امروز امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, May 18, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



آغاز مطالعات مردم شناسی شهر سنجان استان مرکزی

کد مطلب: 14290 | تاریخ ارسال: 22 سپتامبر 2010 | چاپ صفحه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از آغاز کار مطالعات مردم شناسی منطقه سنجان از توابع شهرستان اراک خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی ، محمدحسین فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک افزود: این مطالعات در ناحیه جغرافیایی شهر سنجان و دو روستای همجوار آن شامل ضامنجان و فیجان که از مناطق قدیمی استان مرکزی هستند، انجام می شود.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح سابقه فرهنگی مناطق مذکور با روش مشاهده مشارکتی جمع آوری و تحلیل شود، گفت:  برای اجرای این مطالعات در مدت زمان سه ماهه 50میلیون ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

فراهانی افزود: بررسی فرهنگ این مناطق در ابعاد پوشاک و خوراک، آداب و سنن، باورها و رفتارها، ابنیه تاریخی و باستانی، نظام خویشاوندی، صنایع دستی و هنر، ادبیات، لوازم زندگی و کار و موضوعات مذهبی از جمله بخشهای این مطالعات مردم شناسی است.

وی گفت: هنر صنعت گیوه بافی سنجان با قدمت 200 ساله شهرتی جهانی دارد و اخیرا در فهرست اثار ملی کشور به عنوان میراث معنوی به ثبت رسیده است.

فراهانی گفت: مطالعات مردمشناسی همه نقاط استان مرکزی به جز شهرستان کمیجان انجام شده و با تکمیل این مطالعات، کار تدوین اطلس مردشناسی استان انجام می شود.

سنجان شهری در پنج کیلومتری جنوب غربی اراک استد که بالغ بر ده هزار نفر جمعیت دارد و در گذشته علاوه بر جمعیت غالب مسلمان ، میزبان ساکنان کلیمی نیز بوده است.

سنجان به دلیل همجواری با دو روستای ضامنجان و فیجان و قرابت نزدیک فرهنگی آنها از دیرباز به ‘سه ده’ شهرت داشته و اینک نیز این دو روستا در حال اتصال به شهر سنجان است.

گیوه بافی، تولید قالی دستباف و محصولات کشاورزی سبزی ، گردو و انواع میوه های درختی از مهمترین ممر درآمدی ساکنان سنجان است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.