امروز امروز : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Tuesday, May 14, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



نخستين همايش ملي بيابان‌زدايي در اراك

کد مطلب: 11416 | تاریخ ارسال: 9 ژوئن 2010 | چاپ صفحه

مديركل منابع طبيعي استان مركزي از برگزاري نخستين همايش ملي بيابان‌زدايي همزمان با روز جهاني بيابان‌زدايي در 27 خرداد ماه جاري خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاري فارس از اراك، عباس مظفري ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اين همايش دو روزه راهكارهاي عملي و اجرايي براي مقابله با پديده بيابان‌زايي در دستور كار شركت‌كنندگان قرار مي‌گيرد.
وي تصريح كرد: در اين همايش بيشترين تاكيد بر روي تالاب و كوير ميقان است و تلاش مي‌شود نقشه راه و چشم‌اندازي روشن با پشتوانه علمي براي مقابله با اين پديده طراحي شود و علاوه بر آن تلاش مي‌شود جاذبه‌هاي گردشگري، تفريحي، زيست محيطي و اقتصادي اين منطقه بيش از گذشته معرفي و براي جلب و جذب گردشگر اقدام شود.
مديركل منابع طبيعي استان مركزي بيان داشت: افتتاح برج حفاظتي، تفريحي و گردشگري در كوير ميقان اراك با هدف ترويج فعاليت‌هاي حفاظتي و رصد بهتر بيابان از ديگر برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در اين همايش است كه با راه‌اندازي آن به بسياري از گردشگران امكان رصد بيابان در برج حفاظتي داده مي‌شود و محققان مي‌توانند تغييرات و تحولات بيابان را در ارتفاع مناسبي از آن رصد كنند.
مظفري با اشاره به اينكه در صورت بي‌توجهي به طرح‌هاي اصلاحي و تثبيت خاك در كوير ميقان با مشكلات جدي در اين بخش روبه‌رو مي‌شويم، اظهار داشت: اثرات زيست‌محيطي كوير ميقان بر شهر اراك بسيار بالاست و تا پيش از اجراي طرح‌هاي مربوط به اصلاح و احياي زمين در اين منطقه با مشكلات بسياري روبه‌رو بوده‌ايم كه با اجراي اين طرح‌ها بخش اعظمي از اين مشكلات كاهش يافته است.
مديركل منابع طبيعي استان مركزي در ادامه با بيان اينكه كمك‌هاي بين‌المللي به تالاب ميقان در اختيار منابع طبيعي قرار نمي‌گيرد، اظهار داشت: متاسفانه كمك‌هايي كه از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي براي حفظ تالاب ميقان به ايران اختصاص مي‌يابد، در اختيار محيط زيست قرار مي‌گيرد كه در همايش ملي دو روزه مقابله با بيابان‌زايي تلاش مي‌شود نسبت به جذب اين كمك‌ها در راستاي برنامه‌هاي اين اداره در استان نيز اقدام مناسبي صورت گيرد.
مظفري در ادامه با اشاره به اينكه از 12 شهر استان مركزي هشت شهر در معرض تهديد بياباني شدن قرار دارند،‌ گفت: از نظر بعد كويري شهر اراك در معرض بيشترين آسيب و از نظر بيابان‌زايي نيز شهرهاي ساوه و زرنديه در كانون مشكل قرار دارند كه علاوه بر اين شهرها دليجان، محلات، كميجان و خنداب نيز با اين مشكل روبه‌رو هستند.
وي اضافه كرد: هم‌اينك بخشي از فرودگاه اراك تحت‌الشعاع كوير ميقان در 18 كيلومتري شهر اراك قرار گرفته است و برخي از روستاهاي اطراف نيز با اين مشكل روبه‌رو هستند كه با اقدامات مربوط به تثبيت خاك و نيز اصلاح و احياي خاك تلاش شده است از آسيب‌ها و شدت آن در اين منطقه جلوگيري شود.
وي با اشاره به تلاش‌هاي اين اداره كل براي جلوگيري از گسترش بيابان در استان مركزي بيان داشت: با كاشت گياه پردوام آترپليكس تاكنون بيش از 14 ميليون و 814 هزار اصله نهال آترپليكس توليد و در سطح 55 هزار هكتار از اراضي بياباني استان مركزي كشت شده است كه با اين اقدام از توسعه بيابان در استان جلوگيري شده است.
مديركل منابع طبيعي استان مركزي يادآور شد: به دليل بروز خشكسالي و نيز زادآور نبودن گونه گياهي آترپليكس به عنوان تنها گونه مقاوم گياهي قابل كشت در كوير، سالانه براي احياي گونه‌هاي گياهي هزينه‌هاي بسياري براي كشت اين گونه‌ها صرف مي‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.