سوء استفاده از اختلالات اينترنتی
کد مطلب: 2105 | تاریخ ارسال: 18 ژوئن 2009 |به نظر میرسد باز بودن سرويس سه شركت دولتي تلفن اينترنتي در جهت سوء استفاده برخي افراد باشد و تماس با خارج از کشور هم به صورت انتخابی انجام شده و سرويس یاهو مسنجرو یاهو میل نيز براي برخي آدرسهاي اينترنتي بسته است.
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایلنا ، اينترنت كشور دچار اختلالات وسيع نامنظم است و به نظر ميرسد برخي قصد سوءاستفاده از فضاي كشور راداشته باشند.
پيام كرباسي، عضو هيات مديره نظام صنفي رايانهاي استان تهران ضمن اشاره به قطعيهاي مكرر چندين ساعته سرويس تلفناينترنتي، ياهوميل و ياهو مسنجر در كشور از روز دوشنبه 25 خردادماه جاري اظهار داشت: طبق گفته مسؤولان كشور، ارتباطات مانند خون در رگهاي انسان است و زماني كه اين ارتباطات قطع ميشود، چه از طريق تلفن و چه از طريق اينترنت، به بدنه كشور لطمات جبرانناپذيري وارد خواهد كرد.
وي خاطر نشان كرد: در برخي مواقع از لحاظ امنيتي مسؤولان صلاح ميبينند كه با وجود وارد آمدن خسارتي به كشور اين ارتباطات قطع شود، بالطبع مردم نيز از اين دستور پيروي كرده و تابع نظرات و مصلحت مسؤولان هستند اما نكتهاي كه در اينجا مطرح است اين است كه ما شاهد قطعي كامل اينترنت و سرويسهاي اينترنتي نيستيم بلكه ما شاهد اختلالات نامنظم در بخشهايي از پهناي باند كشور هستيم.
كرباسي اظهار داشت: بايد گفت كه اينترنت كشور دچار اختلالات وسيع و نامنظم است و به دليل عدم اطلاعرساني شفاف مخابرات و شركت زيرساخت، تمامي انرژي واحد فني و پشتيباني شركتهاي خصوصي دراين 3 روز صرف پاسخگويي به مردم شده، چرا كه آنها نيز شديداً به اين امر معترض هستند.
وي در ادامه سخنان خود قطعي اينترنت را تنها به دليل مسائل امنيتي ندانست و گفت: تاكنون همگي فكر ميكرديم كه قطعیهای موقتی اخیر در رابطه با سرویس پیامک، تلفنهمراه، اینترنت و… میتواند صرفاً جنبه امنیتی داشته و برای مصالح کشور صورت پذیرفته باشد، اما آنچه طی 3 روز گذشته، پس از دو مورد قطعی سرویس تلفن اینترنتی انجام شده، گويي رنگ و بویی دیگر دارد و ظاهراً شرکت زیرساخت بدون در اختیار داشتن ابلاغ قانونی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اقدام به ایجاد “انحصاری وسیع” كرده است.
نايب رئيس كيسيون اينترنت نظام صنفي رايانهاي استان تهران ادامه داد: قطعي تلفن اينترنتي كشور طي دو نوبت از روز دوشنبه يكي به مدت 10 ساعت و ديگري به مدت 7 ساعت در تمام كشور انجام شد و بار سوم كه درحال حاضر در آن به سر ميبريم ازساعت 18:30 عصر روز گذشته تاكنون انجام شده است، ولي اين امر تنها براي تمامي 114 شركت مجاز شناخته شده از سوي رگولاتوري انجام شده و فعالان غير مجازتلفن اينترنتي و 3 شركتي كه به تازگي به عنوان پيمانكاران شركت ارتباطات زير ساخت پذيرفته شدهاند (هنوز دو شركت از اين سه شركت حتي سرويسهاي خود را وصل نكردهاند) ميتوانند سرويس تلفن اينترنتي را به مردم ارائه كنند. بنابراين در اينجا اين سؤال پيش ميآيد كه اگر از نظر امنيتي مشكلي هست، چرا قطعي سرويس تلفن اينترنتي بايد براي براي 114 شركت باشد و اين سه شركت ميتوانند خدمات خود را ارائه كنند؟
وي دليل اين سخنان خود را اظهارات واحد پشتيباني مخابرات در هنگام تماس كاربران اينترنت اعلام كرد و گفت: در هنگام تماس كاربران با پشتیبانی LCT مخابرات، علت قطعيهاي اخير را غیر مجاز بودن فعالیت شرکتهای خصوصی عنوان كرده و اظهار كردهاند كه از این پس تنها سه شرکت پیمانکار زیرساخت میتوانند مبادرت به ارائه خدمات تلفن اینترنتی كنند، در حالي كه درنیمه دوم سال 1382، برای 114 شرکت که مدارک خود را درزمان مقررتحویل شرکت مخابرات ایران داده بودند، پروانههایی براي فعالیتهاي مجازو قانونی صادر شده بود.
كرباسي ادامه اداد: البته عملیات صدور الباقی پروانهها با تاسیس سازمان رگولاتوری که طبق قانون متولی صدور پروانههای اپراتورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است، تاکنون مسکوت مانده است. اما طبق استعلامات متعدد شرکتهای ارائه دهنده خدمات VOIP در طی ماههای اخیر، این سازمان پروانههای پیشین را تا اطلاع ثانوی به رسمیت ميشناسد، بنابراين با وجودي كه از رگولاتوري هيچ ابلاغيهاي به اين شركتها ارسال نشده و هم طی اظهارات مسؤولین این سازمان، شرکتهای خصوصی مجاز به ارائه خدمات تلفن اینترنتی هستند و بايد هرچه سريعتر شركت زيرساخت قطعي سرويسهاي تلفن اينترنتي را رفع كند.
وي اضافه كرد: به نظر میرسد با باز بودن سرويس اين سه شركت برخی قصد دارند از فرصت به دست آمده نهایت سوء استفاده را در جریان منافع اقتصادی خود داشته باشند و تماس با خارج از کشور را به صورت انتخابی برای برخی باز گذاشتهاند، همچنين كه سرويس یاهومسنجر و یاهو میل نيز براي برخي كاربران باز و براي برخي ديگر مسدود است و گفته ميشود كه اين به دليل محدوديت سيستم فيلترينگ شركت زيرساخت است و نميتواند تمام پهناي باند كشور را فيلتر كند و به عبارتي كاربران را محدود كرده است ولي باز هم دليل درست آن مشخص نيست و حتي ممكن است اين محدوديت مربوط به آدرسهاي اينترنتي خاص از شركتهاي اينترنتي مختلف باشد.
وي خاطر نشان كرد: این شیطنت شركت زيرساخت میتواند خسارات فراوانی را به دنبال داشته باشد، چراكه اينترنت به عنوان ماده اصلي ارائه خدمات به كاربران دردسترس شركتها نيست و همين امر باعث كاهش فروش آنها و سوقدهي به سمت ورشكستگي است، همچنين كه شركتها بايد آخر هر ماه به مخابرات مبلغي را جهت عرضه اينترنت و پهناي باند بپردازند درحالي كه اين اختلالات سود بسيار بسيار كمي را براي آنها به دنبال داشته است.
كرباسي خاطر نشان كرد: ادامه اختلالات اينترنت هم باعث ضرر به يك سرمايهگذاري 500 ميليارد توماني شركتها و هم بيكاري بیش از دهها هزار نفر متخصص و هم باعث اتلاف وقت كاربران و تنش در بين آنها به دليل عدم انجام كارهاي خود ميشود.