امروز امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday, May 03, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



همايش دستاوردباستان شناسي محوطه تاريخي ذلف آباد

کد مطلب: 18661 | تاریخ ارسال: 4 ژانویه 2011 | چاپ صفحه

همايش دستاوردهاي دو فصل كاوش هاي باستان شناسي محوطه تاريخي ذلف آباد فراهان روز يكشنبه با حضور جمعي از باستانشناسان و مسوولان فرهنگي كشور، اساتيد و دانشجويان و فرهيختگان استان مركزي در دانشگاه ازاد اسلامي فرمهين برگزار شد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، در اين همايش يكروزه علاوه بر ارائه دستاوردهاي باستان شناسي فصول كاوش هاي ذلف آباد ، نمايشگاهي از آثار كشف شده در عمليات مذكور شامل ظروف سفالينه، سكه ها، زينت آلات و لوازم زندگي ساكنان اين ديار خفته به نمايش درآمد.
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان مركزي در اين همايش گفت: سرزمين فراهان و استان مركزي داراي سبقه تاريخي طولاني است و به لحاظ ميراث معنوي و مفاخر متعدد در طول تاريخ اثرگذاري زيادي بر امور فرهنگي ، اجتماعي، سياسي و اقتصادي كشور و جهان داشته است.
دكتر ‘محمد حسين فرمهيني فراهاني’ افزود: محوطه تاريخي ذلف اباد فراهان حدود 200سال پيش در زير خاك مدفون شده و به لحاظ جايگاه و اصالت تاريخي اين ديار ابهام زدايي و كاوش هاي باستان شناسي آن در دستور كار قرار كرفت.
وي گفت: محوطه تاريخي ذلف آباد فراهان شامل محوطه وسيع 110هكتاري است كه در اقدامات باستان شناسانه تاكنون طي دو فصل كاوش اطلاعات تاريخي و هويتي مهمي از اين منطقه كشف شده است.
وي افزود: با توجه به سياست سازمان ميراث فرهنگي مبني بر ايجاد سايت موزه ها در محوطه هاي تاريخي ، جمع آوري اشيا و آثار مربوط به اين منطقه در سايت موزه مستقر در ذلف آباد با هدف انگيختگي قوي هويتي بازديدكنندگان در دستور كار است.
وي گفت: مستندات به دست آمده از كاوش هاي ذلف آباد حكايت از آن دارد كه اين شهر مدفون در دل خاك متعلق به دوره ايلخانيان و سلجوقيان بوده و به لحاظ جايگاه اقتصادي و سياسي ارتباط قوي با مناطق همجوار داشته و از شرايط استراتژيكي برخوردار بوده است.
وي ، پژوهش هاي باستان شناسي را از اولويت هاي كاري ميراث فرهنگي استان مركزي دانست و افزود: بر اساس پيش فرض ها و گمانه زني ها عمليات باستان شناسي در شهر ذلف اباد فراهان در 30فصل مجزا ترسيم شده و به تدريج زواياي پنهان اين منطقه طي سالهاي آتي هويدا خواهد شد.
وي توضيح داد: دستاوردهاي دو فصل كاوش باستان شناسي ذلف آباد فراهان در كتابي گرداوري شده و زير چاپ است.
مسوول گروه كاوشهاي باستان شناسي و عمليات مرمت محوطه تاريخي ذلف آباد فراهان در اين همايش گفت:تاكنون طي دو فصل كاوش انجام شده از اين محوطه تاريخي يكهزار و 200متر مربع از 110هكتار عرصه قطعي مورد كاوش و مرمت قرار گرفته است.
‘اسماعيل شراهي’ افزود: كشف يك عرصه ميدانگاهي، حمام و 30فضاي مسكوني و اماكن نگهداري و ذخيره سازي از شاخص هاي دو فصل كاوش باستان شناسي ذلف آباد است.
وي گفت: در اين كاوش ها بيش از يكصد قلم شيي شامل سكه، نقش مهر، گردنبند و دستبند تزئيني، انواع ظروف سفالينه و النگو كشف شده كه بر اساس شواهد موجود گستره زماني ان به سده 6تا 11قمري مي رسد.
وي افزود: تاكنون حدود يك ميليارد ريال اعتبار براي فصول كاوش ذلف آباد سرمايه گذاري شده و پيش بيني شده اين كاوشها تا 30فصل استمرار يابد.
