امروز امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday, May 03, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



اظهارات نماینده اراک به مناسبت سالروز شهادت امیر کبیر

کد مطلب: 18946 | تاریخ ارسال: 10 ژانویه 2011 | چاپ صفحه

نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي گفت: ميرزا تقي خان امير كبير الگوي كامل ايران اسلامي در حركت سياسي ، اجتماعي ، حفظ و تقويت استقلال كشور و روحيه ضد استكباري است.

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘ سيد احمد لطفي ‘ روز دوشنبه همزمان با سالروز شهادت ميرزا تقي خان امير كبير در گفت و گو با ايرنا افزود: مطالعه و بررسي زندگي اميركبيرپرده از خيانت‌ها و جنايت‌هاي استعمارگران شرق و غرب در كشورهاي عقب نگاه داشته شده، برمي دارد.
وي گفت: عشق عميق امير كبير به استقلال ،آزادي و اقتدار ملت مسلمان ايران زبانزد خاص و عام بود و وي در برابر دشمنان دين و مجريان سياست استعماري تنها قيام كرد و نماد استكبار ستيزي در ايران شد.
وي افزود: امير كبير هيچگاه براي انجام امور درست و بنيادين در مملكت مقابل بيگانگان تسليم نشد و تنها انگيزه واقعي وي پيشرفت كشور بود .
لطفي گفت: امير كبير با با تاسيس مدرسه دارالفنون به سبك جديد نام خود را در نهضت علم و دانش ماندگار كرد و همچنين با ايجاد روزنامه وقايع اتفاقيه در پنجم ربيع‌الثاني 1267 هجري قمري اهميت اطلاع رساني ، خبر ، خبرنگاري و رسانه را به مسوولان و مردم ايران نشان داد.
وي افزود: امروز نيز براي اعتلاي فرهنگ ايراني و اسلامي و افزايش اقتدار كشور در جهان نياز به بررسي و مطالعه زندگي و شخصيت هاي بزرگ و ماندگار كشور ضروري است كه نماد همه اين بزرگان شخصيت الهي و جهاني امام راحل است.
ميرزا تقي خان امير كبير كه نام اصلي او محمد تقي است در سال ‎ 1322هجري قمري در روستاي هزاوه در دو فرسخي شمال غربي شهرستان اراك به دنيا آمد. محمد تقي پسر كربلايي قربان، آشپز ميرزا عيسي قائم مقام اول بود كه در خانه وي تربيت يافت و در اوايل جواني به سمت منشي قائم مقام اول به خدمت مشغول شد و بعدها در دستگاه قائم مقام دوم نيز مورد توجه واقع شد.
به لحاظ لياقتي كه از خود نشان داد، توانست عناوين و القابي همچون كربلايي محمد تقي، ميرزا محمدتقي خان ، مستوفي نظام، وزير نظام، امير نظام، امير كبير،امير اتابك اعظم( شوهر خواهر ناصرالدين شاه ) را بدست آورد.
اميركبير اقدامات ارزشمند و فراواني در دوره كوتاه صدارت خود ازجمله ايجاد امنيت و استقرار دولت، تنظيم قشون ايران به سبك اروپايي، ايجاد كارخانه‌هاي اسلحه سازي، اصلاح امور قضايي، جرح و تعديل محاضر شرع ،تاسيس چاپارخانه، تاسيس دارالفنون، فرستادن ايرانيان به خارج براي تحصيلات ، ايجاد روزنامه و انتشار كتب ، ترويج ساده نويسي و لغو القاب، بناي بيمارستان و برنامه واكسن عمومي آبله به كودكان ايراني ، مرمت ابنيه تاريخي، مبارزه با فساد و ارتشاء ، ترويج صنايع جديد، استخراج معادن، بسط فلاحت و آبياري، توسعه تجارت داخلي و خارجي، كوتاه كردن دست اجانب در امور كشور، تعيين خط مشي سياسي معيني در سياست خارجي و اصلاح امور مالي و تعديل بودجه داشته است.
اميركبير، يكي از صدراعظم‌هاي ايران در دوره ناصرالدين‌شاه قاجار بود كه اصلاحات وي پس از رسيدن به صدارت در زماني كه ناصر الدين شاه تنها 16 سال داشت، طي سه سال و سه ماه موجب دشمني اطرافيان و نزديكان شاه قرار گرفت به گونه اي كه در 20 محرم سال 1268 هجري قمري، از صدارت معزول و در 25 محرم از امارت نظام و از تمام مشاغل دولتي بركنار و چند روز بعد به كاشان تبعيد شد.
دشمنان وجود امير كبير را بيش از اين تحمل نكرده و سرانجام وي به فرمان ناصرالدين شاه در روز جمعه 20 دي سال 1230هجري شمسي در حمام فين كاشان به شهادت رسيد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.