امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



نخستين همايش تنوع زيستي استان مركزي در اراك

کد مطلب: 24703 | تاریخ ارسال: 27 می 2011 | چاپ صفحه

نخستين همايش تنوع زيستي استان مركزي عصر روز پنجشنبه به مناسبت هفته تنوع ريستي (يكم تا ششم خردادماه) در اراك برگزار شد.

به گزارش مرکزی دیلی ، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست كشور در اين همايش گفت: ايران يكي از غني ترين گنجينه هاي تنوع زيستي خاورميانه و جهان را دارد كه بايد در حفظ و احياي آن تلاش مضاعفي كرد.
دكتر ‘محمدباقر صدوق ‘ افزود: محيط زيست طبيعي كشور طي چند دهه گذشته تجربه تلخ روند رو به رشد تخريب و چالش را دنبال كرده كه اين مهم مولود نامبارك توسعه منهاي تفكر زيست محيطي است.
وي گفت: با همكاري تنگاتنگ كميسيون كشاورزي ، آب و منابع طبيعي برنامه حفاظتي و احياي مناسبي در قالب برنامه پنجم توسعه براي كشور تهيه شده است.
رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس نيز در اين همايش گفت: تخريب هاي وسيع زيست محيطي حاصل رفتار ناعادلانه با طبيعت است كه در صورت ادامه اين رفتار مخاطرات و عوارض جدي در روند زيست طبيعي بشر و طبيعت ايجاد مي شود.
‘عباس رجايي’ افزود: بشر حق ندارد به بهانه پيشرفت و توسعه حقوق طبيعت پيراموني را خدشه دار كند و حاصل رفتارهاي روبه رشد و نابخردانه طي چندين دهه اخير برهم خوردن تعادل آب و هوايي، بروز پديده گرم شدن زمين، روند روبه رشد بيابان زايي و كمبود منابع آب شيرين و مفيد است.
وي اضافه كرد: انسان امروزي اگرچه به قله هاي رفيع تكنولوژي دست يافته ولي با هيمن نانوتكنولوژي و بيوتكنولوژي مشكلات متعددي براي طبيعت به ارمغان آورده و حتي درهمسايگي ايران استفاده از بمب هاي اورانيومي ضعيف شده پيامدهاي عميق و طولاني را براي طبيعت داشته است.
وي، مشكلات دست به گريبان تالاب ها و زيستگاه هاي طبيعي را يكي از موضوعات جدي براي كشور دانست و گفت: بخش اعظم اين تخريب هاي وسيع به دليل آن است كه در حساب هاي ملي ارزش هاي زيست محيطي كمتر مد نظر قرار گرفته است.
وي ، تصويب قانون ايمني زيستي جمهوري اسلامي و لايحه حفظ خاك، در نظر گرفتن ماده ممنوعيت برداشت مواد معدني از تالاب ها از سال دوم اجراي برنامه پنجم و مديريت جامع قانون پسماند در شهرهاي بالاي 200خانوار كشور را از جمله تلاش هاي مجلس در حوزه تنوع زيستي و محيط زيست عنوان كرد.
نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مسوولان بايد در برنامه هاي عمراني و توسعه منطقه اي نگاه واقع بينانه و زيست محيطي را لحاظ كنند و به اين حوزه به عنوان يك نياز جدي نه يك مساله لوكس بيانديشند.
مدير كل محيط زيست استان مركزي نيز در اين همايش گفت: اين استان با هفت منطقه تحت حمايت 335گونه جانوري شامل 53گونه پستانداران، 205گونه پرندگان، 54گونه خزندگان، 19گونه ماهي و چهار گونه دوزيست و يكهزار و 336گونه گياهي به عنوان يگي از ذخيره گاه هاي تنوع زيستي كشور مطرح است.
‘اميرانصاري’ افزود: اين استان با 7/1درصد مساحت كل كشور 27درصد پستانداران، 40درصد گونه پرندگان و 14درصد گونه هاي گياهي كشور را در خود دارد.
وي گفت: در سنگ نگاره هاي تيمره خمين تصاويري از گوزن زرد ايراني ، يوزپلنگ و گورخر ايراني درج شده كه بيانگر اصالت تنوع زيستي اين استان است.
وي اضافه كرد: در سرشماري هاي توع زيستي جمعيت بسياري از گونه هاي در معرض تهديد استان بهبود يافته كه حاصل اقدامات زيست محيطي و مراقبت هاي متعدد در اين حوزه است.
وي نمونه برداري براي بانك ژن از گونه هاي گياهي در معرض انقراض، حلقه گذاري پرندگان ، دستگيري بازگيران و شكارچيان متخلف و تجهيز مناطق حفاظت شده استان به دوربين هاي تله اي مسلح را از جمله اقدامات در محيط طبيعي استان ذكر كرد.
رييس سازمان بازرسي استان مركزي نيز در اين همايش گفت: حفظ محيط زيست از تكاليف قرآني و ديني است و بر اساس اصل 50قانون اساسي حفظ منابع پايدار طبيعت وظيفه اي عمومي بوده و هر اقدام كه مغاير ان باشد ممنوع است.
‘حمزه پاكبين’ افزود: زيستگاه هاي طبيعي ريه هاي طبيعي و منشا تعادل چرخع حيات و تنوع زيستي هستند و همه بايد تلاش كنيم در سايه قانون از اين مناطق به نحو احسن نگهداري كنيم .
در ادامه اين همايش جمعيت شكارچيان مجاز استان مركزي در بيانيه اي خواستار كنترل سلاح هاي گرم در دست روستاييان و حمايت موثر از شكارچيان مجاز به عنوان همياران محيط طبيعي شدند.
تقدير از 33نفر از شكارچيان مجاز و فعالان عرصه محيط زيست استان مركزي از ديگر برنامه هاي اين همايش بود .
برپايي نمايشگاه وسايل محيط باني ، شكار و صيد و چند نمونه از گونه هاي نادر مارهاي ايران به صورت زنده از بخش هاي جانبي اين همايش بود..

