امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



تفرش ؛ نگين گردشگري استان مرکزي

کد مطلب: 2218 | تاریخ ارسال: 24 ژوئن 2009 | چاپ صفحه

شهرستان تفرش ، با داشتن مفاخر و دانشمندان، مناظر طبيعي، چشم اندازهاي زيباوآثارتاريخي فراوان، قابليت تبديل شدن به قطب گردشگري استان مرکزي را دارد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، امروزه صنعت گردشگري، پس از صنايع نفت و خودروسازي به سومين صنعت درآمدزاي جهان مبدل شده، به طوري که بسياري از کشورهاي دنيا سعي دارند به هر نحو ممکن ، طبق آخرين متدها و معيارهاي دنيا در اين زمينه فعاليت کنند.
صنعت توريسم ؛ علاوه برايجاد درآمد، سبب اشتغالزايي، کاهش بيکاري و رونق سايرصنايع از جمله صنايع دستي شده وازسويي نيزهويت فرهنگي مردم يک منطقه يا کشور را تا فراسوي مرزها معرفي مي کند.
از اين رو ؛ توريست پذيري در بسياري از کشورهاي در حال توسعه با سرعتي شگرف در حال رشد است ودراغلب کشورها اين شاخه ، مهمترين فعاليت اقتصادي به شمار مي آيد.
طبق آمارهاي موجود و اطلاعات جهاني، حدود 80 درصد ازجريان گردشگري دنيا درکشورهاي صنعتي و تنها 20 درصد در کشورهاي غيرصنعتي وجود دارد.
امروزه صدها ميليون انسان ، سالانه در داخل و خارج مرزهاي کشور خود به سفر مي روند و کسب ميزان قابل توجهي از درآمد صادرات جهاني از طريق صنعت گردشگري است.
رشد بالاي ميزان اشتغالزايي اين صنعت و نيز روند رو به رشد آن، بيانگر نقش زياد اين صنعت در اقتصاد جهان است.
گردشگري به عنوان يک صنعت ، تنها بخش اقتصادي کشورهاراتحت تاثير قرار نمي دهد بلکه در توسعه تبادل فرهنگي، تقويت هم زيستي مسالمت آميز و نزديکي ملل و اقوام مختلف به يکديگر نيز بسيار مؤثر است.
“تفرش” از شهرستان هاي استان مرکزي واقع در شرق اين خطه ، با برخورداري ازشرايط آب و هوايي مناسب و جاذبه‌هاي فراوان طبيعي و تاريخي، به لحاظ برخورداري از پتانسيل هاي توريستي ، قابليت تبديل شدن به يکي از مناطق گردشگري کشور را دارد.
آب و هواي مطلوب ، تنوع زيستي در روستاها ، بناهاي تاريخي ، تفرجگاهاي بي نظير، زيرساخت هاي لازم را در تفرش، براي تبديل شدن به قطب گردشگري استان و کشور بوجود آورده است.
مسجدجامع ششناو، آرامگاه پروفسور”محمود حسابي” پدرعلم فيزيک درايران، مرقد امامزاده محمد، آب معدني چشمه آب گراب، کوه باران،غارهاوتفرجگاههاي طبيعي ازجمله جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي شهرستان تفرش است.
مناطق روستايي کوهستاني و جنگلي شهرستان تفرش نيز با دارا بودن آب وهواي مطلوب و چشم اندازهاومناظرطبيعي، ارايه دهنده محيطي راحت و فرح بخش براي گردشگران داخلي و خارجي است.
تفرش از قديمي ‌ترين مناطق استان مرکزي است که درآثارتاريخي با نام”طبرس” از آن ياد شده‌ و تاکنون 13 اثر تاريخي اين شهرستان درفهرست آثارملي ايران به ثبت رسيده است.
به تازگي با راه اندازي وب سايتي به نام تفرش ، “گردشگري الکترونيک” اين سامانه ، با بهره گيري از ابزار الکترونيک در انجام فعاليت ‌هاي توريستي از جمله معرفي تفرش، سفر به تفرش، ارايه نقشه ماهواره اي تفرش، معرفي مکانهاي تاريخي و گردشگري تفرش؛ به برنامه‌ريزي، مديريت، ارزيابي، بازنگري فعاليت‌هاي گردشگري واقدامات گردشگران در اين شهرستان پرداخته است.
“گردشگري طبي” نيز يکي ديگر از گونه هاي گردشگري است که بزودي در اين شهرستان فعال مي شود.
بنا بر اظهارات رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان مرکزي ، شهرستان تفرش به عنوان “دهکده سلامت “استان معرفي شده است.
جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي شهرستان تفرش همزمان با فرا رسيدن فصول بهار و تابستان ، گردشگران شهرستانهاي قم ، ساوه ، تهران و استانهاي همجوار را به مسافرت به اين منطقه ترغيب مي کند.
يک گردشگر تهراني که با خانواده اش به تفرش سفر کرده به خبرنگار ايرنا گفت: اين شهر با برخورداري ازآب وهواي مطلوب، استعداد تبديل شدن به‌ يکي از قطب‌ هاي گردشگري کشور را داراست.
“عليرضا جعفري” افزود: در شهرهايي که جذابيت‌ هاي کمتري نسبت به تفرش دارند امکانات فراواني براي جذب گردشگران فراهم شده اما در تفرش هنوز بستر توسعه صنعت توريسم فراهم نشده ، که اين امر توجه ويژه مسوولان را مي‌ طلبد.
وي نبود مکانهاي مناسب براي اسکان گردشگران و ضعف اطلاع رساني پيرامون آثار تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي تفرش را از جمله مشکلاتي دانست که درسفر به ‌اين شهر با آن مواجه شده ‌است.
يک دانشجوي اراکي نيز که به همراه دوستانش براي بازديد از آرامگاه پروفسور حسابي به تفرش سفر کرده بود ، گفت: جاذبه‌ هاي طبيعي تفرش بسيار چشم‌ نواز است اما در اين مناطق از ارايه خدمات رفاهي و ساير امکانات مورد نياز گردشگران خبري نيست و به همين خاطر، توقف گردشگران کاهش پيدا مي کند.
“محمد مختاري” افزود: با توجه به‌ استعدادهاي خدادادي فراوان تفرش ، مسوولان ذيربط بايد درجهت توسعه صنعت گردشگري، فرصت ‌هاي شغلي وابسته به اين صنعت رادرمنطقه ايجاد و سازماندهي کنند.
به گفته فرماندار شهرستان تفرش ، بهره گيري از استعدادهاي خدادادي در زمينه صنعت توريسم ، خلا نبود کارخانه هاي بزرگ را در تفرش پر مي کند.
“حميد رضا قاسمي” افزود: برنامه ريزي براي احيا و ايجاد زمينه هاي لازم به منظور استفاده از ظرفيت هاي گردشگري ، نخستين گام براي تبديل شدن تفرش به قطب گردشگري است.
وي ارايه و اجراي طرح هاي متناسب با صنعت گردشگري ، از سوي بخش هاي دولتي و خصوصي در منطقه را از مهمترين عوامل کاهش نرخ بيکاري و جلوگيري از مهاجرت مردم اين شهرستان به شهرهاي بزرگ و حاشيه نشيني ذکر کرد.
قاسمي تصريح کرد: حرکت براي تبديل تفرش به قطب گردشگري ، بايد در راستاي تعامل و همکاري دستگاه هاي ذيربط حاصل شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.