امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


میزگرد سیاسی مطبوعات تاثیرگذار استان مرکزی

میزگرد سیاسی مطبوعات تاثیرگذار استان مرکزی

کد مطلب: 24907 | تاریخ ارسال: 31 می 2011 | چاپ صفحه

در میزگردی که در دفتر هفته نامه وقایع استان برگزار شد جمعی از اصحاب رسانه تاثیرگذار استان این مهم را بررسی می کنند که حاصل این گفتگوها در ذیل می آید:

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از آفتاب مرکزی ، اینکه باید فضای رقابت نامزدها و حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای را گرم و گرمتر کنیم وظیفه ای کاملاً مشخص و تکلیفی است برای همه اصحاب قلم؛اما نکته مهمتر اطلاع رسانی و انتقال راه های درست انتخاب اصلح است که با برخورداری و رصد عملکردها و اقدامات و توانایی های نامزدها قابل سنجش و انعکاس به مردم خواهد بود تا با شناخت بهتر بتوانند اثرگذارترین نامزد را برای سرنوشت خود و نظام مقدسش انتخاب کنند؛انتخاب نمایندگانی که در این برهه از زمان باید بهترین ها باشند.

 

مدیرمسئول هفته نامه آفتاب مرکزی:

کار ویژه مطبوعات آزاداندیش شناسایی کاندیداهای اصلح و معرفی به مردم است

مدیرمسئول هفته نامه آفتاب مرکزی در این نشست گفت:کار ویژه مطبوعات آزاداندیش شناسایی کاندیداهای اصلح و معرفی به مردم به دور از هرگونه زد و بند انتخاباتی است.

رضا سپهروند افزود:فضای انتخابات در استان متاثر از فضای کشور خواهد بود.

وی ادامه داد:در حال حاضر که نیروهای اصلاح طلب در حاشیه هستند و علت حقیقی آن حرکت این جریان  به سمت و سوی ساختار شکنانه است رهبران و نخبگان این گروه به جای تبیین شاخصه های توسعه و دنبال نمودن مشکلات بوجود آمده دل در گروی خارج نشینان دارند و به نظر بنده تا زمانیکه نتوانند مشکلات خود را با خودشان حل کنند و تعارضات فکری و عقیدتی این جریان را مورد واکاوی قرار دهند به عنوان یک جریان سکته کرده  سیاسی در حال اغماء می باشند که به تبع آن جایی در میان توده مردم نخواهند داشت.

وی اظهار داشت:متاسفانه اینان دچار آنچنان پارادکسی در فضای فکری و ذهنی شده اند که حتی اعلام حمایت سازمان منافقین را از حرکات ساختارشکنانه خود رد نمی کنند،پس تا زمانیکه اینان با خود دارای مشکلات ایدئولوژیک هستند از نظر سیاسی قابلیت احیاء و بازگشت به فضای جامعه را نخواهند داشت.

مدیرمسئول هفته نامه آفتاب مرکزی افزود:اما در خصوص جریان اصولگرا باید اذعان داشت از فردای روز انتخابات دهم ریاست جمهوری ما شاهد تفرق نیروهای اصولگرا  هستیم و نیروهای اصولگرا به چند دسته تقسیم شده اند و زاویه این نیروها برای رسیدن به کاندیدای مشترک بیشتر شده است با اینحال با عنایت به وجود عقلای مورد توافق این جریان و از همه مهمتر تبعیت از مقام ولایت و رهبری و منویات ایشان به نظر می رسد که این مشکلات در این حرکت برطرف خواهد شد و چالش های پیرامونی و حواشی هایی که توسط عده ایی در گرداگرد این تفکر ایجاد شده است از میان خواهد رفت و اصولگرایان  خواهند توانست با ساز و کار جدید و با توان و چهره جدیدی در فضای انتخاباتی شرکت نمایند.

سپهروند در پایان گفت:با اینحال ما خود را موظف به شناسایی شاخصه های فرد اصلح در انتخابات و معرفی به مردم و جامعه می دانیم و این امر را  با احترام به تمامی کاندیداهای ارجمند انجام خواهیم داد.

