امروز امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday, Mar 29, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گــزارش یک سقـوط؛ افت ۵ پله ای صنعت استان

کد مطلب: 52848 | تاریخ ارسال: 28 ژانویه 2015 | چاپ صفحه

رکود حاکم بر فضای کسب و کار و صنعت، موجب شده است تا تولید کنندگان این بخش با مشکلات بسیاری برای ادامه فعالیت مواجه باشند. از سوی دیگر، بسیاری از وعده های مسئولان برای کمک به صنایع هنوز محقق نشده است.

ب گزارش مرکزی دیلی و به نقل از وقایع استان، رکود حاکم بر فضای کسب و کار و صنعت، موجب شده است تا تولید کنندگان این بخش با مشکلات بسیاری برای ادامه فعالیت مواجه باشند. از سوی دیگر، بسیاری از وعده های مسئولان برای کمک به صنایع هنوز محقق نشده است.
باتوجه به رکود حاکم بر اقتصاد جهانی و فضای نامساعد صنعت در کشور، صنایع با رکود چشمگیری مواجه شده اند. کاهش تقاضا برای محصولات، کمبود نقدینگی، وجود برخی تنش های سیاسی و واردات بی رویه درکسادی بازار صنایع تاثیر داشته است.
کاهش ظرفیت تولید این واحدها در ابتدای سال گذشته، تعطیلی و تعدیل نیروی کار بیانگر شرایط حاکم بر این بخش است، با وقوع بحران اقتصادی، کار گروه حمایت از تولید در وزارت صنایع و معادن تشکیل و مصوباتی در جهت حمایت از صنایع مختلف داشت اما این مصوبات هیچ اثر یا نتیجه مثبتی تاکنون در بر نداشته است. مشکلات صنعتی تولیدی از یک طرف و مشکلاتی که مسئولین شرکت شهرک های استان برایشان ایجاد می کند از طرف دیگر، نیاز به چاره دارد.
صنایع استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی از این مشکلات مبرا نبوده و هر روزه این مشکلات به شکل وسیع تر دامنگیر صنایع استان بوده است تا جایی که درد این زخم صنایع آنچنان بالا گرفته که به دنبال مرهم و چاره اندیشی یا اتخاذ تدبیر برای رفع این مشکلات، از رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مسئولین و صنایع مدد جستند و جمعی از مدیران صنایع استان در نشستی با خبرنگاران مسائل و مشکلات خود را مطرح نمودند.
آهوی سرمایه گذاری در حال رمیدن از استان مرکزی می باشد
مدیر کارخانه آریالیف در این نشست با بیان اینکه از سال ۴۸ تا کنون در بخش صنعت در استان مرکزی فعال بوده و در حال حاضر با سمت مدیر کارخانه در شرکت آریالیف (تولید کننده الیاف مصنوعی پلی استر) و نماینده شرکت دی آریا پلیمر (پتروشیمی خمین) در حال خدمت و انجام وظیفه می باشد بیان داشت: حل مشکلات و معضلات اقتصادی کشور و خصوصاً استان مرکزی را در گروی فراهم کردن زیرساخت های صنعتی دانست و گفت: برای توسعه صنعت بایستی زیر ساخت های آب، گاز، برق و زمین فراهم شود تا سرمایه گذاران بدون دغدغه، حاضر به سرمایه گذاری باشند.
رهام حبیبی افزود: این در حالی است که بسیاری از مصوبه های دولت دهم در بخش صنعت اجرایی نشده اند و اجرایی نشدن این مصوبات مشکلاتی را برای صنایع نیز ایجاد کرده است.
وی افزود: علاوه بر مشکلات موجود ، واحد هایی که در شرکت شهرک های صنعتی فعال می باشند و یا قصد ایجاد و توسعه یک واحد تولیدی را دارند با مواردی روبه رو هستند که به هیچ وجه با منطق حمایتی و کارشناسی سازگار نیست.
مدیر کارخانه آریالیف، تخصیص آب مورد نیاز واحدها بر اساس متراژ زمین انجام پروژه های غیر کارشناسی، عدم رعایت زون بندی در واگذاری زمین به متقاضیان را از جمله تصمیم های غیراصولی و غیرمدیریتی شرکت شهرک ها عنوان کرد.
