- مرکزی دیلی - http://old.markazidaily.ir -

هشدار دادستان عمومی وانقلاب اراک در خصوص روش های کلاهبرداری نوین

به گزارش مرکزی دیلی، «فرشید محمد طاهری» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به تازگی پرونده های قضایی با مضامین کلاهبرداری های نوین در دادسرای استان مشاهده شده که تعدد روش ها و رشد آن لزوم آگاه سازی مردم و اقدامات پیشگیری را دوچندان کرده است.

وی توضیح داد: یکی از این روش ها ارسال پیامک های دروغین و وسوسه انگیز برای هموطنان با مضمون کشف اشیای عتیقه و سکه های تاریخی است که موارد موفقی از آن نیز در روستاهای هم مرز استان مرکزی و لرستان نیز موجود است.

طاهری توضیح داد: کلاهبرداران در این روش با پیامک های پر زرق و برق از مردم می خواهند در محل متروک و بیابانی حاضر شوند و در ازای مبالغی پول، مجموعه سکه یا شی تاریخی دریافت کنند که قربانیان این دام در محل، مورد غارت راهزنان قرار می گیرند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از روش های مشاهده شده کلاهبرداری نوین در استان، ارسال پیامک با مضمون برنده شدن فرد در مسابقه یا قرعه کشی است و از وی درخواست می شود با وارد کردن رمز و کد کارت خودپرداز، رقمی را انتقال دهد که در این حین توسط کلاهبرداران حساب شخصی افراد خالی می شود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: روش دیگر کلاهبرداری نوین در خریدهای اینترنتی است که برخی فروشگاه های مجازی فاقد نماد الکترونیک و اطلاعات سایت را شامل می شود.

طاهری ادامه داد: این فروشگاه های بی هویت، هنگام پرداخت مالی با دسترسی به اطلاعات کارت شخصی اقدام به کلاهبرداری از حساب خریدار می کنند.

وی عنوان کرد: شهروندان بایستی برای خرید مجازی از فروشگاه هایی استفاده کنند که پول کالا را هنگام تحویل در منزل طلب می کنند و به هیچ وجه به پرداخت های اینترنتی در مبالغ بالا اعتماد نکنند.

رییس پلیس فتای استان مرکزی نیز با تایید روش های کلاهبرداری نوین گفت: یکی از این روش ها مرتبط با تماس های کاریابی و وعده های کذب با مزایای چشمگیر است که توصیه می شود در خصوص این تماس ها با احتیاط و تحقیق عمل شود.

سرگرد «مصطفی نوروزی» افزود: واریز وجه نقد در معاملات از طریق دستگاه کارتخوان به هیچ وجه نیازی به حضور فرد گیرنده مبلغ در پای دستگاه نیست و بسیاری از کلاهبرداری ها از سو استفاده اطلاعات شخصی حساب به این روش رخ می دهد.

وی توضیح داد: بانک ها و دستگاه های دولتی معتبر طرح معامله، در هنگام عملیات مالی نیازی به اطلاعات شخصی افراد ندارند و خودشان این دسترسی را دارند، بنابراین هر پیامی که درخواست اطلاعات شخصی داشت باید مشکوک تلقی شود.

سرگرد نوروزی خاطرنشان کرد: مراقبت از رمز کارت اعتباری و رمز دوم آن ضروری است و از دادن این رمز به دیگران باید پرهیز شود و هر از گاهی نیز بایستی این رمزها برای ایجاد دامنه امنیتی حساب تغییر یابد.

وی یادآور شد: شرکت های هرمی نیز با وجود اطلاع رسانی گسترده هنوز دامی برای طیف بزرگی از مردم است که بایستی در این خصوص نیز بازتعریف و اقدامات لازم باید توسط رسانه ها و دستگاه های متولی صورت بگیرد.

کلاهبرداری به معنای از بردن مال غیر، از طریق توسل همزمان با سوء نیت به وسایل یا عملیات متقلبانه است و کلاهبرداری اینترنتی نیز هرگونه سوء استفاده از سرویس های اینترنت و عرصه های مجازی را به منظور فریب اشخاص یا شرکت ها و انتقال و دزدی پول و یا موقعیت آن ها شامل می شود.

این نوع کلاهبرداری ممکن است در اتاق های گفتگوی اینترنتی، نامه های الکترونیک یا وب سایت ها رخ دهد.