امروز امروز : یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / Sunday, Jun 02, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



کمبود ویتامینD در 91درصد دختران مقطع راهنمايي اراك

کد مطلب: 18965 | تاریخ ارسال: 12 ژانویه 2011 | چاپ صفحه

بر اساس نتايج يك پژوهش علمي توسط مركز بهداشت استان مركزي ، 91درصد دختران دانش آموز مقطع راهنمايي شهر اراك از كمبود ويتامين Dرنج مي برند.

به گزارش مرکزی دیلی ، كارشناس مسوول واحد تغذيه مركز بهداشت استان مركزي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا در اين خصوص گفت: اين پژوهش علمي در سال 88 با سنجش فاكتورهاي خون و اندازه گيري قد و وزن 529دانش آموز مدارس راهنمايي شهر اراك انجام شده است.
‘نسرين يادگاري ‘ افزود: 9/46درصد دانش آموزان شركت كننده در اين پژوهش پسر و مابقي دختر بودند.
وي توضيح داد:طبق نتايج اين پژوهش كمبود ويتامين Dدر دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي مدارس اراك معادل 5/66درصد است كه اين آمار نشان مي دهد دختران 5/1برابر بيش از پسران با اين معضل دست به گريبان هستند.
يادگاري اضافه كرد: ويتامين Dنقش اساسي در حفظ تعادل كلسيم و فسفر بدن، رشد استخوان ها، استحكام بخشي دندانها و سلامت اسكلت استخواني در دواران كهنسالي مي شود.
وي افزود: كمبودويتامين Dموجب بروز بيماري نرمي استخوان در كودكان شده و در بزرگسالان نيز سبب كاهش تراكم استخواني و بروز درد در ناحيه پا و كمر شده و به خاطر سستي بافت استخواني احتمال شكنندگي سريع استخوان و ضعف عضلاني را دوچندان مي كند.
وي ، ميزان مورد نياز بدن يك فرد بالغ به ويتامين Dرا 10ميلي گرم در روز عنوان كرد و گفت: نياز بدن كودكان و افراد سالخورده به ويتامين Dبيشتر است و بايد مقادير قابل ملاحظه اي از اين شاخص را در روز دريافت كنند.
وي با بيان اينكه ميزان مصرف شير و لبنيات در بين مردم استان مركزي 3/1درصد كمتر از ميزان استاندارد تعيين شده است افزود:مردم اين استان تنها 7/0واحد شير و لبنيات در سبد تغذيه روزانه دارند درحاليكه طبق استاندارد بايد مصرف اين گروه مهم 2واحد در روز باشد.
يادگاري بيان كرد: پژوهش مذكور نشان داد كه ارتباط معنادار و قوي بين مصرف كم لبنيات و شير در خانواده هاي اراك و كمبود ويتامين Dوجود دارد.
وي گفت: بر اساس آمار موجود كمبود ويتامين Dدر زنان باردار پنج ماه به بالاي اقليم اراك در مناطق شهري حدود 60درصدو در مناطق روستايي حدود 42درصد است.
وي افزود: طبق شواهد موجود 95درصد خانوارهاي استان مركزي در برنامه غذايي روزانه به اندازه محدود از گروه غذايي لبنيات و شير و ميوه و سبزي استفاده مي كنند كه اين يك معضل جدي در فرهنگ تغذيه ساكنان اين منطقه است.
وي گفت: بررسي هاي صورت گرفته در پژوهش مذكور بيانگر آنست كه حذف مقادير قابل توجهي از ويتامين Dدر مراحل پاستريزه كردن شير ، استفاده بيش از حد از كرم هاي ضد آفتاب و پوشش پوست از نور مستقيم خورشيد به ويژه در فصل زمستان در كنار مصرف ناكافي شير و لبنيات در كمبود ويتامين D بين مردم اراك اثرگذار است.
يادگاري، غني سازي شير در كارخانجات استان به ويتامين Dرا از راهكارهاي اساسي حل اين معضل دانست و گفت: با توجه به اينكه هزينه غني سازي شير با اين فاكتور مهم غذايي در مقايسه با اثربخشي ويتامين Dو تامين سلامت جامعه بسيار ناچيز است ، قرار است اين پيشنهاد در كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان مطرح شود.
وي توضيح داد: اراك يكي از هشت شهر آلوده كشور شناخته شده و نياز است مردم اين شهر به منظور دفع سموم مختلف ناشي از آلاينده هاي هوا و در كنار آن دريافت مقاديركافي از ويتامين Dمصرف گروه مواد لبني و شير را در برنامه تغذيه خود افزايش دهند.
شايان ذكر است كه روغن كبد ماهي يكي از منابع سرشاز ويتامين Dاست و كره ، زرده تخم مرغ ، خامه ، جگر و برخي ميوه و سبزي ها و غذاهاي دريايي نيز حاوي اين فاكتور مهم هستند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.