حبیبی سرعت شکل گیری صنعت در استــان و علی الخصوص شهرستان خمین را از دیگر مصوبات عنوان نمود که باعث شده است شرکت های برق و گازاجرای پروژه های مربوط به افزایش ظرفیت خطوط را منوط به حضور کارخانجات پر مصرف نموده اند که می بایست قرارداد خرید انشعاب را هم پیشتر امضاء نموده و متعهد گردند.
وی خاطر نشان ساخت: این مهم امنیت سرمایه گذاری را بسیار پایین آورده و چنین شده است که سرمایه گذار بخش خصوصی ریسک حضور در شرایطــــی کــه هنوز برای زیرساختهای آن تصمیم گیری قطعی نشده است را نخواهد پذیرفت.
مدیر کارخانه آریا لیف افزود این بیانگر همین تعبیری است که سرمایه گذار را به آهو تشبیه کرده و بر همین اساس سرمایه گذاران هر جا امنیت و شرایط زیست وجود داشته باشد حضور خواهند داشت.
حبیبی با تاکید بر اینکه بانک ها با سنگ اندازی که در راه سرمایه گذاران ایجاد می کنند اصلی ترین عامل رکود پروژه های تولیدی استان محسوب می شوند افزود: وضعیت بد اقتصاد امروز نتیجه تصمیم اشتباه دولت های قبل بوده است که بانک ها سعی می نمایند تاوان آن را از صنعتگر بگیرند.
وی با اشاره به اینکه در وضعیت ورشکستگی و بحران، صنایع و شرکت ها، هم چک برگشتی خواهند داشت و هم بدهی معوق گفت: در این شرایط همچنین با از دست دادن ارزش پول ملی و افزایش یکباره هزینه ها، نیاز به سرمایه در گردش تشدید شده است.
مدیر کارخانه آریا لیف تصریح کرد: بانک ها با تحت فشار قرار دادن صنایع سعی نمودند تا نسبت به وصول یکجای اصل و سود تسهیلات اقدام نمایند ولی صنعتگر توان پرداخت تسهیلات جدید با نرخ ۲۴ درصد سود را نداشته و علاوه بر این نیز این نرخ در صورتی که دو ماه اقساط معوق بشود بعلاوه ۱۸ درصد خواهد شد.
این صنعتگر خمینی در ادامه اظهار داشت: هیچ کدام از صنایع در ایران نمی تواند سود بسیار بالای بانک، هزینه های انرژی مصرفی ، دستمزد ، بهای ارزش افزوده ، بیمه و … را نقدی و در وقت مقرر پرداخت کند و در نهایت نیز به سود دست یابد.
حبیبی افزود: خوشبختانه استاندار مرکزی اهتمام ویژه ای برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری دارند، همین موضوع باعث دلگرمی و همراهی بیشتر سرمایه گزاران در استان شده است و سرمایه گذاران و مجریان طرح ها نیز باید سعی کنند برخی ناکارآمدی های اقتصادی و سو ءمدیریت ها را برطرف کرده تا چرخ صنعت و تولید آن ها با کمک مسئولان استانی و کشوری هر چه بهتر به حرکت درآید.
وی تصریح نمود: نبود سیاست های راهبردی ، عدم اجرای درست قوانین ، حاکم نبودن خرد جمعی ، از بین رفتن برخی از ساختارهای اجرایی و چندین موارد دیگر ، از علل اصلی وضع کنونی صنعت در استان است و تحریم های خارجی سهم بسیار کوچکی از بوجود آمدن اختلال در وضعیت اقتصادی استان را داشته اند.
مدیر کارخانه آریا لیف گفت: برخی مسئولان و نمایندگان محترم مجلس سعی دارند تا مشکلات استان رابه صورت پروژه ای حل کنند و در این راستا بدون انجام کار کارشناسی و بررسی مشکلات سعی در سوق دادن بخش خصوصی به ایجاد سریع واحدهای صنعتی می نمایند که در ادامه راه کار را بسیار پیچیده تر و مشکل تر خواهند نمود و در صورتی که این پروژه ها شکست خورده و نیمه تمام بمانند ، خود نمادی از ناکارآمدی اقتصادی استان خواهد شد و تشویق به سرمایه گذاری جدید در استان را مانع می شود.
