- مرکزی دیلی - http://old.markazidaily.ir -

سرطان های سینه و پوست ، شایع ترین سرطان های استان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر “بابک عشرتی” ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان افزود: شایع ترین سرطان ها در بین خانم ها سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان روده بزرگ و معده است و همچنین شایع ترین سرطان ها برای آقایان در استان مرکزی سرطان های پوست معده و مثانه است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار کشوری در سال 88 درصد بروز سرطان در مردان 109 در 100هزار نفر است که این آمار در استان مرکزی 91 نفر در 100 هزار است، اظهار کرد: این آمار را برای زنان در کشور 96 درصد در هزار است که این عدد برای زنان در استان مرکزی 85 در صدهزار نفر است.

وی با بیان اینکه آگاهی و آموزش مردم در خصوص فرهنگ پیشگیری از سرطان، امری تاثیرگذار است، افزود: بیماریابی امری مهم است که باید به آن توجه شود مثلا در خصوص سرطان سینه زنان می توانند با یک معاینه معمولی ماهانه پی به مشکل خود ببرند.

عشرتی ادامه داد: زنان از 35 سال به بالا باید هر دوسال یکبار ماموگرافی شوند.

عشرتی انجام آزمایش ادرار و مدفوع برای آقایان را جهت شناسایی سرطان مثانه و معده اولین گام پیشگیری خواند و اظهار کرد: هم اکنون معاونت درمان و معاونت آموزشی پژوهشی استان جهت پیشگیری از سرطان روده بزرگ خویشاوند درجه یک بیمار را مورد آزمایش و بیماری یابی قرار می دهند.

وی ادامه داد: اگر مراحل بیماریابی تحت پوشش بیمه قرار گیرد و فرد با شرط بیمار برای انجام آزمایش معرفی نشود، قطعا پیشگیری و درمان بهتر انجام می شود.

در حال حاضر تشخیص عوامل سرطان خیلی ممکن نیست

عشرتی با اشاره به اینکه در حال حاضر تشخیص عوامل سرطان خیلی ممکن نیست اظهار کرد: شواهد در رابطه با عوامل خطر سرطان کم است و شناسایی عوامل از لحاظ اجرایی و متد، کار آسانی نیست ، با این وجود ضرورت تشکیل تیم پژوهشی ضروری است و در اولویت برنامه ها قرار دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه آموزش در خصوص بیماری های مزمن باید هدفمند باشد بیان کرد: بهتر است آموزش ها در زمینه سرطان یکسان نباسد و گروه های هدف در این زمینه تعیین شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در ادامه گفت: بالا بردن فرهنگ معاینه بین مردم در خصوص پیشگیری از سرطان بسیار مهم است.

“محمد جمالیان ” با بیان اینکه در بیشتر موارد بیمار زمانی شناسایی می شود که در مرحله پیشرفته قرار دارد، افزود: مثلا در زنان معاینه سینه که مرحله اول تشخیص سرطان سینه است و یا انجام آزمایش psa در آقایان بالای 40 سال برای سرطان پروستات می تواند تشخیص بیماری را جلو ببرد.

وی با بیان اینکه خیلی از اقدامات قابل پیش بینی و مردم باید آموزش ببینند، اظهار کرد: مثلا در مورد پیشگیری از سرطان پوست باید روش درست استفاده از ضدآفتاب را دانست و زخم های مزمنی که خوب نمی شوند را اهمیت داد.

8 فوق تخصص رادیو تراپی در بخش سرطان استان فعال است

جمالیان ادامه داد: هم اکنون 2 دستگاه رادیو تراپی و هشت فوق تخصص رادیو تراپی در بخش سرطان استان فعال است که همگی افرادی متعهد هستند. وی با بیان اینکه در سال 91، دانشگاه علوم پزشکی یک میلیارد و 153 میلیون تومان هزینه مددکاری پرداخت کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر هزینه بالای درمان خانواده ها را دچار بحران کرده است.

جمالیان کار در بخش درمان را دشوار دانست و بیان کرد: همکارانی که بخش درمان بیمارستان خوانساری د چار سختی کار بیشتری هستند، زیرا شرایط جسمی و روحی بیماران نیز در روحیه آن ها نیز تاثیر دارد.

رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری اراک در ادامه با اشاره به هزینه های بالای درمان سرطان گفت: هم اکنون شرایط جامعه به نحوی است که بخش درمان هزینه های زیادی را در بر می گیرد و بهتر است در این راستا بخش خصوصی، بخش دولتی و سازمان های مردم نهاد با یکدیگر تعامل داشته باشند.

