امروز امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Monday, May 20, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی


طرح كاهش آلودگي هواي اراك در دست انداز بودجه و زمان

طرح كاهش آلودگي هواي اراك در دست انداز بودجه و زمان

کد مطلب: 21872 | تاریخ ارسال: 2 آوریل 2011 | چاپ صفحه

شهر اراك يكى از شهرهاى آلوده كشور است و مردم اين شهر و نواحى اطراف آن رنج هاى طاقت فرسايى را طى ده ههاى اخير تحمل كرده اند.
براى جبران زيان هاى زيست محيطى و كاهش آلودگى هوا شهر اراك براى اولين بار در برنامه دوم توسعه كشور تلا شهايى به عمل آمد و در بند(ب) تبصره 82 قانون برنامه دوم انعكاس يافت كه متن آن چنين است.

دولت موظف است در طول برنامه دوم نسبت به كاهش ميزان آلودگى هواى شهرهاى «تهران، مشهد، تبريز، اهواز، اراك، شيراز و اصفهان » در حد استاندارد سازمان جهاني اقدام نمايد با وجود صراحت قانونى و با توجه به اينكه اراك از نظر آلودگى، وضعيت حساس ترى نسبت به برخى شهرهاى موضوع تبصره فوق داشت، به دليل اينكه كمك به رفع آلودگى شهرها مختص كلا ن شهرها بود و اراك واجد شرايط كلان شهري نبود، تا پايان برنامه دوم هيچ گونه اقدامى جهت كاهش آلودگى هواى اراك به عمل نيامد.

موضوع كاهش آلودگى هواى اراك در برنامه سوم نيز تكرار شد ولى نتيجه عملى در پى نداشت و قدمى درا ين راه برداشته نشد.
كاهش آلودگى هواى شهرهاى آلوده در سند برنامه چهارم در بند الف ماده 62 قانون برنامه انعكاس يافت كه در آن آمده است دولت مكلف است در طول برنامه چهارم، ميزان آلودگى : هواى شهرهاى« تهران، اهواز، اراك، تبريز مشهد، شيراز، كرج و اصفهان» را در حد استاندارد مصوب شوراى عالى حفاظت محيط زيست كاهش دهد.
در طول برنامه چهارم برخورد جديد ترى با كاهش آلودگى هواى اراك به عمل آمد و نتيجه تلا ش ها منجر به مصوبه شماره 94976 هيات محترم وزيران تحت عنوان «طرح كاهش آلودگى هواى شهر اراك » گرديد. اين مصوبات و اقدامات موثرى كه اجراى آنها تعهد شده بود و در سفرهاى استانى رئيس جمهور محترم نيز بر اجراى آنها تاكيد گرديده بود، موجب التيام بخشى آلام مردم شهر شد و اميدوارى هاى را برانگيخت و ميل به مشاركت در امور اجتماعى و سياسى در مردم شهر افزايش يافت و مشاركت غرور انگيز آنان در عرصه سياسى يكى از نمونه هاي عينى و چنين اميدوارى بود.
اكنون پس از گذشت بيش از سه سال از تصويب طرح، به نظر مى رسد اجراي آن با كندى روبه رو بوده و در بعضى زمينه ها اقدام عملى جدى صورت نگرفته است و انتظار اين است كه اجراى بندهاى مصوبه سرعت بيشترى به خودبگيرد تا بر اساس زما ن بندى اعلام شده نتايج مورد نظر اصل گردد. در سال 1380 اعتبار موضوع طرح كاهش آلودگى هواى شهر اراك در قالب مصوبه هاى خاص و در چارچوب بودجه استانى به استان ابلاغ شد.
ا ين نحوه ابلاغ خودبه خود مى توانست شائبه هايى ب همراه داشته باشد و نارضايتى عرصه هايى از استان را سبب شود. چنانچه اعتبار طرح ذيل در يك رديف خاص و به طور مستقل به استان ابلاغ مي شد از تنش هاى درون استانى جلوگيرى به عمل مى آمد و نتيجه مطلو بترى به همراه داشت كه اين اعتبار از محل مصوبه ها خاص به استان ابلاغ شده كه حدود 250 ميليارد ريال است كه بايد به دو طرح كاهش آلودگى هواى شهر اراك و توسعه خمين اختصاص يابد.
ابتدا با توجه به ضرورت هاى پيش رو و بحثهاى كارشناسى پيشنهاد آن بود كه ا عتبارات طرح به تناسب ضرورت ها بين دو طرح توزيع شود و سهم اراك رقم بيشترى بود، اما تصميم گيرى در مورد استان به گونه اى بود كه نتيجه آن اختصاص حدود 150 ميليار ريال به طرح توسعه خمين و حدود 100 ميليارد ريال به طرح كاهش آلودگى هواى اراك به وقوع انجاميد. به نظر مى رسد در چرخه تصميم گيرى فوق عدم شفافيت هايى وجود دارد كه اين موضوع براى مردم شهر اراك خوشايند نبوده و از آنجا كه تصور اوليه بر اين بوده كه سهم اراك از مصوبه رقم قابل توجهى است، اين امر موجب شده سهم شهرستان اراك از ا عتبارات استانى نيز تحت تاثير قرار گيرد و با منظور كردن اعتبارات مصوبه خاص، فرض بر اين بوده كه اراك در بعضى زمينه ها نياز به اعتبار چندانى ندارد و به نظر مى رسد عمران شهرى از اين ناحيه زيا ن هاى جدى را تحمل كند.

سید احمد لطفی نماینده مردم اراک در مجلس – به نقل از وقایع استان

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.