- مرکزی دیلی - http://old.markazidaily.ir -

رجایی: رسالت اصحاب فرهنگ استان مرکزی تقویت خرده فرهنگها و بسط دانایی است

به گزارش مرکزی دیلی، «عباس رجایی» عصر شنبه به مناسبت هفته کتابخوانی در گفت و گو با ایرنا افزود: استان مرکزی با دیرینه غنی فرهنگی مهد نخبگان علمی، سیاسی و مذهبی است که دامنه خدمات آنها ملی و فرا ملی است و این مهم به عنوان سرمایه ای گرانسنگ به نام این خطه ثبت شده است.

وی توضیح داد: توسعه متوازن و رشد هر جامعه ای ریشه در گرایش های علمی و اعتقاد عملی به دانش و مطالعه دارد کخ متاسفانه در سالهای اخیر این مهو در استان مرکزی به دلیل بر خوردن وزن صنعت و کشاورزی در قبال فرهنگ جراحاتی برداشته است.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مولود نامبارک توسعه نامناسب صنعتی و کشاورزی در استان مرکزی ورود و اختلاط خرده فرهنگهای متعدد و آسیب پذیری نظم سنتی فرهنگی استان بوده که ساماندهی آن رسالتی سنگین بر دوش نخبگان، گروه های مرجع فکری و دستگاهای فرهنگی و هنری است.

رجایی خاطرنشان کرد: رسانه ملی استان در ایجاد همگرایی فرهنگی و انسجام مولفه های مهم فرهنگی منطقه نقش مهمی دارد و باید با کمک فرهیختگان دانشگاهی و بزرگان ادب و هنر و فرهنگ در ترمیم این جراحات گام بردارد.

وی عنوان کرد: از استان مرکزی در حوزه چاپ و نشر به عنوان خاستگاه بزرگان و نخبگان کشوری و بین المللی انتظارات بیشتری است و می طلبد که با تدبیر مسوولان حوزه فرهنگ نواقص چاپ نشر در این استان حل شده و اصحاب قلم برای تولیدات کتاب و مطبوعه به استانهای دیگر سفر نکنند.

رجایی اظهار کرد: مجهز شدن استان به آخرین دستاوردهای الکترونیکی و آی تی در کنار سیاستهای ترغیب مردم به مطالعه موضوعی است که باید در اولویت اقدامات تصمیم سازان فرهنگی استان باشد.

وی گفت: استان مرکزی در طول تاریخ آبستن وقابع مهم تاریخی و مذهبی و فرهنگی بوده که کمتر معرفی شده است و پرداختن هر یک از آنها در بسط دانایی و ایده پردازی فرهنگی و اجرایی می تواند اثرگذاری مستقیم داشته باشد.

وی افزود: کتاب گنجینه ای از فکر و تجربه و نظرات سازنده است که به اشتراک گذاشته می شود و پختگی لایه های اجتماعی با نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و فرصت سازی برای انس بیشتر با کتاب محقق می شود.