امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



دیدگاه متناقض نمایندگان اراک مقابل یک معضل

کد مطلب: 11627 | تاریخ ارسال: 18 ژوئن 2010 | چاپ صفحه

به گزارش مرکزی دیلی ، وبلاگ افق نو در نگاهی جالب توجه به تحلیل نمایندگان اراک از معضل آلودگی هوای این شهر و راههای حل این معضل بزرگ پرداخته است.در این مطلب می خوانیم:

عباس رجایی : جمعیت ۶۰۰هزار نفری اراک حق زندگی سالم و بهره مندی از هوای پاک را دارد و باید حل مشکلات زیست محیطی ایرالکو با روشی اصولی ، حفظ سرمایه و اشتغال و تولید این واحد صورت پذیرد.
رجایی تصریح کرد: مالکان و تصمیم گیران شرکت الومینیم ایران باید در اسرع وقت الگوی کارآمدی برای حل مشکل بیکاری نیروی انسانی پس از تعطیلی طرح قدیم ایرالکو ارائه دهند.
استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد و طرح بیمه بیکاری را به موازات طرح ایجاد شهرک صنعتی الومینیم چاره ساز معضل بیکاری کارگران آلومینیم دانست.


103سيداحمد لطفي :درون مايه اصلي بر بهره‌گيري درست از اين ثروت كشور در عين رعايت همه استاندارهاي زيست محيطي براي تداوم توسعه پايدار آن و حفظ سطح اشتغال موجود در اراك و ساير كارگاه‌هاي وابسته است

عدم توجه به آلومينيوم اراك، سبب از بين رفتن 2000 فرصت شغلي و افزايش آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن مي‌شود.

امكانات و تجهيزات غيرآلاينده موجود در ايرالكو ثروتي خاموش به حساب آمده كه امكان ايجاد ظرفيتي رقابتي، اقتصادي و بي‌نظير براي كشور را فراهم كرده است


عباس رجایی نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس در نشست بررسی مسایل زیست محیطی ایرالکو در اراک گفت: بر اساس اصل ۵۰قانون اساسی هر واحد تولیدی که مخرب محیط زیست باشد باید از فعالیت آن جلوگیری شود.
وی گفت: در مواد ۱۴، ۱۵و ۱۶قانون کاهش آلودگی هوا نیز ، صنایع آلاینده با تشخیص محیط زیست و پیگرد قضایی باید از فعالیت بازایستند.
وی افزود: طبق اسناد و مدارک موجود کارخانه ایرالکو بیش از ۱۷سال است که با تنش ها ومشکلات ناشی از آلایندگی هوا دست و پنجه نرم می کند و به رغم پیگیری های قضایی و تعهدات مکرر هنوز معضلات آن پابرجاست.
رجایی با بیان اینکه این کارخانه در قلب شهر اراک واقع شده گفت: مشکلات زیست محیطی این کارخانه باید به صورت اساسی و با برنامه کارآمد اجرایی در سایه کمترین تبعات اقتصادی و اجتماعی حل شود.
وی اضافه کرد: در دو سفر دولت فرصت هایی برای اصلاح نواقص زیست محیطی و ایجاد واحدهای آلاینده آن در فاصله مناسب از شهر داده شد که متاسفانه در این مقطع نیز مشکلات حل نشده و از ابتدای امسال وجود و فعالیت طرح قدیم ایرالکو غیرقانونی است.
وی با انتقاد از تعلل اداره کل محیط زیست استان مرکزی در اقدام قضایی علیه ایرالکو از ابتدای سال جاری گفت: محیط زیست باید به شرعت شکایت قضایی خود را به دادستان تسلیم کند و مسایل آلومینیم سازی اراک در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به جمع بندی نهایی برسد.
وی تاکید کرد: جمعیت ۶۰۰هزار نفری اراک حق زندگی سالم و بهره مندی از هوای پاک را دارد و باید حل مشکلات زیست محیطی ایرالکو با روشی اصولی ، حفظ سرمایه و اشتغال و تولید این واحد صورت پذیرد.
رجایی تصریح کرد: مالکان و تصمیم گیران شرکت الومینیم ایران باید در اسرع وقت الگوی کارآمدی برای حل مشکل بیکاری نیروی انسانی پس از تعطیلی طرح قدیم ایرالکو ارائه دهند تا معضلات به حداقل برسد.
وی پیشنهاد داد: شهرک صنایع زیردستی آلومینیم توسط ایرالکو با حمایت دولت ظرف یکسال ایجاد شود و بخش اعظم نیروی انسانی طرح قدیم در مشاغل آن جایگزین شود.
وی ، استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد و طرح بیمه بیکاری را به موازات طرح ایجاد شهرک صنعتی الومینیم چاره ساز معضل بیکاری کارگران آلومینیم دانست.
رجایی گفت: انجام مطالعات فیلتراسیون و اصلاح نواقص طرح قدیم ایرالکو توسط محققان کار ارزنده ای است ولی برای اجرایی شدن آن دو سال وقت نیاز است و تضمینی برای به صفر رساندن آلودگی وجود ندارد.

سيداحمد لطفي نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس گفت: عدم توجه به آلومينيوم اراك، سبب از بين رفتن 2 هزار فرصت شغلي مي‌شود.

