امروز امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 05, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



چرا آمریکا به رابطه با ایران نیاز دارد…؟

کد مطلب: 2548 | تاریخ ارسال: 9 جولای 2009 | چاپ صفحه

از لحاظ قدرت، هم‌اکنون ایران، یک بلوک قدرت را در خاورمیانه رهبری می‌کند؛ هرچند این بلوک قدرت از لحاظ ایدئولوژیکی، قومیتی و یا منافع راهبردی با هم یکدست نیستند، این کشورها و سازمان‌ها در چند زمینه با هم مشترک هستند … دولت آمریکا باید به دنبال متحدانی قدرتمند در منطقه باشد و اگر تنها به برخی از مسائل در سی سال گذشته بی‌اعتنایی کند، تغییر واقعی امکان‌پذیر است.

برای نخستین بار پس از سی سال، آمریکایی‌ها می‌خواهند تصور خود درباره ایران را تغییر دهند.

به گزارش مرکزی دیلی ، روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای‌.تودی» با بیان مطلب بالا، در یادداشتی می‌نویسد: پس از وقوع انقلاب اسلامی و رخداد گروگان‌گیری، ما همواره با این ایده زندگی می‌کردیم که گفت‌وگو با حکومتی ایدئولوژیک غیر ممکن است و همواره چنین حکومتی را حکومتی تروریستی و محور شرارت می‌دانستیم، اما در یک ماه گذشته، با مردمی روبه‌رو بودیم که از لحاظ تکنولوژیک پیشرفته، از لحاظ سیاسی متنوع و از لحاظ فرهنگی آزادمنش بودند.

این نشریه می‌افزاید: از لحاظ قدرت، ایران اکنون یک بلوک قدرت را در خاورمیانه رهبری می‌کند؛ بلوکی که کشور‌هایی همچون ایران، عراق، سوریه و گروه‌هایی همچون حزب‌الله و حماس در متن آن و ترکیه نیز در پیرامون آن هستند.

هرچند این بلوک قدرت از لحاظ ایدئولوژیکی، قومیتی و یا منافع راهبردی با هم یکدست نیستند، این کشور‌ها و سازمان‌ها در چند زمینه با هم مشترکند؛ در همه این کشور‌ها به جز سوریه، سیستم انتخابات دمکراتیکی حاکم است.
ارزش‌های مورد نظر این کشور‌ها، بسیار مهم است و به بهترین گونه، می‌تواند کمک حال آمریکا در نبرد با ستیزه جویان سنی در عراق، افغانستان و پاکستان باشد. گروه‌های افراطی چون القاعده و طالبان به همان اندازه که از آمریکا متنفرند، از شیعیان هم تنفر دارند. ایران و عراق هم جمعیتی با اکثریت شیعه داشته و در سوریه هم حزب حاکم، ریشه‌ای شیعی دارد.

این بلوک، دیدگاه مثبتی نسبت به متحدان سنتی آمریکا از قبیل مصر و عربستان سعودی ندارد، چرا که این دولت‌ها ضعیف و فاسد هستند و نمی‌توانند موضوعی چون تشکیل دولت فلسطینی را پیگیری کنند.

«یو.اس.ای.تودی» در ادامه می‌آورد: با توجه به درگیری نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و پاکستان با ستیزه‌جویان بنیادگرا، احمقانه است که آمریکا با این بلوک قدرت نیز درگیر شود. اوباما به تازگی اعلام کرده است که بار دیگر سفیر آمریکا را در سوریه منصوب خواهد کرد. با حکومت عراق هم که رابطه خوبی دارد و نیز مقامات دولت آمریکا هم به اوباما توصیه کرده‌اند که رویکردی عملگرایانه در قبال حماس در پیش گیرد، اما با رهبر این بلوک چه؟ آیا آمریکا می‌تواند با رهبر این گروه نیز وارد معامله شود؟

در ماه می‌ گذشته، گروه مطالعاتی «رند» که چالش‌های موجود برای آمریکا را بررسی می‌کند، درباره چالش و مناقشه درازمدت ایران و آمریکا این‌گونه اظهارنظر کرد که ایران، نه تنها از لحاظ سرزمینی و ایدئولوژیک به دنبال توسعه طلبی نیست، بلکه پیگیر یک سیاست واقع‌گرایانه است.

این گروه مطالعاتی، رفتار دولت ایران را رفتاری طبیعی و نرمال خوانده و گفته است که این بلوک قدرت از لحاظ سیاسی انعطاف پذیر و از لحاظ راهبردی قاطع است. دولت آمریکا باید به دنبال متحدانی قدرتمند در منطقه باشد و اگر تنها به برخی از مسائل در سی سال گذشته بی‌اعتنایی کند، تغییر واقعی امکان پذیر است.
گفتنی است، «یو.‌اس‌.ای.تودی» با شمارگان بیش از ۲٫۲۵ میلیون نسخه (به ‌طور میانگین) در هر روز کاری، بیشترین گستره توزیع در آمریکا را دارد.
همچنین این روزنامه پس از «تایمز آو ایندیا»، دومین روزنامه قطع بزرگ انگلیسی‌زبان کثیرالانتشار در دنیاست. «یو.‌اس‌.ای.تودی» در پنجاه ایالت آمریکا، کانادا، واشنگتن دی‌سی، پورتوریکو و گوآم توزیع می‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.