امروز امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 04, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



جشنواره فرش دست‌بافت استان مركزي در اراک

کد مطلب: 156 | تاریخ ارسال: 26 آوریل 2009 | چاپ صفحه

دومين جشنواره فرش دست بافت استان مركزي تحت عنوان «گره زرين» با حضور رييس مركز ملي فرش ايران، رييس شركت سهامي فرش ايران، معاون برنامه ريزي استانداري مركزي، رييس سازمان بازرگاني و جمعي از هنرمندان استان مركزي برگزار شد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه مركزي، رييس مركز ملي فرش ايران در اين جشنواره گفت: فرش آثار هنري است كه بايد حفظ و حراست شود تا بتوان آن را به نسل‌هاي آينده منتقل كرد.

دكتر مرتضي فرجي افزود: براي تداوم و پايداري در اين هنر ايراني، داشتن نگرش نو امري لازم و ضروري است كه نمي‌توان از آن اجتناب كرد.

وي از تشكيل كميته فرش ايراني در استان‌هاي كشور خبرداد و افزود: كميته فرش ايراني به رياست سازمان بازرگاني در استان‌هاي كشور تشكيل شده است كه اين امر مي‌تواند در جهت گسترش فعاليت‌هاي لازم در زمينه فرش دست‌بافت موثر باشد.

رييس مركز ملي فرش ايران با انتقاد از برخي توليدكنندگان فرش ايراني، عنوان كرد: برخي از توليدكنندگان فرش ايراني به دليل توجيه نبودن، با استفاده از مواد اوليه نامرغوب سبب مي‌شوند كه دیدگاه بازارهاي خارجي نسبت به فرش‌هاي ايراني از بين برود؛ البته براي حل اين مشكل، جلسات مختلفي از سوي مركز ملي فرش ايران د رنظر گرفته شده است تا توليدكنندگان با حضور در اين دوره‌هاي آموزشي، اطلاعات لازم در زمينه توليد فرش را به دست آورند.

فرجي تبليغات و فرهنگ‌سازي در زمينه فرش ايراني در بازارهاي بين المللي را، ناكافي دانست و افزود: يكي از اقدامات بسيار مهم كه مي‌تواند مشتريان فرش ايراني را در بازارهاي خارجي افزايش دهد، تبليغات و اطلاع رساني در اين زمينه است كه بايد در اين خصوص اقدامات لازم از سوي توليد كنندگان و صادر كنندگان فرش ايراني صورت گيرد.

رييس مركز ملي فرش ايران با بيان اينكه بازار كشورهاي آمريكايي و اروپايي در برخي از شرايط به حالت اشباع درآمده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط مركز ملي فرش ايران توانست در بازارهاي روسيه با داير كردن نمايشگاه‌هاي مختلف، زمينه را براي فروش فرش ايراني فراهم كند.

وي از شناسنامه دار شدن فرش‌های دست‌بافت ایرانی خبرداد و گفت: با توجه به اينكه فرش‌هاي نامرغوب و خارجي را تحت عنوان فرش ايراني در بازارهاي خارجي به فروش مي‌رساندند، فرش‌هاي ايراني داراي شناسنامه شده و در بازارهاي خارجي در معرض فروش قرار مي‌گيرند.

فرجی تصریح کرد: اگر خواستار تغيير جایگاه صنعت فرش جهان هستیم، بايد نگاهي نو به اين مقوله داشته باشيم تا بتوانيم بازارهاي جهاني را دوباره به سوي فرش ايراني معطوف كنيم.

وي استفاده از كارشناسان در امر رايانه و بازرگاني در زمينه صادرات فرش را بسيار مهم دانست و تاكيد كرد: استفاده از كارشناسان متخصص اثر زيادي در افزايش صادرات دارد و زمينه را براي صادرات با سودآوري بیشتر فراهم مي‌كند.

به گزارش ایسنا، معاون برنامه‌ريزي استانداري مركزي نيز در اين مراسم گفت: در حال حاضر در ميانه راه تهيه برنامه پنجم توسعه در كشور هستيم كه قرار است از ماه‌هاي آينده اين برنامه تهيه و تدوين شود.

محمدرضا عاشوري افزود: يكي از اقداماتي كه در اين زمينه صورت گرفته است، شناسايي قابليت‌ها، تهديدها و همه عوامل موثر بر توسعه منطقه‌اي كشور است كه اين مهم در استان مركزي نيز انجام شده است.

وي تاكيد كرد: استان مركزي بر خلاف ساير استان‌هاي كشور داراي كانون‌هاي توسعه زيادي است و در زمينه كشاورزي، صنعت و هنر مي‌تواند به مقام‌هاي بالايي دست پيدا كند.

عاشوري تصریح كرد: استان مركزي با واحدهاي صنعتي فعالي كه دارد، توانسته در كشور رتبه چهارم را در این زمینه كسب كند كه اين مهم نشان دهنده جايگاه رفيع استان در زمينه‌هاي گوناگون در كشور است.

رييس سازمان بازرگاني استان مركزي نيز در اين جشنواره گفت: فرش ايراني برگرفته از فرهنگ دير پاي ايران است.

اصغر عاليخاني افزود: رقباي فرش ايراني با كم كردن هزينه‌هاي توليد توانسته‌اند در بازارهاي جهاني به موفقيت‌هايي دست پيدا كنند كه بايد از لطمه خوردن فرش ايراني در جهان جلوگيري کرد.

رييس سازمان بازرگاني استان مركزي در پایان فرش ايراني را نيازمند تغييرات بنيادين دانست و افزود: عواملي همچون تعيين مديران زبده، ارائه مفاهيم دقيق از فرش ايراني در برنامه‌هاي كلان كشور،‌ ايجاد و تقويت كارگاه‌هاي توليد فرش به صورت متمركز،‌ مشورت و تعامل با خبرگان صنعت فرش، اهميت دادن به دانش آموختگان فرش، آگاهي يافتن از نياز بازارهاي رقابتي و ايجاد تعامل دولت با بخش خصوصي فعال در زمينه فرش دست بافت مي‌تواند در جهت موفقيت فرش دست بافت ايراني در بازارهاي جهاني نقش موثري داشته باشد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.