امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



جشن شکرگزاری گندم/ جشن تیرگان در استان مرکزی

کد مطلب: 25576 | تاریخ ارسال: 18 ژوئن 2011 | چاپ صفحه

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی از برگزاری جشن تیرگان همزمان با نخستین سالگرد ثبت این مراسم در فهرست میراث‌ملی خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی ، محمدحسین فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک افزود: جشن تاریخی تیرگان در نخستین روز تیرماه سال‌ جاری در کنار امزاده احمدبن‌علی ذلف‌آباد فراهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ثبت این آیین معنوی در فهرست میراث ملی کشور در سال گذشته گفت: امسال نخستین سال ثبت این اثر با مراسم ویژه نمادین با عنوان رونمایی آب‌پاشان که نام دیگر این مراسم است گرامی داشته می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی هدف از برگزاری این مراسم را احیای هویت تاریخی، رسومات و میراث‌معنوی شهرستان فراهان عنوان کرد.
فراهانی اضافه کرد: در این مراسم که با حضور گسترده مردم از مناطق مختلف استان برگزار می‌‌شود علاوه بر تشریح تاریخچه و زوایای آن، بازی‌های محلی، آواها و نواهای کار و پیشینه و فرهنگ کشاورزی و درو در منطقه معرفی می‌شود.
وی زمان برگزاری این مراسم را آغاز فصل برداشت گندم عنوان کرد و گفت: مردم در این مراسم برای خیر و برکت محصولات کشاورزی خود دعا می‌کنند. آرزوی بارش باران در سال زراعی پیش‌رو نیز از دیگر بخش‌های این مراسم است.
این مقام مسوول به مشارکت فرمانداری شهرستان فراهان در برگزاری این مراسم اشاره کرد و گفت: مراسم تعزیه‌خوانی نیز هر ساله توسط گروه تعزیه‌خوان‌های تفرشی در این روز در محوطه باز به اجرا در می‌آید.
فراهانی ادامه داد: جشن تیرگان از زمان‌های ایران‌باستان در روز سیزدهم تیر برگزار می‌شد، ولی سال‌هاست که در ذلف‌آباد با گذشت زمان‌های طولانی و با ترکیبی از آداب و رسوم محلی و مراسم مذهبی مانند تعزیه‌خوانی شکل مخصوص به خود را گرفته است و همچنان تا به امروز به اجرا در می‌آید.
وی گفت: تاریخ این جشن به دلیل اینکه روز آغاز فصل تابستان، فصل پرکاری برای کشاورزان و بلندترین روز سال است و همچنین آغاز زمان برداشت گندم به عنوان مهم‌ترین محصول کشاورزان این منطقه، به یکم تیرماه تغییر یافته است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.