين نمايشگاه كتاب و ملزومات فرهنگي برپا بود.
برگزاري آيين فال كوزه، تفعل به حافظ، نواهاي اصيل موسيقيايي ايراني از كردستان و لرستان و نمايش رسم شكرگذاري گندم و آب پاشان از برنامه هاي جانبي اين جشن بود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.