شراهي توضيح داد: به نظر مي رسد اين شهر زيرزميني داراي راههاي زيرزميني مهمي باشد و تا دستيابي به تمامي مقياس هاي شهري به عنوان بخشي از فرهنگ فراهان اين كاوشها ادامه مي يابد.
رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ايران نيز در اين همايش ، باستان شناسي را بخشي مهم در كشف و احياي ميراث مادي و معنوي فرهنگ دانست.
دكتر ‘احمد ميرزا كوچك خوشنويس’ گفت: بر اساس سياستهاي سازمان ميراث فرهنگي از سال 90 پژوهشهاي باستان شناسي هر استان به مديريت استانها برنامه ريزي و انجام مي شود و اين كار علاوه بر استفاده حداكثري از قابليتهاي محلي در بعد باستان شناسي با توجه به ضرورتها و نيازها صورت خواهد گرفت.
وي افزود: مديران استاني ميراث فرهنگي طرح كاوش هاي باستان شناسي را به شوراي باستان شناسي كشور ارجاع كرده و با تاييد در اين شورا دستور عملياتي ان ابلاغ مي شود.
در ادامه اين همايش شركت كنندگان از روند كاوش هاي صورت گرفته در محوطه تاريخي ذلف آباد فراهان بازديد كردند.
محوطه تاريخي ذلف آباد در 3 كيلومتري شمال شرق شهر فرمهين ودركنار محور ارتباطي فرمهين به تفرش واقع است و كار تعيين حريم عرصه محوطه تاريخي زلف آباد فراهان در سال 87انجام شده و طبق گمانه زني هاي صورت گرفته است.
فصل دوم كاوش هاي باستان شناسي اين محوطه تاريخي به سرپرستي محمدرضا نعمتي در حوزه تعيين حريم و در بخش عملياتي با راهبري اسماعيل شراهي در سالهاي 88و 89 انجام شده است.
دستاوردهاي باستان شناسي به دست امده از ذلف آباد ازنظر شناخت ابعاد هويت فرهنگي و تاريخي منطقه فراهان بسيار مهم است و اطلاعات مفيدي در زمينه نوع زيست، رفتارهاي اجتماعي و سبك زندگي پيشينيان اين ديار و قدمت فراهان بازگو مي كند.
اين كاوش باستان شناسانه ابعاد ناشناخته محوطه تاريخي ذلف آباد فراهانرا با هدف بررسي تخمين شرايط و روند ايجاد اين محوطه، كالبدشناسي شهري از منظر بافت مسكوني، خدمات عمومي ، مشاغل و تجارت، زيست فرهنگي و اقتصادي و ترسيم الگوي مبادلات فرهنگي مردمان اين ديار صورت داده است.
در فصل اول كاوش هاي اين محوطه نيز ،زواياي متعددي از شهر زيرزميني زلف آباد فراهان شامل بافت مسكوني ، اشيا و ظروف سفالينه، سكه و ابزار زندگي از دل خاك بيرون آورده شد كه در جمع بندي نتايج اين كاوش اطلاعات زيادي از پيشينه اين محوطه تاريخي كشف شد.
نتايج حاصل از مرحله نخست كاوش ها موقعيت سياسي و اقتصادي و فرهنگي محدوده قابل توجهي را در فراهان را آشكار كرد.
بقاياي كشف شده از اين شهر زيرزميني متعلق به دوره ايلخانيان بوده و به نظر مي رسد كه اين منطقه در گذشته شهري شيعه نشين و مهم در فراهان محسوب مي شده است.
ترسيم الگوي زيست، هويدا كردن جنبه هاي شناختي در خصوص سطح زندگي، مشاغل و مبادلات تجاري، فرهنگي، اقتصادي مردم وارزيابي علمي روند ايجاد اين محوطه تاريخي از ويژگي هاي عمليات باستان شناسي ذلف اباد فراهان است.
طبق اسناد تاريخي اين مركز جمعيتي مهم در قرن ششم تا نهم هجري ، منطقه اي استراتزيك در شاهراه تجارت قم، تهران و اصفهان بوده كه به روايتي در دوره دروه قاجار با وقوع زلزله اي مهيب در دل خاك مدفون شده است.

مطلب مرتبط : گزارش تصویری از محوطه تاریخی ذلف‌آباد فراهان

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.