وی ادامه داد: شرایط صنعت در استان و خصوصاً در شهرستان خمین در حال حاضر ویژه است و در این شرایط مدیرانی باید اقتصاد و صنعت را اداره کنند که دارای درک بالا از شرایط ویژه باشند و وضعیت حساس امروز اقتصاد ایران و استان توسط مدیران درک شود.
مدیر کارخانه آریا لیف با تاکید بر اینکه اقتصاد یعنی علم استفاده بهینه از منابع، گفت: ما در دولت نهم و دهم منابع گرانبهایی مانند نفت را فروختیم و نه تنها در ازای فروش آن توسعه و رشد اقتصادی به ارمغان نیامد بلکه تورم و ورشکستگی نصیب کشور شد و تولید داخلی و قدرت خرید مردم کاهش یافت.
حبیبی با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی کشور آرزوی بزرگ بخش خصوصی در سالهای گذشته تا امروز می باشد اظهار داشت: با رونق اقتصادی به طور حتم بخش خصوصی ، دولت و مردم به طور همگانی متنفع خواهند شد.
مهمترین مشکل صنعت در استان نداشتن متولی است
در ادامه جلسه عضو هیئت مدیره انجمـــــن شهرک های صنعتی با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل صنعت در استان مرکزی نداشتن متولی و صاحب می باشد گفت: استان مرکزی از حیث مساحت شهرک های صنعتی جایگاه مطلوبی دارد ولی از لحاظ تامین زیرساخت های شهرکهای صنعتی اعم از گاز، آب ،برق، تلفن، آسفالت خیابــان های شهرک ها و… بسیار ضعیف است.
وی با انتقاد از عملکرد بعضی از افراد ناکارآمد مسئول در شرکت شهرک های صنعتی که خود معضلی مهم است افزود: معاون برنامه ریزی استانداری به عنوان نماینده استاندار مسئول نظارت بر امور صنایع است و می تواند به عنوان رأس صنعت استان پیگیر مشکلات باشد، ولی متاسفانه در بسیاری از جلسات یا حضور ندارند یا پیگیری های لازم را انجام نمی دهند.
وی با بیان اینکه استاندار مرکزی در بخش صنعت به طور جدی پیگیری های لازم را انجام می دهند و قوی تر از زیر مجموعه خود کار می کند و با حضوری چشمگیر در رفع موانع کلی تلاش می کند افزود: مصوبات استاندار مرکزی در رده هـــای پایین تر اجرایی نمی شود
عضو هیئت مدیره انجمن شهرک های صنعتی افزود: اجرای مصوبات توسط مسئولین سازمان های مربوطه متاسفانه با کم کاری مواجه می شوند، که این کم کاری ها عملکرد و اقدامات استاندار را نیز زیرسوال می برد.
رییس انجمن شهرکها و نواحی صنعتی استان با بیان اینکه تمام مشکلات استان در نامه ای به صورت تیتروار به سازمان بازرسی کشور، رییس مجمع صنعتگران و وزیر صنایع انعکاس داده شده ولی متاسفانه شاهد هیچ حرکتی نبودیم.
وی افزود: این عدم پاسخگویی موجب شد تا این فکر برای ما قوت گیرد که جریانی در پشت صنعت استان قرار دارد که نمی گذارد صنعت در این استان پا بگیرد.
رییس انجمن شهرکها و نواحی صنعتی استان خاطر نشان کرد: برخی از صنایع مادر که از طرف دولت حمایت جدی می شوند ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشند و به کار ادامه دهند ولی صنایع دیگر با مشکلات زیادی مواجه هستند که باعث شده است ما از رتبه سوم به رتبه هشتم نزول پیدا نماییم.
مدیران صنعت استان در دولت جدید هم تغییر نکرده اند
وی با انتقاد از عملکرد استاندار در عدم تغییرات در حوزه صنعت استان گفت: یک سال و نیم از عمر دولت رفته است و تغییرات مدیریتی در بخش صنعت استان انجام نشده است و شـــــرکت شهرک های صنعتی از زیر بار مسئولیت و مشکلات شانه خالی می کنند و شهرک را به بخش خصوصی واگذار کرده اند.
