امروز امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday, Mar 29, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



دوربین های مدار بسته بلای جان دله دزدها

کد مطلب: 52844 | تاریخ ارسال: 28 ژانویه 2015 | چاپ صفحه

پیشگیری و مقابله با سرقت نیازمند عزم جدی و جمعی همه سازمان ها و نهادهای اجتماعی و مسئولیت پذیری شهروندان است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، دله دزدی به قول مردم یا سرقت های خرد به تعبیر پلیس رو به افزایش بوده و بیشتر مربوط به سرقت یک بطری آب معدنی تا لباس های بچه گانه و دیگر محصولات خوراکی یا پوشاک است.نصب دوربین های مدار بسته راهکاری برای پیشگیری از این دزدی های خرد یا شناسایی عوامل این رفتار ناپسند است، که متاسفانه بسیاری از مغازه های کوچک و حتی بزرگ از نصب دوربین خودداری می کنند.

در یک مغازه کوچک کافی است مغازه دار سر بچرخاند تا مثلا یک پاکت شیر غیب شود، که تکرار این موضوع هم ضرر چشمگیر مغازه دار را به دنبال داشته و البته از آن مهمتر سبب گسترش ناامنی در شهر می شود.

راه اندازی سامانه های امنیتی و دوربین های مدار بسته حتی در کوچکترین مغازه ها و پلاستیک فروشی و سوپرها تا کیوسک های موجود در پارک ها و فضاهای تفریحی یا حتی روزنامه فروشی ها ضروری است.

اما مشکل وقتی بیشتر احساس می شود که برخی واحدهای اجرایی، پول دادن برای نصب دوربین مدار بسته و باقی تجهیزات و مقدماتش را اضافه دانسته و از انجام آن خودداری می کنند.

هزینه نصب دوربین را ندارم

یک مغازه دار با بیان اینکه دوربین ها دام دزدها و خالی کننده جیب مغازه داران است، گفت: متاسفانه در هر دو حالت ضرر در جیب مغازه داران است.

میلاد رنجبر ادامه داد: اگر قرار باشد در دو حالت هزینه ها را مغازه دار پرداخت کند پس چه نیازی به نصب دوربین و سرو کله زدن با سیستم های کامپیوتری است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مغازه داران و افرادی که شغل آزاد دارند تحصیلات بالا نداشته و کار با سیستم های کامپیوتری را نمی دانند، افزود: با نصب دوربین تازه کار ما زیادتر شده و برای استفاده از آن باید یک نفر را برای نظارت بر سیستم دعوت به همکاری کنیم که باز هزینه دار است.

جلوگیری از ارتکاب جرم با دوربین های مداربسته

یک کارشناس کامپیوتر با بیان اینکه دوربین مدار بسته کلیه دوربین هایی است که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند، گفت: دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت به کار می رود.

احسان حسینی با اشاره به اینکه کاربرد اصلی و عمده دوربین های مدار بسته در سیستم های حفاظتی بوده اما کاربرد های آن به سیستم های حفاظتی محدود نیست، افزود: کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویربرداری نامحسوس از دیگر موارد استفاده این دوربین ها است.

وی با بیان اینکه کاربرد دوربین های مدار بسته در جلوگیری از ارتکاب جرایم بسیار وسیع است، اضافه کرد: جلوگیری از جرایم رانندگی تا جرایم جنایی و استفاده نامحسوس از دوربین های مخفی بسیار رواج یافته است.

این مهندس کامپیوتر ادامه داد: دوربین های دستگاه های خودپرداز که برای شناسایی جرایمی چون وارد کردن تصادفی رمز کارت اعتباری کاربرد دارد، از دیگر کاربردهای این دوربین ها است.

حسینی با اشاره به اینکه تلویزیون مدار بسته، مجموعه ای است که به تصویربرداری توسط دوربین‌های ویدئویی و انتقال تصاویر برای نمایش محدود می‌پردازد، افزود: این سامانه‌ها از نظر چگونگی تهیه، مشاهده و ضبط اطلاعات به دو گروه آنالوگ و دیجیتال دسته بندی می‌شوند.