 

مدیرمسئول هفته نامه عطریاس:

امیدوارم زمینه مشارکت اصلاح طلبان معتقد به قانون اساسی در انتخابات فراهم شود

مدیرمسئول هفته نامه عطریاس نیز در این نشست گفت: امیدوارم زمینه مشارکت اصلاح طلبان معتقد به قانون اساسی در انتخابات فراهم شود.

مهندس داود باقری افزود:فضای سیاسی استان جدای از فضای سیاسی کشور قابل تحلیل نیست.

وی می گوید:در استان مرکزی در زمان اوج قدرت اصلاح طلبان نیز،اصولگرایان سنتی دارای قدرت بوده اند که البته قدرت سنت گرایان در استان مرکزی هیچگاه معطوف به مطبوعات و سامانه های نیم بند حزبی آنها نبوده است،بلکه به خاطر بافت خاص اراک خصوصاً  افزایش حاشیه نشینی  و غلبه حاشیه بر متن همواره تحولات سیاسی را در اراک این قشر رقم زده اند.

وی افزود:در انتخابات پیش روی مجلس نهم،ما با یک فضای سه قطبی در کشور مواجه هستیم؛اصلاح طلبان علیرغم تمامی فشارهای رسمی و غیررسمی که بر آنها وارد شده است،قطعاً یکی از قطب های قدرتمند انتخابات پیش رو خواهند بود؛البته به نظر اینجانب سازمان اصلاح طلبان به خاطر فشارهای مختلف بعد از انتخابات ریاست جمهوری دچار آسیب جدی شده است و امکان بازسازی تشکیلاتی آنها حداقل در کوتاه مدت غیر ممکن است.

مدیرمسئول هفته نامه عطریاس گفت:هر چند اصلاح طلبان اکنون در ساخت غیررسمی سیاسی حضوری پررنگ دارند و در بدنه جامعه اقبال بسیار بالایی نسبت به آنها وجود دارد،اما شرایط به گونه ای است که امکان بازگشت آنها به ساخت قدرت حداقل در کوتاه مدت عاقلانه نیست.

وی افزود:اصلاح طلبان با توجه به آسیبی که دیده اند،باید خود را مجدداً سازماندهی نموده و به عرصه اجتماعی و سیاسی رسمی برگردند و این به معنای حضور در ساخت قدرت نیست.

وی ادامه داد:به نظر من اصلاح طلبان وفادارترین نیروهای سیاسی فعال کشور به نظام و قانون اساسی هستند و قطعاً با اندکی اعتمادسازی می توانند مجدداً سرنوشت کشور  و نظام اسلامی را با راهبردی جدید به سمت توسعه و پیشرفت رهنمون کنند.

باقری اظهار داشت:قطب دیگری که در انتخابات حضور دارند اصولگرایان هستند که با چالش اساسی مواجه شده اند و من معتقدم در شرایط فعلی در بن بست قرار گرفته اند.

مدیرمسئول هفته نامه عطریاس تاکید نمود:حضور اصلاح طلبان برای انتخابات آتی با شرایط فعلی اصلاً به صلاح نیست و نوعی خودکشی سیاسی است،اما اگر شرایط یک آشتی ملی فراهم شود و این آشتی ملی به صورت جدی در کشور شکل بگیرد آن موقع می توان  نسبت به حضور کاندیداهای اصلاح طلب در سطح استان به طور جدی فکر نمود و این البته حتی شانس پیروزی اصولگرایان میانه را بیشتر می کند؛چرا که هرچه سطح آرای قشر متوسط جامعه در انتخابات بیشتر باشد به نوعی هرچه درصد مشارکت در انتخابات بالا باشد،شانس عوام گرایان  و طیف حامیان آقای مشاعی در انتخابات کمتر خواهد بود.