رییس انجمن شهرکها و نواحی صنعتی استان با اشاره به اینکه بـــرخی مــــدیران استان با خانواده هایشان به خرج شرکت شهرک های صنعتی با نام آموزشی به سفرهای تفریحی مثل کیش رفته اند گفت: شرکت شهرک های صنعتی باید به تعهدات خود عمل نماید آنها پول انتفاع از ما گرفته اند ولی هنوز بخش آب رسانی، آسفالت ها، گازرسانی و… مشکل دارد.
نماینده شهرکهای صنعتی مامونیه نیز در این موردگفت: در استانداردهای جهانی هر مدیر برای بروز نبوغ و استعداد و خلاقیت خود یک طول عمر مدیریت مشخص دارد و این فرد می تواند ۸ تا ۱۰ سال نبوغ و خلاقیت خود را در سازمان پیاده کند و پس از این مدت موجب می شود که سازمان به انزوا کشیده شود بر همین اساس است که رییس جمهور هم در نهایت هر ۸ سال عوض می شود.
وی با اشاره به اینکه وضعیت استان مرکزی شاید از لحاظ مساحت شهرکهای صنعتی مناسبی داشته باشدگفت: وضعیت زیر ساختهای شهرکهای صنعتی استان اسف بار است و برخی سرمایه گذاران به دلیل تامین نشدن زیر ساختها از سرمایه گذاری منصرف می شوند.
وی افزود: فرار سرمایه گذاران و نبود زیر ساختها در شهرکهای صنعتی موجب می شود که استان دچار فقر صنعت شود و امروزه در استان مرکزی صنایع آهنی مطرح شود و به نوعی فقط آهنگر داریم.
نماینده شهرکهای صنعتی مامونیه با اشاره به اینکه برخی شهرکهای صنعتی استان مانند پرندک برق مازاد دارد ولی آب ندارد و برخی مثل زاویه آب مازاد دارد ولی برق ندارد گفت: متولی امر نتوانسته درست برنامه ریزی کند و به میزان نیاز هر یک از شهرکها امکانات و زیر ساختها را تامین کند.
وی با گلایه از نگاه برخی مسئولان به صنعتگران گفت: برخی مسئولان با این نگاه که یک صنعت گر فئودال است و مال مردم را خورده است که صنعتگر شده، نگاه می کنند.
این صنعتگر مامونیه اظهار داشت: برخی افراد مدرسه و مسجد می سازند و به واسطه این امر خیر مدرسه و مسجد ساز می شوند، ولی فردی که سرمایه خود را در صنعت هزینه می کند به عنوان خیر کارخانه ساز که مطرح نمیشود بلکه به چشم یک فئودال به او نگریسته می شود.
وی با تاکید بر اینکه سفر رفتن و بازدید مدیران و مسئولان از مجموعه های صنعتی خیلی مهم نیست و اینکه مسئولان بتوانند مشکلات را رفع کنند مهمتر است گفت: انتظار صنایع بر این است که نمایندگان سازمان صنعت و معدن و تجارت در شهرستانها پیگیر و پاسخگو امور و مشکلات صنایع باشد.
تشکل گرایی راهکار موثر برای حل مشکلات فعالان صنعتی
دبیرکانون کارفرمایی استان نیز در این نشست با بیان اینکه مشارکت و واگذاری امور به خود مردم و تشکیل تشکل ها قوی منسجم و منطبق با قانون کار و نظارت و سیاست گذاری دولت می تواند بخشی از مشکلات فعالان صنعت را برطرف کند افزود: در کشورهای دیگر کارگران و صنعتگران سندیکا و اتحادیه دارند و در مواقع ضروری و مهم سندیکا وارد عرصه می شود و بسیار پرقدرت از حق و حقوق کارگران و صنعتگران دفاع می کنند
مهندس شمس افزود: در حال حاضر ۴۹ انجمن کارفرمایی در سطح استان وجود دارد ولی متاسفانه با توجه به اینکه استان سومین قطب صنعتی کشور محسوب می شود، بک نماینده صنعتی در مجلس نداریم تا از حقوق حقه صنعتگران دفاع کند.
