امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



آیا صدا و سیما مناظره ها را ادامه می دهد؟

کد مطلب: 2156 | تاریخ ارسال: 21 ژوئن 2009 | چاپ صفحه

این امر به خودی خود به باز شدن فضای سیاسی جامعه کمک خواهد کرد ؛ البته مشروط به اینکه مناظره ها با حضور طرف های مخالف در یک ماجرا و موضوع باشد نه اینکه دو طرف همسو، به اسم مناظره، نمایشی از مناظره را شکل دهند و بر روی آنتن بفرستند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از عصر ایران ، گذشته از تلخ و شیرین های مربوط به انتخابات دهم ریاست جمهوری و مباحث مربوط به آن که هنوز هم ادامه دارد، اتفاق مهمی که در این دوره از انتخابات رخ داد، شکل گیری مناظره های مستقیم تلویزیونی در عالی ترین سطوح سیاسی کشور بود.

سابقه انجام چنین مناظره هایی به ابتدای انقلاب اسلامی باز می گردد که در آن شهید بهشتی با برخی چهره های مخالف سیاسی مناظراتی را داشتند ولی با شهادت ایشان و متعاقب آن، آغاز جنگ تحمیلی، پرونده مناظره های تلویزیونی بسته شد و سالها بعد، فقط درباره فوتبال احیا شد که البته، خود همین مقدار هم در موارد بسیاری جنجال برانگیز شد!
…تا اینکه خرداد 1388 رسید و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در اقدامی غیرمنتظره برای برگزاری مناظره بین کاندیداها، اعلام آمادگی کرد  که مورد استقبال هر چهار کاندیدای ریاست جمهوری قرار گرفت.
این مناظره ها به پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی کشور تبدیل شد و رکورد تماشاگران سیما را شکست.
از آنجا که تقریبا همه مردم این مناظره ها را دیده اند و درباره نقاط ضعف و قوت آنها نیز فراوان بحث شده است از آن می گذریم و به اصل بحث می پردازیم که عبارت است از لزوم استمرار این مناظره ها.
در حال حاضر فقدان سازوکاری برای نقد مستقیم و بی واسطه مسوولان و سیاست های آنان و نیز پاسخگویی صریح و مستدل، از یک سو باعث ایجاد بسیاری از مفاسد و سوءمدیریت ها شده و از سوی دیگر، ابهامات و گاه اتهامات بی اساسی را شکل داده است.

به عبارت دیگر، بسیاری از مسوولان چون می دانند که هرگز مجبور به پاسخگویی مستقیم در مقابل افکار عمومی نخواهند شد، هر آنگونه که می خواهند عمل می کنند  و گاه دچار مفاسد اقتصادی و سیاسی و مدیریتی می شود.

وضعیت کنونی همچنین به شایعه پردازی نیز کمک می کند به گونه ای که بسیاری از مسوولان ، بناحق در معرض انواع اتهامات قرار می گیرند ولی فرصتی برای رفع ابهامات و اتهامات ناروا نمی یابند.

از اینها گذشته، وضعیت جاری باعث می شود این ذهنیت در بین مردم شکل بگیرد که نظام، دارای “اندرونی و بیرونی” است و مردم حق ندارند از آنچه در اندرونی می گذرد، خبردار شوند.

به نظر می رسد یکی از بهترین راهکارها در شرایط کنونی، استمرار مناظره های تلویزیونی در مباحث مختلف و مبتلا به روز باشد تا در آن طرفین به طور مستقیم و در حضور مردم، موضوعی را به بحث بگذارند و به نقد همدیگر و دفاع از مواضع خویش بپردازند.

متاسفانه در حال حاضر و در فقدان مناظره های سیاسی، هر کدام از طرف های سیاسی درگیر در یک موضوع، جداگانه و یک طرفه پیگیر مطالب خود هستند و در این یک طرفه به قاضی رفتن ها، آنچه مهجور می ماند، واقعیت است.

استمرار مناظره ها، یکی از مهم ترین بخش های سخنان دیروز رهبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران بود که در میانه تیترهای انتخاباتی طرف های درگیر ماجرا، مغفول ماند.

اینک، نوبت صداو سیماست که این فراز مهم را پیگیری کند، چه آنکه این امر به خودی خود به باز شدن فضای سیاسی جامعه کمک خواهد کرد ؛ البته مشروط به اینکه مناظره ها با حضور طرف های مخالف در یک ماجرا و موضوع باشد نه اینکه دو طرف همسو، به اسم مناظره، نمایشی از مناظره را شکل دهند و بر روی آنتن بفرستند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.