وی اضافه نمود:برای بالابردن درصد مشارکت و رسیدن به یک انتخابات استاندارد بایستی فضای باز سیاسی اعلام نماییم و یک انتخابات رقابتی را در دستور کار قرار دهیم و در غیراینصورت بایستی انتخابات را در یک فضای بسته امنیتی برگزار نماییم که قطعاً مشکلات بسیاری را برای  امنیت ملی ما ایجاد خواهد نمود؛به نظر من بعد از انتخابات ریاست جمهوری از حیث امنیت ملی دچار آسیب شده ایم و من به مقصر کاری ندارم،به نظرم عوام گرایان دنبال انتخابات حداقلی هستند که در آن صورت حامیان دولت پیروز آن خواهند بود.

باقری گفت:در انتخابات کشورهایی مثل ما،در نبود احزاب قدرتمند،دولت همچون بلدوزر است و اپوزیسیون همچون ژیان،دولت امکانات را در دست دارد و با تقسیم امکانات و نیروهایش می تواند کار خود را بکند؛البته این تحلیل غیر از تهران و شهرهای بزرگ است،همچنین عوام گرایان به دنبال حوزه های تک نماینده خواهند رفت.آنها همچنین سعی می کنند که اصولگرایان را به دنبال خود بکشانند که تا الان موفق بوده اند،ولی اخیراً دچار چالش جدی با اصولگرایان شده اند.

وی ادامه داد:به نظر من مشاعی واقعیت احمدی نژاد و دولت اوست.یک اندیشه عوام گرایانه با یک نوع رویکرد خاص سیاسی،اینکه بخواهیم او را از دولت و احمدی نژاد جدا کنیم،هم به مشاعی و هم به احمدی نژاد جفا کرده ایم و اصولاً دولت احمدی نژاد بدون مشاعی و اندیشه ی او قابل تعریف نیست و مهمترین چالش هم دقیقاً همین نکته است.

وی اظهار داشت:اگر بخواهیم یک انتخابات با استقبال خوب داشته باشیم باید شرایط آشتی ملی را فراهم نماییم و نیروهای اثرگذار و کسانی که در طی ۳۰ سال این انقلاب خون دل خورده اند و در تمامی مصائب و گرفتاری ها در کنار امام،نظام و رهبری بوده اند را به عرصه مدیریتی کشور برگردانیم و اوضاع را از این وضعیتی که همه در آن گرفتار آمده ایم و به نفع هیچ کس نیست،خارج کنیم.

مدیرمسئول هفته نامه عطریاس گفت:با برگزاری یک انتخابات پرشور می توانیم ضریب امنیت ملی را بالا ببریم و هم اصولگرایان از چنگ عوام گرایان رهایی خواهند یافت؛ ولی اگر انتخابات حداقلی داشته باشیم و با مهندسی کردن و فضای شبه امنیتی در انتخابات مواجه شویم،قطعاً اصلاح طلبان در آن انتخابات حضور نخواهند یافت و پیروز بلامنازع این انتخابات عوام گرایان خواهند بود و با هر اسم و رسمی که ممکن باشد.

 

مدیرمسئول هفته نامه پیام مرکز:

بعضی کاندیداهای انتخاباتی در روستاها از سادگی مردم استفاده می کنند

مدیرمسئول هفته نامه پیام مرکز نیز در این نشست گفت: بعضی کاندیداهای انتخاباتی در روستاها از سادگی مردم استفاده می کنند و با  قول های غیر اخلاقی از آنان  سوء استفاده می نمایند.

دکترسید محمد میرباقری افزود:مدیرمسئول هفته نامه عطریاس مطالبی را عنوان نمود که خلاف واقع است؛چراکه با حضور اصلاح طلبان آرا افزایش نمی یابد و مشارکت زیاد باعث گردش رأی به سوی اصلاح طلبان نخواهد بود چرا که در دوره های قبل این  مسائل اثبات شده است.

