امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



مقایسه آمار نظر سنجی ها

کد مطلب: 1839 | تاریخ ارسال: 10 ژوئن 2009 | چاپ صفحه

همزمان با نزدیک شدن به روز رأی‌گیری آنچه بیش از هرچیز برای ستادهای کاندیداها اهمیت می‌یابد نتایج نظرسنجی‌هایی است…

همزمان با نزدیک شدن به روز رأی‌گیری آنچه بیش از هرچیز برای ستادهای کاندیداها اهمیت می‌یابد نتایج نظرسنجی‌هایی است که توسط سازمان‌ها و مؤسسات مختلف انجام می‌شود.

البته در این میان تنها چیزی که در مقایسه این نظرسنجی‌ها حاصل می‌شود تفاوت نتایج هر یک از آنهاست. چرا که بیش از هرچیز جای پای جناح و خط و ربط‌های سیاسی نزدیک به کاندیداها را می‌توان در آنها مشاهده کرد.

از این رو نتایج نظرسنجی‌ها از کمتر مشابهتی با یکدیگر برخوردارند. در ایران نیز چند نهاد هستند که نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط آنها به باور تمام گروههای سیاسی؛ می‌تواند اعتبار بالایی داشته باشد منتها نکته مهم آن است که نتایج ارائه شده توسط چنین سازمان‌هایی کمتر رسانه‌ای می‌شود و در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد. لذا در آستانه برگزاری انتخابات بازار نظرسنجی‌های جناحی داغ می‌شود.

نتیجه‌ای که از مقایسه این آمارها حاصل می‌شود به خوبی این نکته را اثبات می‌کند در فضای انتخاباتی، نظرسنجی‌ها علاوه‌برآنکه گرایش رای‌دهندگان را به نامزد‌ها نشان می‌دهد می‌تواند به مثابه اهرم‌هایی که کار عملیات روانی در اردوگاه رقیب را انجام می‌دهند به کار می‌روند. به عبارتی این اعداد و ارقام قابلیت آن را دارند که برای کسب رأی و تضعیف روحیه حریف، به خوبی هنرنمایی کنند. بدین خاطر می‌توان گفت نظرسنجی‌ها گلادیاتورهای فضاهای انتخابات هستند که با عدد و درصد به مصاف حریف می‌آیند.

با وجود این باید دید روز 22خرداد آرای اعلام شده از وزارت کشور، صحت نتیجه کدام‌یک از نظرسنجی‌های فوق را تأیید می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که در برخی از این نظرسنجی‌ها ممکن است جمع نسبت آرای نامزد‌ها کمتر از 100 شود که می‌تواند از نوع سوال از مخاطبان ناشی شده باشد.

آراء دور گذشته استانها به تفکیک

وضعیت نامزدها در نتایج یک نظرسنجی

موسوی۱۲% رشد،احمدی نژاد۲% کاهش

نتایج تلفیقی ۵ نظرسنجی

باز هم آمارهایی از نظرسنجی ها

وضعیت نتایج یک نظرسنجی دیگر

نتایج نظرسنجی آخرین سه شنبه

باز هم آمارهایی از نظرسنجی ها

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.