وی اظهار کرد: تهیه تصاویر مدار بسته ممکن است با هدف حفاظت، حراست و ایمنی، کنترل، مدیریت و نظارت، آموزش و تحقیقات در مکان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس کامپیوتر با بیان اینکه امروزه از این سامانه برای حفاظت و نظارت بر اماکن مهم، پرتردد و پرخطر استفاده می‌شود، تصریح کرد: موزه‌ها، فروشگاه‌ها، زندان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن و حتی بیمارستان‌ها و مدارس از اماکنی است که به این سیستم‌ها مجهز هستند.

حسینی ادامه داد: با وجود این سیستم، امکان شناسایی و تعقیب راحت تر مجرمان فراهم می شود، البته در برخی اماکن مانند فروشگاه‌ها ابزارهای نظارتی دیگری هم چون گیت فروشگاهی یا به اصطلاح دزدگیر لباس استفاده می‌شود که نواقص این ابزار را برطرف می کند.

وی اظهار کرد: کارکرد دیگر سامانه‌های مداربسته، کارکرد نظارتی بوده و مدیران زیادی به وسیله این سیستم‌ها بر کار نیروهای خود نظارت داشته و کنترل ترافیک شهرها هم بر اساس این کارکرد سیستم‌های مداربسته استوار است.

این کارشناس کامپیوتر با بیان اینکه دوربین ها در صورتی که کارشناسی شده و در نقاط کور فروشگاه ها و محل کسب نصب و دید مطلوب حاصل شود، بسیاری از مشکلات را رفع می کند، گفت: استفاده از دوربین در فواصل مناسب و تنظیم آن برای پوشش کلیه نقاط محل مورد نظر، سبب پیشگیری  رفتار غیرمتعارف متخلفان می شود.

حسینی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد با آگاه شدن از هزینه دوربین ها به ویژه دوربین هایی که پوشش مطلوب دارند، از نصب تعداد مورد نیاز دوربین ها جلوگیری کرده و نتیجه لازم را دریافت نمی کنند.

وی تصریح کرد: صاحبان فروشگاه ها، مغازه ها، امکان اداری و تفریحی برای نصب دوربین بهتر است، کار را به عهده کارشناسان گذاشته تا با نصب دوربین در نقاط مورد نظر اگرچه با هزینه بیشتر، از تخلف برخی افراد فرصت طلب جلوگیری و نظم و امنیت در جامعه ایجاد شود.

سرقت یکی از شایع ترین جرایمی که بشر با آن مواجه بوده است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: ربودن خدعه آمیز مال غیر، برداشتن چیزی از دیگری بدون اطلاع و رضایت او، گرفتن و بردن مال و پول کسی به زور یا مکر و فریب و ربودن متقلبانه شیء متعلق به دیگری از جمله ریشه های روان شناختی ارتکاب سرقت است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از ایسنا سرهنگ سیداحمد خسروی ادامه داد: از نظر قانون، سرقت تنها وقتی موجود است که شیء موضوع جرم بدون آگاهی و بر خلاف میل صاحب آن از تصرف دارنده قانونی آن به تصرف عامل جرم در آید..

خسروی با اشاره به اینکه سرقت یکی از شایع ترین و قدیمی ترین جرایمی است که بشر از دیرباز تاکنون با آن مواجه بوده است، افزود: اختلالات تکانه ای، فقر عاطفی، ناکامی، حسادت، تجربه های دوران کودکی، احساس نا امنی، پرخاشگری و خود نمایی از جمله ریشه های روان شناختی علل ارتکاب به سرقت است.

وی اظهار کرد: سرقت در صورتی که شیء مسروق شرعا مالکیت داشته، در حرز باشد، سارق هتک حرز کند، سارق مال را از حرز خارج کند، هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد، سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد، ارزش مال مسروق در زمان اخراج از حرز معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد، مال مسروق از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد، سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد، صاحب مال از سارق نزد مرجع قضایی شکایت کند، صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد، مال مسروق قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد، مال مسروق قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید و مال مسروق از اموال سرقت شده یا مغصوب نباشد، طبق ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ موجب حد است.