وی جامعه را به سه گروه نخبه  ها و الیت ها،عوام و توده  ها  تقسیم نمود و گفت:نخبه ها بر روی عوام اثر می گذارند و سپس عوام توده مردم را متأثر می کنند؛تا قبل از احمدی نژاد توده مردم مدنظر نبودند چون ساخت قدرت دو قطبی به هم خورد و مکانیسم فعال شدن جامعه با حرکت خطی الیت-عوام-توده  تعیین می گشت،ولی  ارتباط ارگانیک با توده مردم نگاه جدیدی بود که توده مردم را مستقیم تهییج به سوی اهداف خود می کنند.در انقلاب های اخیر هم توده مردم تهییج شدند  و تصمیم گیری از پایین هرم رقم خورد؛برای ساخت قدرت جدید ارتباط ارگانیک با توده مردم در دنیا دارد جواب می دهد.

وی اشتباه اصلاح طلبان را چسبیدن به نخبگان جامعه عنوان نمود و گفت:بنابراین ما نمی توانیم از ساخت قدرت جدید در دنیا عقب بمانیم.البته با آقای باقری در تعریف نخبه و الیت نیز اختلاف نظر داریم چراکه اصلاح طلبان نخبگان جامعه را قشر تحصیل کرده جامعه می دانند،در حالی که ممکن است در این قشر نگاه عوام جامعه حکومت کند،ولی ما نخبگان را به عبارت دیگر روشنفکران جامعه را کسی می دانیم  که از وسعت نگاهی دورتر و عمیق تر از عوام جامعه برخوردار است که خود بحث مفصلی می طلبد.

وی گفـت:مشاعی در هیچ کجای این قصه موفق نخواهد بود،مشاعی یک نگاه خاص قبیله ای  و عوام گریانه دارد نه توده گرایانه،که این عوام هم تاثیری ندارند و قابلیت تغییرات اجتماعی را ندارند.حرکت مشاعی مانند حرکت اصلاح طلبان است با این تفاوت که آنها از تاثیرگذاری اقشار تحصیل کرده وطبقه متوسط جامعه میخواستند بهره برداری کنند ولی آقای مشاعی روی عوام جامعه سرمایه گذاری کرده است.

میرباقری گفت:احمدی نژاد  دیگر مرجع سازی نکرد و با خود توده مردم ارتباط برقرار نمود،ولی مشاعی به دنبال گروه های مرجع ساز است و شکست می خورد چرا که عوام جامعه قابلیت گروه مرجع شدن را ندارند پس مشاعی نیز توان حرکت بر اساس ساخت قدرت قبلی را ندارد و از معادلات حذف می شود.

وی ایران را آزادترین کشور در انتخابات عنوان نمود که حتی اجازه می دهد اپوزیسیون  هم در آن شرکت نماید و زمانی حتی اپوزیسیون به ساختار قدرت این نظام الهی نیز دست یافت و پیروز شد تا جایی که توانست دو حوزه مقننه و اجرایی را به دست بگیرد.

وی افزود:در ایران نیز از یکی دو انتخابات پیشین به این سو یک سری مباحثی مطرح شده است که برای جمهوری اسلامی خطرناک است.از جمله پول سالاری،رابطه سالاری و … و نقطه خطراتی که در انتخابات اخیر دیده شده این است که که هرکس به صرف این که با رای مردم به مقامی دست می‌یابد،مباح است هر کاری می خواهد انجام دهد و این برای ساختار دینی بسیار خطرناک است.

مدیرمسئول هفته نامه پیام مرکز گفت:ما معتقدیم بحثی که در انتخابات باید حرف اول را بزند،آزادی رای مردم است یعنی مردم بر اساس آگاهی خود باید دست به انتخاب بزنند نه اینکه با انواع و اقسام کارها دست به تحمیق مردم بزنند و روی رأی و نظر آنها از شیوه های غیر اخلاقی بهره بگیرند و اگر مردم آزادانه و آگاهانه رأی بدهند حتی اگر اشتباه کنند با توجه به بالا رفتن آگاهی در انتخابات آینده دست به یک انتخابات درست تری  می زنند.اما دیده می‌شود برخی مباحث در انتخابات اثرگذار می شود.