وی با تاکید بر اینکه کارفرمایان ما باید با قانون کار آشنا باشند تا بتوانند از حقوق و منافع خود دفاع کنند اظهار داشت: تقویت شورای داوری نیز روشی کارآمد برای حل و فصل مشکلات حــوزه صنعت می باشد.
صنعت در گرداب و شوک تحریم
عضو شورای مرکزی انجمن شهرک های صنعتی استان مرکزی در ادامه نشست با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات بخش صنعت استان فرا استانی و ملی است افزود: تحریم ها در شروع ماجرا همه صنعت را دچار اسیب جدی کرد.
مدیرعامل شرکت پرشین نوین پرچم تصریح کرد: شوک روانی حاصل از این تحریم ها نیز با سو مدیریت دولت دهم خود تحریمی بزرگ و داخلی را رقم زد.
ابوالفضل خانجانی ادامه داد: افزایش و نوسان قیمت دلار و تورم شدیدی که به وجود امد موجب شد تا تمام واحد های صنعتی دچار کمبود نقدینگی شوند ،از سویی دیگر با کمبود نقدینگی، عدم عمل به تعهدات واحدها و بخش خصوصی نسبت به خود بخش خصوصی عمق معضل را بیشتر کرد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین و بزرگترین مشتری و مصرف کننده خدمات و صنعت در کشور ما، دولت است و در واقع اولین قربانی تحریم ها خود دولت بود اظهار داشت: در این مقطع دولت نیز توان عمل به تعهدات و پرداخت بدهی خود به بخش خصوصی را نداشت و روز به روز دولت بدهکارتر و بخش خصوصی با کمبود و ورشکستگی بیشتری رو به رو شد.
عضو شورای مرکزی انجمن شهرک های صنعتی استان گفت: قطع شدن کلیه حمایت ها از صنعت،هدفمندی ناقص یارانه ها و افـــزایش حامل های انرژی،از سوی دیگر دولت برای مهار تورم به کاهش نقدینگی جامعه پرداخت و برای این سیاست اقدام به فشار به صنعت برای وصول مطالبات،دریافت نقدی مالیات بر ارزش افزوده ،حق بیمه و مواردی از این دست اقدام نمود.
این کارآفرین برتر استان افزود: بر اثر تحریم و شو ک تحریم چه گردابی ساخته شد و متاسفانه دولت دهم تنها به فکر نجات خود بود و نه یاری صنعت لذا صنعت دچار یک بحران بسیار شدید همه جانبه گردید.
خانجانی با تاکید بر اینکه در حوزه صنعت قوانین و مقررات ناقص و دارای مشکل است گفت: قانون یک طرفه کار، دفترچه های واگذاری زمین شرکت شهرکها و حتی بحث بیمه تامین اجتماعی و تعهدات و بحث سه جانبه گرایی آن و بعد دارایی و مالیات بویژه ارزش افزوده از جمله این قوانین است که نیاز به بازنگری دارد.
عدم همراهی بین مدیران میانی و لج بازی مدیران دستگاهها
عضو شورای مرکزی انجمن شهرک های صنعتی استان مرکزی در تشریح برخی از مشکلات درون استانی صنایع، وجود ثبات رویه و قاعده یکسان در دستگاه های مختلف دولتی را از جمله مشکلات دانست و گفت: دستگاه ها شروع کار با یک واحد را بر اساس تشخیص خود مد نظر قرار میدهند و بسته به شرایط خود تفسیر می کنند.
مدیرعامل شرکت پرشین نوین پرچم تاکید کرد: متاسفانه علی رقم تلاش مجموعه دولت در سطح وزارت و در استان مرکزی شخص استاندار، همراهی لازم در سطح مدیران میانی و کارکنان وجود ندارد
خانجانی افزود: در حال حاضر در استان بهترین رابطه بین استاندار و صنعت با استمرار زیاد را شاهد هستیم اما از سایر متصدیان، به ویژه برنامه ریزی استان چنین موضوعی را مشاهده نمی کنیم.
