امروز امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Friday, May 03, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



توزیع؛ دغدغه مطبوعات استان مرکزی

کد مطلب: 52850 | تاریخ ارسال: 28 ژانویه 2015 | چاپ صفحه

جای خالی آخرین شماره منتشر شده نشریات استانی بر روی کیوسک روزنامه فروشی ها در استان مرکزی موجب سردرگمی مخاطبان و دغدغه ای برای مسوولان آنها شده است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، در حالی که اطلاع رسانی با استفاده از شیوه های جدید تکنولوژی به ویژه در شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به کمتر از ثانیه رسیده اما همچنان مطالعه اخبار به وسیله نشریات محلی مورد استقبال مخاطبان خاص است و با این حال علاقمندان به مطالعه نشریات محلی در استان مرکزی از توزیع نامنظم آن گلایه دارند.

برخی از نشریات به دلیل محدودیت منابع و برای حفظ توان رقابت و بقای خود در عرصه رسانه ناچارند با تیراژ پایین فعالیت کنند لذا حتی برخی از ۱۲ شهرستان استان مرکزی سهمی از این انتشار ندارند و شاید این مهم موجب توزیع نامناسب آنها می شود.

صاحب امتیاز هفته نامه مهتاب استان مرکزی معتقد است: توزیع نامنظم نشریات یکی از مشکلات فراگیر فعالان این عرصه در این استان است.

«علی محمدی» گفت: برای توزیع هر نسخه نشریه در داخل استان باید دو هزار و ۲۰۰ ریال و در خارج استان سه هزار ریال پرداخت کرد که این مهم در توان نشریات استان نیست.

وی اظهار کرد: تا چندی پیش آگهی های اداره پست استان را در نشریه به چاپ می رساندیم و در مقابل توزیع نشریات رایگان بود.

وی اضافه کرد: طی دو مرحله استانداری در مجموع ۱۰۰ میلیون ریال به توزیع نشریات کمک کرد و تا اندازه ای برخی مشکلات حل شد و با تمام شدن آن، اکنون مشکلات نشریات در این عرصه همچنان ادامه دارد.

محمدی گفت: با حذف این قبیل آگهی ها اکنون ارسال نشریات با پرداخت هزینه گزاف توسط پست به چالش مهمی برای فعالان عرصه مطبوعات محلی استان مرکزی تبدیل شده است.

وی توضیح داد: مقرون به صرفه نبودن توزیع نشریات توسط شبکه پستی استان مرکزی سبب شده تا بیشتر نشریات استان پیک را جایگزین کنند.

سردبیر روزنامه عطریاس استان مرکزی نیز معتقد است: توزیع نشریات حالت مافیایی پیدا کرده و یکی دو نشریه با قراردادان نسخه ای از مطالب خود بر روی پیشخوان کیوسک روزنامه فروشی ها اجازه رقابت را به سایر مطبوعات استان نمی دهند.

«محسن قلعی» افزود: قرار گرفتن مکان کیوسک های روزنامه فروشی در مرکز شهر و جای خالی آنها در شهرک های تازه تاسیس سبب شده تا افراد علاقمند به مطالعه نشریات محلی از دسترسی به آنها باز بمانند.

قلعی؛ راهکار رفع این مشکلات را حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی از مطبوعات عنوان کرد و اضافه کرد: وجود تعدادی کیوسک توزیع نشریات در شهرک های تازه تاسیس استان در جذب مخاطب و عدالت فرهنگی شهرستان تاثیرگذار است.

سردبیر هفته نامه سرچشمه در این باره گفت: مشکل عمده توزیع نشریات در استان مرکزی چگونگی کار توسط اداره پست است.

«محمد رجائیان» افزود: با توجه به درآمد ناکافی نشریات محلی تعرفه تعیین شده از سوی پست برای ارسال این مرسولات پستی بالا و در توان گردانندگان این نشریات نیست.

کم توجهی و کم دقتی مامور توزیع هفته نامه های استان مرکزی به علت نداشتن تعهد در قبال توزیع نشریات از دیگر مشکلات این حوزه است.

وی اضافه کرد: چرخه معیوب و توزیع نامنظم نشریات محلی سبب می شود تا مخاطبان را از دست بدهیم.

مدیر اجرایی هفته نامه صبح خمین نیز گفت: توزیع نشریات در استان هدفمند اجرا نمی شود و منافع برخی صاحبان نشریات بر چرخه توزیع بیشترین تاثیر را دارد.

«آرش عبدی» افزود: با وجود پرداخت هزینه توزیع نشریات به اداره پست نشریه به طور منظم به دست مشترکان نمی رسد و آنان نیز از این مهم ناخرسند هستند.

مدیر اجرایی هفته نامه امیر نیز معتقد است: توزیع نامنظم نشریات در استان مرکزی به علت نبود ساختار توزیع است.

«محمد نیک عهد» افزود: متاسفانه بقای نشریات به امید آگهی است و توجه کمی به تعداد نسخ فروخته شده دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که نشریات نماینده مردم در قالب تهیه خبر و گزارش چالشی با مسوولان باشند در این عرصه می توانند موفقیت خوبی کسب کنند.

معاون امور پستی اداره کل پست استان مرکزی نیز گفت: تمام سرویس هایی که به توزیع نشریات در استان مرکزی ارایه می شود با کمترین تعرفه تعیین شده است.

«محمدرضا عباسی» به خبرنگار ایرنا افزود: براساس قانون نمی توانیم در کنار مرسولات پستی نشریات را رایگان توزیع کنیم زیرا آنها نیز یک مرسوله محسوب می شود.

وی اضافه کرد: با وجود پیگیری های برخی صاحب نشریات برای حذف هزینه های پستی توزیع نشریه، این مهم قابل اجرا نیست.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: نشریات استان مرکزی باید بعد از چاپ در اختیار چهار نفر به عنوان «سرخط» باشد تا به دکه های مطبوعاتی ارسال شود.

«رحمت الله کرمی» افزود: ساماندهی این سرخط ها به منظور انجام صحیح توزیع نشریات به زودی ابلاغ می شود تا روند آن در استان اصلاح شود.

وی، توزیع رسانه ها توسط فعالان نشریات محلی را غیرقانونی اعلام و اضافه کرد: سرخطها موظفند نشریات را در اختیار دکه های مطبوعاتی قرار دهند و در صورت تخطی باید پاسخگو به مراجع ذی صلاح باشند.

وی ادامه داد: دکه ها نیز موظفند بدون هیچ گونه امتیازی نشریات را در معرض مشاهده علاقمندان قرار دهند.

کرمی افزود: نشریات بنگاه های اقتصادی محسوب می شوند و انجام فعالیت در این بخش فرایندی در چرخه اقتصاد را طی می کند لذا توزیع رایگان موجب باطل شدن این چرخه خواهد شد.

وی توزیع رایگان نشریات محلی را فاقد توجیه اقتصادی دانست و ادامه داد: فروش نشریات زمینه درآمدزایی فعالان عرصه رسانه را افزایش و دغدغه خبرنگاران و شاغلان این مجموعه را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: استان مرکزی در رتبه بندی نشریات محلی کشور از لحاظ کیفی، توزیع، مخاطب شناسی و تیراژ در جایگاه سوم قرار گرفته است.

هم اینک ۵۶ نشریه محلی در قالب روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و سالنامه در استان مرکزی مجوز رسمی انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند که ۴۴ نشریه فعال هستند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.