وی مفهوم آشتی ملی را حاشیه ای خواند و گفت:اصلاح طلبان باید اول مواضع خود را شفاف کنند نمی شود که بر خلاف ساختار قدرت حرکت کرد و توقع آشتی و بخشش نیز داشت،زیرا این گروه افرادی هستند که برانداز محسوب می شوند.

وی با اشاره به این مطلب که تاثیر جریان ها،احزاب و گروه های سیاسی در استان و کشور کمرنگ شده است، گفت:چپ و راست مدرن و سنتی دیگر محل تاثیرگذاری نیستند،کسانی که دچار حیرانی و گیجی اند،فضای سیاسی کشور را نمی فهمند،هرچه جلو بروند نتیجه ای ندارد و تاثیر اصلی روی توده مردم می باشد.

وی بزرگترین مشکل استان را عدم آگاهی بخشی به مردم عنوان نمود و گفت:اگر همه با هم،پیشرفت و توسعه استان و آگاهی مردم را در نظر بگیریم و به فضای استان کمک کنیم و در دورانی که رای همه اقشار با هم برابر است و بعضی در روستاها از سادگی مردم استفاده می کنند و با توزیع پول و قول های غیراخلاقی سوء استفاده می نمایند.

 

رئیس مجمع اندیشه و وحدت اسلامی:

تشکیل شورای راهبردی انتخاب نمایندگان اصلح از سوی نشریات تاثیرگذار استان الزامی است

رئیس مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت:تشکیل شورای راهبردی انتخاب نمایندگان اصلح از سوی نشریات تاثیرگذار استان مرکزی الزامی است.

رضا عزیزآبادی افزود:در استان مرکزی در قالب ایجاد شورای رهبردی پیشرفت می توان قدم های مفیدی در راستای آگاهی عمومی برداشت.

وی تصریح کرد:امسال با انتخابات مجلس شورای اسلامی روبرو هستیم،نمایندگان در این مدت آنچه را که در توان داشتند نشان دادند و زحمت خود را کشیده اند،باید از نمایندگانی که زحمت کشیدند و در بحث قانونگذاری،نظارت و آ‌وردن سرمایه و سرمایه گذار به استان تلاش کردند و وقت گذاشتند چه اصولگرا و چه اصلاح طلب تشکر کرد.اما در این میان نمایندگانی هم بودند که کم لطفی کردند و جایگاهشان را با شهردار جا به جا کرده اند  و  به دنبال زد و بندها و منافع شخصی خود بودند،که امیدواریم اگر در این دوره شرکت کردند نگاه ویژه ای به مسائل استان و کشور داشته باشند،اگر قسمت بود به مجلس بروند و اگر نبود در کرسی های دیگر در خدمت استان باشند.

وی ادامه داد:هر کسی توانی دارد و نمایندگان تلاش خود را کرده اند،اما به هر حال مردم استان و شهرستان از نمایندگانشان انتظار بیشتری داشتند.

وی می افزاید:مردم انتظار دارند اگر به نماینده ای رای می دهند، انگیزه ها و اهداف مردم و نظام را پیگیری کند.باید برای مردمی که پای صندوق های رای می آیند،ارزش قائل بود،اما متاسفانه برخی از نمایندگان در طول چهار سال فراموش می کنند که از چه کسانی و برای چه رای گرفته اند.

عزیزآبادی همچنین تشکیل کارگروهی کارکرد گرایانه و نه سیاست ورزانه جهت ارزشیابی کاندیداها و معرفی آنها به مردم توسط مطبوعات و جناح های سیاسی پیشنهاد داد که  مورد استقبال  حاضرین جلسه قرار گرفت.

 

مدیرمسئول هفته نامه وقایع استان:

متاسفانه انتخابات شروع نشده برخی بداخلاقی هاآغاز شده است

مدیرمسئول هفته نامه وقایع استان نیز در این نشست گفت: متاسفانه انتخابات شروع نشده برخی بداخلاقی ها آغاز شده است.