به گزارش مرکزی دیلی ، دكتر ‘محمد باقر صدوق’ عصر روز پنجشنبه در نخستين همايش تنوع زيستي استان مركزي در اراك افزود: اين عرصه ها در قالب 241منطقه به ثبت رسيده اند و هم اينك شاخص مناطق حفاظت شده دنيا كه توسط اتحاديه حفاظت جهاني تا ده درصد از خاك هر اقليم هدفگذاري شده در ايران محقق شده است.
وي گفت: در نشست اتحاديه ژاپن كه اخير برگزار شد توسعه مناطق تحت حمايت زيست محيطي كشورها تا 17درصد از خاك اقليم توصيه شده كه مي توان در سايه برنامه ريزي دقيق به آن دست يافت.
وي ، يكي از اقدامات مهم در حوزه محيط زيست طبيعي را بازنگري در مناطق حفاظت شده كشور ذكر كرد و گفت: به رغم توسعه شهرها و خارج شدن بسياري از مناطق زيستگاهي از حيز حمايتي 160 منطقه از50سال قبل در برنامه بازنگري نيامده بود و در برنامه اي كه اولين نمونه ان در منطقه زيستگاهي 70قله اراك انجام شد اين حوزه ساماندهي شدند.
وي ، ابلاغ دستورالعمل هاي جديد قرق اختصاصي به استان ها را از اقدامات موثر در حوزه محيط طبيعي دانست و گفت: از اين پس متقاضيان مي توانند نسبت به درخواست قرق اختصاصي طبق ضوابط روشن اقدام كنند.
دكتر صدوق از تهيه دستورالعمل مديريت مناطق تحت حمايت محيط زيست خبر داد و افزود: هر دستگاه و فردي مي تواند در اين حوزه محيط طبيعي كشور را ياري دهد.
اين مسوول محيط زيست گفت: هم اينك هر كدام از دو هزار و 400محيط بان طبيعي كشور چهار برابر حد استاندارد از مناطق حفاظت مي كنند كه بسيار كار دشوار و طاقت فرسايي است.
وي ، ايجاد دفاتر خدمات شكارچيان در شهرستان ها را از ديگر اقدامات در حال اجرا با مشاركت بخش خصوصي عنوان كرد و گفت: از اين پس فروش پروانه شكار و تمامي خدمات به اين دفاتر سپرده شده و سازمان محيط زيست به عنوان ناظر عمل مي كند.
وي ، موفقيت در احياي يوزپلنگ ايراني را يكي از اقدامات ماندگار در محيط زيست طبيعي كشور دانست و گفت: هم اينك جمعيت اين حيوان نادر به 70 تا 120 قلاده در كشور رسيده و به عنوان ناموس احيا شده حيات وحش كشور مطرح است.
وي با بيان اينكه به دليل سيلاب و حوادث قهري 300راس آهو در منطقه حفاظت شده شيراحمد از بين رفت گفت: سازمان محيط زيست كشور در صدد انتقال دوهزار و 500راس جمعيت آهو از اين منطقه حفاظت شده به زيستگاهاي مناسب براي اين گونه كم نظير است.
وي، جمعيت پلنگ حيات وحش ايران را بين 600تا يكهزار و 300قلاده اعلام كرد و گفت: سالانه حدود يكصد قلاده از اين گونه به دليل برخورد با خودرو و يا اتفاقات ديگر تلف مي شود كه تمامي تلاش بر كاهش اين تلفات و گسترش جمعيت آن است.
وي، حيوان آزاري و شكاركشي را يك رفتار غيرمنطقي رايج عنوان كرد و گفت: رسانه هاي جمعي ، تشكل هاي زيست محيطي و نهادهاي آموزشي بايد در اصلاح اين رفتار و نهادينه كردن فرهنگ آشتي با طبيعت تلاش مضاعفي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنانش ساماندهي تالاب هاي ايران را يكي از برنامه هاي اولويت دار سازمان محيط زيست دانست و افزود: متاسفانه هم اينك بر روي 28رودخانه منبع تغذيه درياچه اروميه 62پروژه سد و بند در حال انجام است و حتي يك قطره آب هم به اين درياچه نمي رسد.
وي اظهار داشت: طرحي از سوي سازمان محيط زيست براي تنظيم رژيم ابي درياچه و ارائه سهم آبي تهيه شده و با حضور معاون اول رييس جمهوري سه ميليارد متر مكعب از منابع هفت ميليارد متر مكعبي حوزه آبخير كردستان و اذربايجان شرقي و غربي براي درياچه اروميه تخصيص داده شده است.
دكتر صدوق گفت: درياچه پريشان نيز با چهار هزار هكتار وسعت اينك به حوضچه 200مترمربعي تبديل شده كه اقدامات احيايي و زيست محيطي براي آن در دست پيگيري و انجام است.