سيداحمد لطفي اظهار داشت: به جرات مي‌توان گفت كه به رسميت نشناختن بايسته اراك، به عنوان ريشه و هويت صنعت آلومينيوم كشور طي ساليان گذشته از سوي مسئولان امر و در نتيجه حاكميت نگاه ناقص و تك بعدي بر سرنوشت اين صنعت منجر به معضلاتي شده است.

لطفي ادامه داد:از سويي عدم برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري مناسب و به موقع براي تامين پايدار مواد اوليه و انرژي الكتريكي و از همه مهم‌تر عدم تبعيت از مدل توسعه پايدار از جمله دلايل اساسي عدم رشد و توسعه بايسته آلومينيوم در مقايسه با فلزاتي چون آهن و فولاد در كشور بوده است، از جمله و به عنوان شاهد مي‌توان نوع برخورد همگان با موضوع خطوط قديمي توليد آلومينيوم اراك و سرانجام نامشخص آن را نام برد كه اين مدل در واقع جمع جبري نظرات و خواسته‌هاي هر دو گروه طرفداران و مسئولان متولي محيط زيست و توسعه است

وي تصريح كرد: آن چه به درستي از طرف گروه اول عنوان مي‌شود ضرورت برچيده شدن كامل خطوط قديمي و احيا آلومينيوم در اراك به عنوان منشا اصلي آلايندگي كارخانه است و نيز آن چه به درستي از طرف گروه دوم عنوان مي‌شود توجيه‌پذيري و امكان توسعه ايرالكو با بهره‌گيري از تكنولوژي روز دنيا در طراحي ديگ‌هاي جديد و در چارچوب استانداردهاي پذيرفته شده است.

نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس تاكيد كرد: در اينكه فعاليت سلول‌هاي احيا در خطوط قديمي ايرالكو آلاينده بوده و تاكنون نيز اقدام‌هاي به عمل آمده بر روي آنها براي مهار آلودگي نتيجه بخش نبوده، ترديد نيست، همچنين در اينكه امكانات و تجهيزات برقي كارخانه شامل؛ پست ترانس‌ها و ركتيفاير‌هاي ايرالكو فاقد آلايندگي بوده و در كنار ساير امكانات موجود در كارخانه، آن را تبديل به ثروتي خاموش كرده كه امكان استفاده بهينه از آنها وجود دارد هم ترديدي نيست، جان سخن و درون مايه اصلي اين مدل بر بهره‌گيري درست از اين ثروت كشور در عين رعايت همه استاندارهاي زيست محيطي براي تداوم توسعه پايدار آن و حفظ سطح اشتغال موجود در اراك و ساير كارگاه‌هاي وابسته است.

* عدم توجه به آلومينيوم اراك، سبب از بين رفتن 2000 فرصت شغلي مي‌شود

نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس ادامه داد: از دست دادن اين فرصت و عدم توجه شايسته به اين پيشنهاد از بين رفتن دست كم 2000 فرصت شغلي و افزايش آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن مي‌شود.

وي بيان داشت: رهيافت اصلي اين مدل شامل دو اقدام اساسي است، كه شامل توقف فعاليت و برچيدن دايمي و كامل ديگ‌هاي قديمي و خطوط ايرالكو توسط شركت به صورت داوطلبانه در زودترين زمان ممكن و صدور مجوز اجراي طراحي جديد با استفاده از نقشه‌هاي مهندسي و تكنولوژي پيشرفته 200 كيلوآمپر در مكان كنوني از سوي دستگاه‌هاي متولي موضوع و مسئولان امر ازجمله سازمان حفاظت محيط زيست دولت و سهامداران براي تامين مالي و سرمايه‌گذاري و… است.

* ايرالكو ثروتي خاموش

لطفي گفت: امكانات و تجهيزات غيرآلاينده موجود در ايرالكو ثروتي خاموش به حساب آمده كه امكان ايجاد ظرفيتي رقابتي، اقتصادي و بي‌نظير براي كشور را فراهم كرده است، به عنوان مقايسه براي ايجاد هر تن ظرفيت با تكنولوژي پيشنهادي 200 كيلوآمپر در هر مكاني غير از سايت كنوني و محل خطوط برچيده شده قديمي، بيش از 6 هزار دلار سرمايه‌گذاري نياز است، در حالي كه اين ميزان براي مدل پيشنهادي كم‌تر از 3 هزار دلار است.

وي ادامه داد: مقايسه اين دو عدد به روشني نشان مي‌دهد كه اين سرمايه‌گذاري از چه پتانسيل‌ بي‌نظير و غيرقابل جايگزيني برخوردار است كه تا به حال كم‌تر مورد توجه مسئولان امر و تصميم گيران موضوع بوده است.

* با صنايع كشور برخورد دوگانه نشود

نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: اگر بنا بود براساس منطق به كارگرفته شده در مواجهه با صنعت آلومينيوم در شهر اراك با صنعت فولاد و شهر اصفهان رفتار مي‌شد هرگز شاهد شكوفايي صنعت فولاد در اصفهان و شكل‌گيري بزرگ‌ترين واحد صنعتي كشور يعني فولاد مباركه كه پس از ذوب‌آهن كه آن هم شرايطي مشابه با ايرالكو داشته است نبوديم، عدالت حكم مي‌كند كه با موضوعات و مناطق، برخورد يكسان و مسئولانه صورت پذيرد.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.