پیشگیری و تشخیص زودرس در سرطان یک اصل

“جواد فرخی” پیشگیری و تشخیص زودرس در سرطان را یک اصل دانست و بیان کرد: در بخش درمان نباید دانشگاه ه تنها باشد صنایع و سایر بخش ها در بخش تامین تجهیزات میتوانند یاری رسان باشند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان آیت الله خوانساری از قطب های درمان سرطان کشور است، افزود: هم اکنون بیمارستان آیت الله خوانساری با 64 تخت ، 52 تخت بستری و 12 تخت سرپایی ، در حال خدمت رسانی به بیماران است.

فرخی ادامه داد: هم اکنون ضریب اشغال تختدر این بیمارستان 90 درصد است و مدت زمان انتظار برای درمان یک هفته است.

وی با اشاره به اینکه 10 تا 20 در صد مراجعین از استان های همجوار هستند، اظهار کرد: بیمارستان خوانساری ماهانه 350 نفر در بخش بستری، 400 نفر در بخش سرپایی و 640 نفر را در بخش درمانگاه پوشش می دهد.

رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری با اشاره به اینکه در سال جاری مجمع خیرین راه اندازی شده است ادامه داد: اعتبارات دولتی پاسخگو نیازدرمان سرطان نیست و درصدیم تا از پتانسیل خیرین در ابعادی مادی و معنوی استفاده کنیم و توجه خیرین را به بخش سلامت جلب کنیم.

فرخی با بیان اینکه هم اکنون ساخت درمانگاه تخصصی در محوطه بیمارستان دستور کار قرار دارد، افزود: مطالعات این طرح انجام شده و این درمانگاه در 3 هزار و 200 متر مربع مساحت، دارای بخش های اورژانس، و مرکز تحقیقات است که برآورد هزینه آن 3 میلیارد تومانپیش بینی شده که امیدواریم با کمک استانداری و از منابع مازاد استانی اجرایی شود.

فرخی خاطرنشان کرد: طرح توسعه بیمارستان با توجه به حجم مراجعه کنندگان و تشکیل تیم روانکاوی در بیمارستان از برنامه های دیگر بیمارستان در آینده نزدیک است.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر گفت: سالانه 80 هزار مورد جدید سرطان در کشور شناسایی که از این تعداد 30 هزار نفر فوت می کنند.

استان مرکزی از نظر بروز سنی برای کل سرطان های شایع مردان مقام اول را دارد

“جواد جواهری” با بیان اینکه استان مرکزی از نظر بروز سنی برای کل سرطان های شایع مردان مقام اول را دارد افزود: استان رتبه چهارم کشوربرای سرطان های زنان را در ثبت سرطان 30 دانشگاه کشور دارد.

جواد جواهری راه انداری مرکز طب تسکینی را پیشنهاد و ادامه داد: در ادامه مسیر درمان ایجاد چنین مراکزی جهت تسکین درد، مشاوره توانبخشی، مشاوره روحی و روانی موثر است که در حال حاضر در هشت استان در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 90 در برنامه های هفته ملی مبارزه با سرطان در بین ده دانشگاه کشور رتبه دوم را کسب کرده، افزود: این رتبه بر اساس معیارهایی چون انواع سرطان تحت پوشش برنامه عملی، نوع مخاطب، میزان جمعیت تحت پوشش، نوع رسانه ، ابتکار عمل و زمان ارسال مستندات صورت گرفته است.

جواهری با بیان اینکه شعار امسال هفته مبارزه با سرطان ‘”پیشگیری و تشخیص زودرس کلید مبارزه با سرطان” اعلام شده، ادامه داد: برنامه های اجرایی و آموزشی استان با محوریت اطلاع رسانی و پیشگیری صورت می گیرد.

معاینه رایگان جهت تشخیص زودرس سرطان پستان و پروستات

وی افزود: معاینه رایگان جهت تشخیص زودرس سرطان پستان و پروستات در طی هفته مبارزه با سرطان، سنجش BMI پرسنل شاغل در سطوح ستادی و محیطی در طی هفته ملی مبارزه با سرطان از برنامه های مهم هفته ملی مبارزه با سرطان در استان است.

جواهری برگزاری سمینار علمی با محوریت پیشگیری و کنترل سرطان اورولوژی، گوارش، زنان و پزشکی اجتماعی را از دیگر برنامه های این هفته عنوان کرد.