وی تصریح کرد: استاندار مرکزی در جلسات، کاربردی ترین دستورات را با صراحت به دستگاه های دولتی اعلام و حتی ابلاغ می کنند اما روال اجرایی مدیران و دستگاه ها بر اساس تصمیم خود بوده و توجهی به سیاست اصلی دولت ندارند و حتی گاهی ورود مسئولین شهرستانی و استانی برای رفع مشکل صنعتگران با اصطلاحاً لج بازی مدیران دستگا هها همراه شده است.
شرکت شهرکها قطب مشکلات صنعتگران است
عضو شورای مرکزی انجمن شهرک های صنعتی استان مرکزی با تاکید بر اینکه صنعت با حمایت یک جانبه رشد نمی کند گفت: نمیشود که مشکلات صنعتگر در اداره صنعت ،معدن و تجارت به نحو احسنت پیگیر ی شود ،مجوزها در کمترین زمان صادرشود، بخشنامه های یاری رسان، اطلاع رسانی شود اما در بخش شرکت شهرکها نه تنها مشکلی حل نشده که خود به قطب مشکلات صنعتگران مبدل شود.
وی اظهار داشت: با تلاش و پیگیری استاندار دستور و موافقت بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات کارفرمایی نهادهای حمایتی کمیته امداد وبهزیستی در کمتر از ۲هفته جلب شده، اما با گذشت بیش از ۳ هفته هنوز به بانکها و دستگاهها ابلاغ نشده است .
ابوالفضل خانجانی در ادامه تصریح نمود: شرکت شهرکهای صنعتی استان با سومدیریت ،عدم نظارت،عدم رعایت منفعت صنعتگران در تصمیم گیری مواجه است و بزرگ کردن این سازمان تا جایی که اساسا تغییر نقش پیدا کرده از عمده مشکلات فعالان صنعتی است.
وی افزود: شرکت شهرکها که باید رفع کننده مشکلات و تسهیل کننده رشد صنعت باشد به مانع و معضل تبدیل گردیده است، سازمانی که باید سنگر صنعتگران باشه مبدل به معضلی شده که صنعتگران باید به دنبال حامی باشند در مقابل این سازمان و بخشی از کارشناسان آن برای خفه کردن صدای معترضین از هر بهانه ای برای تهدید غیر مستقیم بهره می برند.
مدیرعامل شرکت پرشین نوین پرچم با بیان اینکه در استقرار شیرهای اتش نشانی کمترین توجهی به نوع صنایع نمی شود و این کار غیر کارشناسی است گفت: برخلاف قوانین، آیین نامه ها و بدون توجه به وجود صنایع خطرناک و آتش زا در یکی از شهرک های صنعتی با یک ایستگاه اتش نشانی و ماشین آتش نشانی بزرگ تنها دارای یک نیروی راننده برای یک شیفت ۱۲ساعته است و شرکت شهرکها در زمان آتش سوزی تنها تایید حضور آن را مد نظر قرار می دهد و کمترین ارزشی برای سرمایه و جان صنعتگر و کارگر قائل نیست و یک مجموعه تولید بنزین را در وسط دهها شرکت دیگر مجوز می دهد.
خانجانی در تشریح اقدامات غیر کارشناسی شرکت شهرکهای صنعتی استان گفت: توسط این شرکت زمینی به صنعتگری تحویل میشود ،دفترچه صادر میشود، مجوز ساخت و ساز صادر میشود وپس از بهره برداری تازه متوجه می شوند که کارخانه و زمین دقیقا زیر خط انتقال برق فشار قوی است و توسط اداره بهداشت به دلیل زیان مسلم برای سلامت کارگران کارخانه ۳سال تعطیل میشود و حالا باید با قراردادی بالغ بر ۷۰۰میلیـون تومان دکل ها جابه جا گردد.
عضو شورای مرکزی انجمن شهرک های صنعتی استان افزود: سوله های اجاره به شرط تملیک به صورت غیر کارشناسی ساخته میشود و بدون استفاده سالها خاک میخورد و اسفناک تر اینکه در حریم خط برق ساخته میشود و باز هزینه میشود تا تیرهای برق در حریم جاده جابه جا گردد.
