امروز امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Sunday, May 19, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



عملیات آبخیزداری در حوزه‌های استان مرکزی

کد مطلب: 1141 | تاریخ ارسال: 25 می 2009 | چاپ صفحه

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیز داری استان مرکزی از اجرای عملیات آبخیزداری در بیش از 859 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیزداری استان خبر داد.

به گزارش مرکزی دیلی عباس مظفری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، با بیان اینکه با اجرای فعالیت‌های آبخیزداری، اصلاح و احیاء مراتع، خوشبختانه علاوه بر اینکه حجم زیادی از نزولات آسمانی ذخیره شده و شتاب روان آبهای جاری در این حوزه ها مهار و از بروز سیل جلوگیری شده است، گفت: تاکنون در بیش از 859 هزار هکتار از حوزه های آبخیز استان عملیات اجرایی آبخیزداری انجام شده که این عملیات شامل بیش از 3/1 دهم میلیون متر مکعب بندهای خاکی، گابیون‌ها، سنگ، سیمان وخشکه چین است واین فعالیت‌ها سالانه قادر است 92 میلیون متر مکعب از نزولات آسمانی را درخود ذخیره و جذب سفرهای زیرزمینی کند.

مظفری ادامه داد: در سال جاری استان با بارندگی‌های خوبی مواجه بوده به طوریکه، در بعضی شهرستان‌ها در یک بازه زمانی 48 ساعته، حدود 130 میلی متربارندگی داشته‌ایم.

وی با اشاره به سوابق بارندگی در سال‌های اخیر اظهار کرد: همواره در استان شاهد خروج بیش از حد نزولات آسمانی از حوزه جغرافیایی استان به صورت سیلاب بوده‌ایم به طوریکه، خسارت فراوانی به مزارع و باغات وارد شد و جاده و خانه‌های مسکونی در روستاهای مسیرسیل، دستخوش خسارت‌هایی شدند.

مظفری گفت: تاکنون 108 هزار هکتار از سطح حوزه‌های آبخیز استان مطالعه و طراحی پروژه صورت گرفته که به مرور با تخصیص اعتبارات و جذب آن، این پروژه‌ها اجرا می‌شوند و مابقی حوزه ها در حال برنامه ریزی، مطالعه و اجرا هستند.

وی تصریح کرد: فعالیت های آبخیزداری و منابع طبیعی در کنترل آبهای سطحی و کنترل رسوب و فرسایش خاک بسیار موثر است و این فعالیت‌ها مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار جهت استحصال و ذخیره آب و مقابله با خشکسالی است.

مظفری اظهارکرد: در سال گذشته 27 پروژه آبخیز داری از جمله 47 هزار متر مکعب عملیات پخش سیلاب،317 هزار متر مکعب بندهای خاکی کوتاه، احداث بند سنگ و سیمان 13هزار و653 متر، یک هزار و 870 هکتار کنتور فار و برای جذب نزولات آسمانی، 330 هکتار ایجاد بانکت ،750 هکتار بذرکاری، 440 هکتارعلوه کاری، دوهزارو870 هکتار کپه‌کاری و حفاظت و قرق بیش از چهار هزار و540 هکتار اجرا شده است.

وی افزود: پروژه های آبخیزداری در سال گذشته با اعتباری بالغ بر40 هزار و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، ملی و طرح توسعه خمین اجرا شده است؛ از طرفی فعالیت‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مانع از بروز سیل در بعضی از شهرستان های استان مرکزی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پایان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود، در سال جاری با اعتباری معادل 45 میلیارد ریال و در صورت تخصیص این اعتبار، 58 طرح در 57 هزار هکتار حوزه‌های آبخیز استان اجرا و 5/4 میلیون متر مکعب روان آب هم استحصال شود.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.