خسروی تصریح کرد: در صورتی که یکی از شرایط ۱۴ گانه فوق محقق نشود سرقت از حدی خارج و به سرقت تعزیری تبدیل می شود که مشمول یکی از درجات هشت گانه کتب پنجم قانون مجازات و تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ است.

وی ادامه داد: در مرتبه اول قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند، در مرتبه دوم قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی است به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند، در مرتبه سوم حبس ابد و در مرتبه چهارم اعدام هرچند سرقت در زندان باشد از جمله مجازات های سارقان است.

انجام مطالعات هدفمند میدانی بستری مناسب در پیشگیری از سرقت

رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه سرقت یک پدیده اجتماعی و یکی از قدیمی ترین جرایم علیه اموال و مالکیت به شمار می رود و بیشتر شهروندان کشور از آن متضرر می شوند، گفت: پیشگیری و مقابله با سرقت نیازمند عزم جدی و جمعی همه سازمان ها و نهادهای اجتماعی و مسئولیت پذیری شهروندان است.

سرگرد حبیب رضایی با اشاره به اینکه به موازات افزایش آمار سرقت در کشورهای مختلف، در کشور ما این معضل اجتماعی قابل توجه بوده است، افزود: این امر سبب متزلزل شدن امنیت داخلی، بالا رفتن هزینه های تولید، از بین رفتن انگیزه های کار، تلاش و سرمایه گذاری در کشور، مصروف نگه داشتن بخشی از نیروهای امنیتی و بسیاری از مشکلات دیگر می شود.

وی ادامه داد: صنعتی بودن استان مرکزی و شرایط مهاجر پذیری آن و ورود افسار گسیخته انواع فرهنگ ها و برخی کم کاری ها در بسط و توسعه زیر ساخت های مطمئن فرهنگی، موجب شده این استان در برابر این مشکلات و معضلات آسیب پذیرتر باشد.

رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده مشخص می شود، اگر نتوانیم شناخت مناسبی از علل وقوع سرقت در استان از طریق ابزارهای علمی پیدا کنیم، هر روز شاهد آمار صعودی سرقت خواهیم بود.

رضایی با تاکید بر اینکه پیشگیری و مقابله با سرقت عزم جدی و جمعی بین همه سازمان ها و نهاد های اجتماعی و مسئولیت پذیری شهروندان در کنار انجام مطالعات هدفمند و میدانی را می طلبد، گفت: با توجه به نتایج حاصل از علل بروز سرقت در استان مرکزی می توان راهکارها و پیشنهادات را برای کاهش سرقت ارائه کرد.

وی بهبود بخشیدن اوضاع اقتصادی مردم و مبارزه جدی با فقر، تلاش مستمر برای حل مشکل بیکاری، اتخاذ برنامه های اشتغال زایی کارا، ارزشیابی از میزان موفقیت آن و رفع جدی نواقص و مشکلات به منظور اثر بخشی اقدامات، توسعه و احداث مراکز تفریحی و فرهنگی در مناطق جرم خیز و آلوده، آگاه سازی جامعه از طریق رسانه های جمعی، پرورش شخصیت و بالا بردن اعتماد به نفس و تعلیم و تربیت صحیح را از جمله راهکارهای مقابله با این معضل عنوان کرد.

رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: پیشگیری از سرقت تنها به راهکارهای مذکور محدود نشده و با انجام تحقیقات میدانی و فنی مناسب و ارتباط مستمر با کارشناسان مرتبط می توان فضای علمی شایسته ای را برای پیشگیری از سرقت در سطح استان پایه گذاری کرد.

با وجود تهدیدات موجود در جامعه به ویژه برای مغازه داران و خرده فروشان، بهترین راهکار همکاری همه جانبه اقشار جامعه با پلیس و استفاده از وسایل امنیتی برای پیشگیری از اقدامات سارقان و شناسایی آنان در راستای برقراری امنیت در جامعه است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.