امروز امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday, May 03, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گزارشی از احیا و مرمت بنای تاریخی حمام شهر خنجین

کد مطلب: 19596 | تاریخ ارسال: 27 ژانویه 2011 | چاپ صفحه

مروزه آثار ارزشمند تاریخی، ما را با تمدن کهن، اعجاز هنر و اندیشه ی والای مردمان پیشین آشنا می سازد . این آثار در تمامی دنیا از اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برخوردارند و دولت‌ها، هزینه‌های هنگفتی را برای حفظ و ترمیم این آثار اختصاص می‌دهند تا ضمن به رخ کشیدن پیشینه ی تاریخی خود، گردشگران را به بازدید از این آثار فراخوانند که بی‌شک افزایش توریست و توجه به جاذبه های گردشگری، سرمایه های سرشاری را نیز نصیب هر کشور خواهد ساخت.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وبلاگ خنجین نیوز ، امروزه آثار ارزشمند تاریخی، ما را با تمدن کهن، اعجاز هنر و اندیشه ی والای مردمان پیشین آشنا می سازد . این آثار در تمامی دنیا از اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برخوردارند و دولت‌ها، هزینه‌های هنگفتی را برای حفظ و ترمیم این آثار اختصاص می‌دهند تا ضمن به رخ کشیدن پیشینه ی تاریخی خود، گردشگران را به بازدید از این آثار فراخوانند که بی‌شک افزایش توریست و توجه به جاذبه های گردشگری، سرمایه های سرشاری را نیز نصیب هر کشور خواهد ساخت.

حال در ایران چه اتفاقی برای این آثار افتاده است؟ واقعیت این است که در سال های اخیر نسبت به آثار تاریخی ایران زمین ـ که مثلاً قرار است به نسل های آینده سپرده شود ـ توجهی در خور تأمل صورت نگرفته و برخی از این آثار به دلیل بی توجهی متولیان و حفاری های غیر مجاز غارتگران، تخریب شده و پرونده شان به بایگانی تاریخ سپرده شده است، مگر آن که سازمان میراث فرهنگی تصمیم بگیرد مجددا آثار “تاریخی”  را بسازد.

یکی از این آثار تاریخی، حمام شهر خنجین (یا همان “حمام خزینه”) است که سالها مورد بی مهری قرار گرفته و در حال تخریب بود. و به مکانی برای انباشته شدن زباله ها و سکونتگاه حیوانات تبدیل شده بود. خوشبختانه با پیگیریهای بخشداری خنجین و پس از بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در سال جاری و قولهای مساعد ایشان برای ثبت ملی این اثر و احیای آن، امروز شاهد اقداماتی درجهت حفظ این اثر هستیم. اقداماتی که تا کنون صورت گرفته، شامل پاکسازی محوطه داخلی حمام از وجود زباله ها و همچنین نصب در فلزی ورودی برای این بنا می باشد.

در گفتگویی که با مهندس علمدار کارشناس سازمان میراث فرهنگی داشتیم، وی بازسازی دیوارهای داخلی حمام و بندکشی آنها، تعمیر و موزاییک کردن کف حمام، سبک سازی و سنگ چینی پشت بام، مرمت نورگیرها، استفاده از سیستم گرمایشی و همچنین برق کشی برای روشنایی داخلی حمام را از جمله برنامه های آتی سازمان میراث فرهنگی برای این بنا دانستند.

وی در مورد کاربرد این بنای تاریخی پس از احیای آن گفت: امیدواریم با همت مردم منطقه و جمع آوری آثار با ارزش این حمام به موزه ای مردم شناسی برای بازدید عموم تبدیل شود.

تصاویر زیر مربوط به  این بنای ارزشمند تاریخی است که با اقدامات سازمان میراث فرهنگی در حال احیا و مرمت است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.