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘محمدعلي ايلانلو’ عصر روز پنجشنبه در نخستين همايش تنوع زيستي استان مركزي افزود: شكار بايد به عنوان يك واقعيت اجتماعي به صورت قانونمند ديده شود و قوانين وضع شده در اين حوزه عادلانه و در پيشبرد اهداف محيط طبيعي و تنوع زيستي باشد.
وي با اشاره به 105محيط بان شهيد در كشور گفت: مادامي كه قوانين و جرايم حوزه شكار و صيد اصلاح نشود شكاركشاني كه به صورت غيرمجاز با جرايم سنگين ممكن است در تهديد جدي باشند دست به هر كاري خواهند زد.
وي افزود: شكارچي دشمن طبيعت نيست بلكه به عنوان همكار محيط بان براي اصلاح طبيعت و كمك به تنوع زيستي تلاش مي كند و مي طلبد سازمان محيط زيست تشويق شكارچيان مجاز را بيشتر مورد توجه قرار دهد.
وي ، متغيير بودن زمان صدور پروانه هاي شكار چهارپايان و پرندگان و محدوديت تعدادپروانه ها و زمان آنها را براي شكارچيان مجاز ، فرصتي براي بروز تخلف و بي قانوني در اين عرصه در پاره اي از موارد دانست كه بايد اصلاح شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.