امروز امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday, May 03, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



اميركبير نام مستعار همه ايرانيان ؛ نام او در زادگاهش

کد مطلب: 18924 | تاریخ ارسال: 10 ژانویه 2011 | چاپ صفحه

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از نامه امیر ، اميركبير شايد نام مستعار همه ايراني‌ها باشد هر چند حضور او در ديگر نقاط كشور پررنگ‌تر است و نشاني‌ها و تابلوهاي بسياري در اين شهرها با نام او مزين شده و هويتي به اين مكان‌ها بخشيده است . اما در زادگاه امير ، امير غريب مانده كوتاهترين خيابان مركز استان را ، كه شايد در تعاريف شهري به لحاظ طول بسيار كوتاه بيشتر به معبر مي‌ماند تا خيابان در اراك به نام امير نامگذاري كرده‌اند و مجسمه‌اش در ميدان فراهان اگرچه در مسير عبوري زادگاهش نصب شده اما پشت به فراهان كرده و از منظر اجتماعي و شهرسازي چندان توجهي به اين منطقه نمي‌شود .

ميداني كه امروز نه با نام امير كه به عنوان ميدان عرضه دام زنده و ترمينال فراهان در ذهن عوام جا افتاده است . خانه امير هم در روستاي زادگاهش هزاوه سالهاست مورد بي‌توجهي است و مدتهاست كه با عبور جاده از ميان آن جايگاهي كه امير در آن جا چشم به دنيا گشوده آغلگاه گوسفندان و گاوها شده و از آن مكان به جاي نصب و نگهداري شاهكارهاي به جاي مانده از امير احشام نگهداري مي‌شوند . از مكان‌هايي كه در استان زادگاه امير به نامش زينت يافته جز يك آموزشگاه زبان و يك واحد آموزشي فني و حرفه‌اي در ساوه نام ديگري نمي‌توان يافت . از شهر جديد اميركبير نيز كه در 30 كيلومتري اراك قرار بود احداث شود جز يك زمين بزرگ حصاركشي شده و ساختمان نگهباني پس از گذشت نزديك به 10 سال هنوز خبري نيست تنها خرابه آبادي است با نام اميركبير آن هم در زادگاهش !؟ رد پاي او را اما در پارك اميركبير هم مي‌توانيم پيدا كنيم . با تنديسي كوچك كه اينجا خانه موقت او شده است . خيابان 55 متري اراك هم كه قرار بود از 5 سال گذشته شكل اجرايي يابد و با توقف پروژه فقط گاه بحث پراختلاف مسئولين شهري مي‌‌شود نام ديگري بر پيشاني خود دارد ” خيابان اميركبير ” تا بلندترين خيابان شهر اراك با نام افتخار ايران‌زمين ” اميركبير ” نامگذاري شود ؛ اما چه غريبانه از او در وطنش ياد كرده‌اند . اگر از آن صدراعظم بزرگ بخواهي در اراك نشاني بگيري كمي پائين‌تر از ميدان شهدا 200 متر به سوي بازار گذرگاهي است كه با نرده‌هاي آهني به دو تكه باريك تقسيم شده و با پارك اتوبوس‌هاي درون شهري و تاكسي‌ها به پاركينگ شباهت يافته نام امير را بر تابلوئي رنگ و رو رفته بر ديواري متروك مي‌يابي خياباني كه در آن بوي كباب و پيه و دنبه با عطر سوخته فتير و صداي دست‌فروش‌ها درهم آميخته . امير چه غريب است در خانه‌اش !!؟

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.