امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گلایه های یک مخترع جوان اراکی از عدم حمایت مسئولین

کد مطلب: 19976 | تاریخ ارسال: 7 فوریه 2011 | چاپ صفحه

مخترع جوان اراكي گفت: حمايت از مخترعان دانشجو از سوي اساتيد تنها به دانشجويان كارشناسي ارشد اختصاص يافته و به دانشجويان مقطع كارشناسي هيچ توجهي نمي‌شود.

به گزارش مرکزی دیلی ، حميدرضا اكبرزادگان دانشجوي رشته فيزيك دانشگاه تفرش و مخترع پوشش‌دهي ظروف با استفاده از فناوري نانو، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراك اظهار داشت: متاسفانه حمايت‌هاي اساتيد دانشگاه در بخش اختراعات و نوآوري‌ها، محدود به دانشجويان كارشناسي ارشد و پايان‌نامه‌هاي آنها بوده و اين در حاليست كه بايد همه مخترعان مورد حمايت قرار گيرند.
وي با اشاره به اختراع پوشش‌دهي ظروف با استفاده از فناوري نانو تصريح كرد: تحقيقات بر روي اين پروژه را با كمك حميدرضا شهبازي از فروردين ماه آغاز و با انجام تحقيقات ميداني و مراحل تست و آزمايش موفق به ثبت اختراع در 13 آذر ماه به شماره ثبت 67692 شديم.
مخترع جوان اراكي پيرامون نحوه اين اختراع گفت: ظروف مورد استفاده در سلف‌ سرويس‌ها از اهميت ويژه‌اي در سلامت جامعه برخوردار است زيرا تمام مراكز صنعتي، توليدي، اداري، دانشگاهي و بيمارستان‌ها براي سرو غذاي كاركنان خود هر روز از اين ظروف استفاده مي‌كنند.
اكبرزادگان ادامه داد: اين مراكز جنس اين ظروف را براي اينكه غذا به آنها نچسبد و راحت‌تر تميز شوند، از استيل انتخاب مي‌كنند كه معمولا به دليل عدم وقت كافي براي شست‌وشو و همچنين سرويس‌دهي به تعداد زياد در هر وعده غذايي، ظروف از پاكيزگي و تميزي مناسب برخوردار نيستند، اين امر موجب آلودگي مي‌شود كه مي‌تواند منجر به بيماري افرادي شود كه از اين ظروف استفاده مي‌كنند.
وي افزود: علاوه بر جنس، مواد شوينده‌اي كه براي تميزي ظروف به كار مي‌بريم نيز حائز اهميت است، چون اغلب مواد شوينده‌اي كه براي تميزي ظروف استفاده مي‌كنيم، حاوي اسيد بوده كه نه تنها براي سلامتي انسان، حتي روي محيط زيست تاثيرات سوء و جبران ناپذيري دارد.
اين مخترع بيان كرد: در اين اختراع با استفاده از پوشش نانوكامپوزيت، هزينه‌ها و آسيب‌هاي ناشي از مواد شوينده را مي‌توان حذف يا حداقل كاهش داد.
‌اكبرزادگان خاطر نشان كرد: پيشرفت دانش بشر در دهه گذشته و توسعه علوم و فناوري جديد به ويژه فناوري نانو سبب حل بسياري از مشكلات شده است و هدف از توسعه فناوري نانو بهره‌برداري از خواص نوين در ابعاد نانو از طريق كنترل ساختارها و در مقياس ميكروني و نانو ساختارها و دستگاه‌ها، حفظ پايداري رابطه و يكپارچه‌سازي ماكروسكوپي است، ساخت تركيب و مجتمع‌سازي مواد و قطعات در مقياس نانو، انقلابي در علم و فناوري ايجاد مي‌كنند كه مي‌توان علاوه بر در نظر گرفتن فناوري نانو به عنوان يك فرارشته، اصول و خصوصيات پنهان آنها را كشف كرده و به كار گرفت.
وي با بيان اينكه يكي از شاخه‌هاي كاربردي فناوري نانو در صنايع مختلف پوشش‌هاي نانويي است و پوشش‌هاي نانوساختار در بسياري از موارد نسبت به پوشش‌هاي معمولي داراي مزاياي بسياري هستند، خاطر‌نشان كرد: نانوپوشش‌ها از جمله مواردي هستند كه در مقايسه با ديگر صنايع، فناوري نانو با سرعت بيشتري در آنها رشد پيدا كرده است.
مخترع جوان اراكي اضافه كرد: اين اختراع نيز با استفاده از پوشش‌هاي نانو ساختار به حل مشكلات مربوطه مي‌پردازد.
اكبرزادگان افزود: لازم است براي پوشش‌دهي ظروف، نانو ذرات مناسبي انتخاب كرد تا علاوه بر اينكه براي سلامتي انسان مضر نباشد، در شرايط معمولي نيز با مواد غذايي وارد واكنش شيميايي نشده و روي مزه و كيفيت غذا تاثيرگذار نباشند كه در اين طرح براي ايجاد پوشش نانوساختار از نانو كامپوزيت استفاده مي‌كنيم زيرا علاوه بر دارا بودن خواص بالا، داراي خاصيت فتو‌كاتاليستي نيز است.
دانشجوي رشته فيزيك دانشگاه تفرش با اشاره به كاربرد صنعتي اين اختراع گفت: اين نانو پوشش علاوه بر استفاده در سلف سرويس‌هاي مراكز صنعتي، توليدي، اداري، دانشگاهي، بيمارستان‌ها، رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها در تمام ظروفي كه در منازل به كار مي‌روند، به جز ظروف پلاستيكي نيز كاربرد دارد، ديگر كاربرد اين نانوپوشش در صنايع بهداشتي از جمله پوشش‌دهي سرويس‌هاي بهداشتي، كاشي و سراميك‌هاي حمام‌ها و كفپوش‌ها‌ست.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.