نیره یوسفی راد افزود:در انتخابات آتی شاهد ظهور چهره هایی نام آشنا اما تجربه نشده خواهیم بود،به نظر می رسد که در انتخابات آینده تابوی موجود شکسته خواهد شد و نمایندگان فعلی (در صورتی که کاندیدا شوند) کار دشواری خواهند داشت.

وی ادامه داد:از هم اینک باید خود را آماده نمود تا با بهترین انتخاب؛نمایندگانی به مجلس گسیل نماییم که علاوه بر تخصص و شایستگی؛در عمل؛تعهد خود را به استان به اثبات رسانده باشند.

وی اظهار داشت:با حضوری پر رنگ درانتخابات نگذاریم حقی از استان  پایمال بشود و کسانی به مجلس راه یابند که به وقت نیاز حضور ندارند و مصلحت جناح و باند و … را بر مصالح شهر ترجیح بدهند.

مدیرمسئول هفته نامه وقایع استان گفت:تکاپوی چهره های احتمالی شهرهای مختلف استان نشان می دهد نامزدهای دولتی؛ بیش از دیگران فعالند و با هماهنگی مناسب تر به برگزاری مراسم و تدارک سخنرانی و نشست ها در هر کوی و برزنی می پردازند.

وی تاکید نمود:هرچند در استان مرکزی هنوز رسماً گروه ها و جریان های مختلف سیاسی به جمع بندی های نهایی خود برای توافق با کاندیداهای احتمالی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نرسیده اند،اما نشست های چند لایه ای و گفت و شنودهای محفلی نشان می دهد چهره های شاخص دولتی بیشماری خود را آماده حضور در انتخابات کرده اند که بزودی با ارائه استعفا رسماً تعداد آنان مشخص خواهد شد.

وی گفت:اینکه نگاه نامزدان با ورود به مجلس با چه اهدافی خواهد بود می تواند در شعارهای انتخاباتی آنان جستجو کرد و یا با ارزیابی عملکردی نمایندگان فعلی به رصد انتظارات با تحقق شعارها رسید که می تواند به نوعی هم در انتخاب وعده و همچنین راهگشای جنب و جوش بیشتر نامزدها و جهت دهی و جذب مخاطبین خود باشد.

 

مدیرمسئول هفته نامه شمس:

نشریات می توانند با اتحاد خویش افراد اصلح را به مردم معرفی کنند

مدیرمسئول هفته نامه شمس نیز در این نشست گفت:نشریات میتوانند با اتحاد خویش افراد اصلح را به مردم معرفی کنند.

ابوالفضل فخرالاسلام افزود:باید نسبت به فرمایشات امام راحل (ره) بیشتر دقت شود و انتخابات از دیدگاه الهی یک تکلیف است و حق شهروندان و وظیفه مطبوعات و فعالان سیاسی آگاه سازی و ترغیب مردم به شرکت در انتخابات می باشد.

وی ادامه داد:تقویت نظام جمهوری اسلامی از اهداف شرکت در انتخابات است و مشارکت بالای مردم در انتخابات به بالا بردن ضریب امنیت کشور کمک کرده و جایگاه کشورمان را ارتقا می دهد.

فخرالاسلام بر آگاهی بخشی بیشتر توسط مطبوعات تاکید نمود و گفت:با این اقدام و ترغیب مردم ما میتوانیم کاندیداهای اصلح تر را به فضای رقابتی و سطح جامعه بکشانیم و این که در کدام جناح  باشند مهم نیست.

وی تاکید نمود:برای ترغیب مردم به پای صندوق های رأی باید جناح های مختلف در انتخابات شرکت نمایند و نظر من این است که جناح اصلاح طلب مهره های سیاه  و سفید خود را در انتخابات شرکت می دهد تا شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت نماید و این جناح این آمار را بمبی کند و برای سهم خواهی از آن استفاده نماید و بتواند مهره های سفید خود را مطرح کند و از فضای ایجاد شده به نفع خود استفاده کند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.