خانجانی در ادامه این اقدامات غیر کارشناسی شرکت شهرکها به فروش زمینی که برای طرح توسعه یک واحد به صورت مکتوب رزو شده بدون اطلاع و برای جلب رضایت صنعتگر شاکی به دیگری واگذار شده است و گفت: در ساخت تصفیه خانه یک شهرک به حداقل ها توجه نمی شود و سیستم اصلی تصفیه خانه تنها طی ۲سال از کارافتاده شده و حتی آب خروجی آن برای آبیاری فضای سبز قابل استفاده نیست و خشکی باغ کشاورزان کنار شهرک را در پی دارد و شرکت از همین زاویه در دادگاه محکوم می شود و شرکت شهرک ها برای فرار از مسئولیت کار خود با تهدید به معرفی واحدها به عنوان واحد آلاینده، ساخت پیش تصفیه را به آنها با هزینه فراوان تحمیل میکند.
وی اظهار داشت: خیابان های یک شهرک با گذشت ۲۰سال از احداث آن همچنان در تاریکی مطلق به سر می برند. وقتی در ساخت یک شهرک صنعتی به ساخت زیرگذر برای عبور کارگران توجه نمی شود و به یک قتلگاه تبدیل می شود، وقتی از ۱۳تعهد مکتوب در حضور مدیریت شرکت شهرکهای کل کشور بخش ناچیزی از آن اجرا نشده است. وقتی بدون ایجاد زیرساخت لازم واحد واگذار می شود، زمانی که برای زمین دارای سند که یکبار تمام هزینه آن پرداخت شده است شرکت شهرکها مجدد طلب هزینه می کند و حتی به دستور استاندار برای نقض این موضوع بی توجه است و دهها موضوع و مصداق دیگر ، صنعتگر به کجا باید پناه ببرد و جای چه دفاعی می ماند؟
بازنگری در مدیریت شرکت شهرکها خواست صنعتگران استان
مدیرعامل شرکت پرشین نوین پرچم با بیان اینکه وقتی یک مدیر و کارشناسان خاطی همچنان با همه سومدیریتها بر مسند مدیریت تکیه زده و در حضور استاندار چشم گفته و در خارج از آن کار خود را انجام میدهند. آیا صنعت و صنعتگران همین استان به زمین نمی خورد.
وی افزود: بازنگری در مدیرت شرکت شهرکهای استان خواست یکایک صنعتگران است.
خانجانی فعال شدن کارگروه صنعت در فرمانداریها و استان در راستای طرح مسائل صنعت در یک فضا و با در نظر گرفتن همه جوانب و حضور همه دستگاههای مرتبط را از دیگر خواستهای صنعتگران عنوان کرد.
کندی آهنگ تغییر دولت در استان ظلم به مردم و دولت است
وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که صنعت مانند یک شهر بلازده،سیل زده زلزله زده است که تنها راه حل آن تشکیل ستاد تسهیل در امور صنعت است گفت: مدیران باید از بزرگان صنعت بهره ببرند و دولت از مدیران در خور نام صنعت استان افرادی که وزن صنعت استان را درک کرده باشند استفاده نماید .
مدیرعامل شرکت پرشین نوین پرچم با تاکید بر اینکه آهنگ تغییر دولت در استان مرکزی بسیار کند است و این ظلم به مردم و دولت است گفت: نقش نمایندگان مجلس یکی از مهمترین ابزارها در این موضوع است.
خانجانی افزود: حضور فعال و دلسوزانه نمایندگان استان اعم از رضایی نمایند شهرستان خمین در کنار استانداری از جنس صنعت میتواند چه از نظر اصلاح و تصویب قوانین و چه از نظر تغییر مدیران ناکارآمد موثر باشد گاهی برای صنعتگران استان این ذهنیت بوجود می آید که چرا با اطلاع برخی از نمایندگان شهر صنعتی اراک از بی تدبیری های برخی مدیران تحرکی صورت نمیگیرد.
وی افزود: شرکت شهرکها بخشی از مشکلات صنایع استان است و نقش مواردی چون عدم اطلاع و اجرای دستورالعملهای حمایتی در خصوص دارایی و مالیات توسط ادارات شهرستانی ،بهداشت و دستورالعملهای داخلی بهداشت،روشهای اجرایی استانداردها و تضاد با شرایط موجود ،هفت خان دریافت تسهیلات و شروط بانکها برای پرداخت تسهیلات و سود بالای آنها از دیگر معضلات صنعت هستند.
