- مرکزی دیلی - http://old.markazidaily.ir -

رضایی:اصلاح اعطای یک مقطع تحصیلی به ازای یک دوره نمایندگی

به گزارش مرکزی دیلی، محمد ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن یک دوره عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان معادل مدرک تحصیلی کار درستی نیست، گفت: اکنون طرحی در مجلس مطرح است که عضویت در شوراها معادل یک مدرک تحصیلی باشد که این تصمیم درستی نیست و به شدت با آن مخالف هستم.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکثر نمایندگان مجلس نهم با این طرح مخالف هستند، افزود: نمایندگان با این طرح موافقت می‌کنند زیرا نظر بیشتر نمایندگانی که با آنها برخورد داشتیم، این بوده که در مجلس دوره هشتم این امتیاز به نمایندگان مردم در مجلس داده شده و اکنون باید این امتیاز به اعضای شوراها هم داده شود.

وی با تاکید بر اینکه خود من راضی نیستم یک دوره عضویت در شوراهای شهر و روستا به عنوان یک پایه مدرک تحصیلی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: معتقد نیستیم که این کار درست باشد اما اکنون نمایندگان مجلس به دلیل تاییدیه قبلی می‌خواهند این امتیاز را به کسانی که کاندیدای انتخابات شوراها می‌شوند، اعطا کنند.

رضایی با اعلام اینکه نمایندگان مجلس نهم می‌خواهند حقی را که در دوره قبل برای نمایندگان مجلس در قالب پایه تحصیلی در نظر گرفته شده را حذف کنند، تاکید کرد: آن حقی که برای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده، اکنون برای اعضای شوراهای شهر و روستا ایجاد توقع کرده و نمایندگان به طبع آن می‌گویند این حق برای اعضای شوراها اسلامی شهر و روستا هم باید درنظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اعلام اینکه اعضای شوراها معتقدند یک دوره ۴ ساله در شوراها تجربه و پشتوانه خوبی برای آنان است، یادآور شد: در صحن علنی مجلس طرح دو فوریتی اصلاح قانون شورهای شهر و روستا رای نیاورد، زیرا این طرح در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس مراحل خودش را طی می‌کرد و اکنون بناست که به زودی در صحن علنی مطرح شود که یکی از بندهای طرح همین درنظر گرفتن یک دوره عضویت در شورا به عنوان مدرک تحصیلی است.

وی با اعلام اینکه عضویت در شوراهای شهر و روستا به عنوان یک مقطع تحصیلی، فقط در یک مرحله اثر دارد، توضیح داد: به نوعی قانون را تنظیم کرده‌ایم که این پیشنهاد فقط در انتخابات دوره چهارم شورای شهر و روستا اجرا شود و بعد از آن هم در مورد نمایندگان مجلس و هم در مورد اعضای شوراها حذف شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با تاکید بر اینکه ما به دنبال این هستیم که کل قانون معادل سازی نمایندگی مجلس و عضویت در شوراهای شهر و روستا به عنوان یک مقطع تحصیلی را حذف کنیم، گفت: اکثر اعضای کمیسیون شوراها موافق هستند که یک دوره عضویت، مدرک معادل حساب نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک دوره چهار ساله نمایندگی مجلس یا عضویت در شوراهای شهر و روستا، به اندازه یک مدرک دوساله فوق لیسانس ارزش دارد یا خیر؟ گفت: ما به دنبال این هستیم که اصلا از این روش‌ها استفاده نشود، نه اینکه ارزش تجربه یک دوره نمایندگی و یا شوراهای اسلامی شهر و روستا تجربه کمی باشد بلکه معتقد هستیم که این قانون عادلانه نیست.

رضایی با اعلام اینکه اکنون در سراسر کشور جوانان با استعداد و توانمندی رشد کرده‌اند، تصریح کرد: شاید زمانی امکان داشت تجربه را معادل سازی کرد و روی این مانور داد، ولی اکنون که سطح علمی جامعه بالا آمده، به نظر من چنین قانونی ضرورت ندارد.

وی با تاکید براینکه به دلیل استفاده یک دوره‌ای نمایندگان از این قانون، اعضای شوراهای شهر و روستا هم یک دوره را استفاده کنند، تاکید کرد: نظر من این است که این قانون برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فقط در این دوره استفاده شود، اما در مجموع با کل این موضوع مخالف هستم.

نماینده مردم خمین در مجلس با اعلام اینکه نظر بسیاری از نمایندگان در این‌باره را گرفته‌ام، یادآور شد: اکثر نمایندگان همین نظر را دارد و خیلی موافق استفاده نمایندگان مجلس از یک مقطع تحصیلی نیستند و به طبع آن در مورد شوراهای شهر و روستا هم موافق نیستند.

وی توضیح داد: گمان می‌کنم در نظر گرفتن یک مقطع تحصیلی در این مرحله رای بیاورد چراکه مجلس در دوره قبلی از این قانون استفاده کرده است.

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلاح این قانون را کی آغاز می کنید، گفت: بعد از انتخابات اصلاح این قانون را آغاز می‌کنیم تا شائبه‌ای در آن نباشد