وی مصوبه تسویه بدهی دولت به بخش خصوصی به شرط اجرای به هنگام را یک روزنه امیدی برای صنعتگران دانست که نیازمند حمایت همه جانبه است و امیدواریم این مصوبه مجلس با پیگیری نمایندگان و دولت سریعتر اجرایی گردد تا چرخه معیوب شده صنعت استان تا حدودی اصلاح شود.
برخی افراد پستهایی را اشغال کرده اند که توانایی انجام آن را ندارند
در ادامه نشست مدیرعامل شرکت رنگ مکس اظهار داشت: تحریم های داخلی از تحریم های بیرونی مشکلات بیشتری را برای صنعتگران به ارمغان آورده و متاسفانه شاهد بر خی بی رحمی ها در درون هستیم و می بینیم که یکی در کارها سنگ اندازی میکند.
حسن نعمتی افزود: من متاسفم که با این همه امکانات کاسه چه کنم چه کنم بدست گرفتیم و منتظر مرگمان هستیم و متاسفم کسانی به هر دلیلی به پستی رسیده اند که هیچ توانائی ندارند و پستی را اشغال کرده اند که جز مانع تراشی چیز دیگری بلد نیستند.
وی با اشاره به سنگ اندازی های موجود در صنعت گفت: به عنوان کسی که وقتی ۱۵ سال داشتم اتومبیل زیرپای خودم را ساختم و کسی بودم که هلیکوپتر واقعی برای پرواز ساختم و اولین کسی بودم که اوایل انقلاب اتومبیل را گازی کردم و اولین کسی بودم که در خواست تولید خودرو برقی(هیبریدی) را به وزارت صنایع دادم و فکر میکردم باید خودرو سازی بزنم و بالای ۲۰۰۰ نفر پرسنل داشته باشم ولی تمام ایده های مرا به تمسخر گرفتند و نشد تا اینکه به دلایلی رنگساز شدم که در شروع از نظر کیفیت جزء ۵ کارخانه اول ایران شدم که قرار شد کارخانه را از تهران به زرند انتقال دهیم و اقدام به خرید یک کارخانه نیمه کاره کردیم که متاسفانه با اذیت اداره تعاون روبرو شدیم که گفتند یک دستگاه پیکان بدهید تا نامه نقل انتقال بدهیم و یک سال از زندگی عقب افتادیم تا اینکه راضی شدند یک دستگاه کامپیوتر بدهیم و من ناچار کامپیوتر شرکت را گذاشتم کارتن و بردم به اداره تعاون دادم تا راضی شدند و بانک صادرات نیز قولی داد و عمل نکرد آنها ما را گرفتار نزول خورها کردند و شرکت گرفتار تعطیلی شد تا اینکه با بگیر و ببند دوباره روی پای خود ایستادیم و سپس اداره بیمه پا گذاشت روی خرخره ما برای سالهای تعطیل کلی جریمه گرفتند تا اینگه بلاخره نخوردیم و پیاده رفتیم تا اینکه تسویه کردیم ولی همین که امدیم بخود بیائیم شرکت شهرکهای صنعتی گفت شما باید دوباره بابت زمینی که قبلا خریده و سند سربی دارد پول پرداخت کنید که با هزار بدبختی و چانه زنی زمینی را که یک بار خریده و سند مالکیت داشت را دوباره به ما فروختند و دوباره بیست میلون تومان گرفتند و در کنار همان کارخانه زمینی جهاد واگذار کرد و روی ان پروانه بهره برداری صادر کرد طبق قانون کسانی که پروانه بهره برداری دارند ده درصد بابت زمینی که اصلا پول نداده اند پرداخت کنند و ما را به عنوان متصرف به دادگاه کشاندند و در گیریم و در اخر ۹۵ درصد انرژی من برای مبارزه با دولتی ها مصرف میشود و ۵ درصد الباقی هم برای تولید و بازاریابی.
***
این قسمتی از دردودل بعضی از صنعتگران بود که در این گفتگو مطرح شد. این صنعتگران دست خود را به سوی استاندار دراز نموده تا شاید بتواند با تغییر و تدبیر، مرهمی بر زخم این صنعتگران بگذارد و چشم انداز این اقدامات هستند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.