- مرکزی دیلی - http://old.markazidaily.ir -

گزارشی از تمام ابعاد شایعه پایان دنیا

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از فارس ، روز آخر دسامبر 2012 روزی است که بخش عظیمی از مردم زمین را با استفاده از محاسبات عددی، به ترس و هراس انداخته است.

این روزها روز آخر دسامبر 2012  یعنی همان شب یلدای 1391 در ایران، ورد زبان همه از پیر و جوان و حتی کودکان در سرتاسر جهان شده است، بسیاری از مردم بر این باورند که دنیا در تاریخ 21 دسامبر به پایان خواهد رسید.

* آغاز قصه پایانی دنیا

داستان از جایی شروع شد که گفتند سیاره‌ای احتمالی کشف شده توسط سومری‌ها به نام نیبیرو به سمت زمین می‌آید.

ابتدا ادعا شد که این سیاره در سال 2003 با زمین برخورد خواهد کرد، اما وقتی که هیچ اتفاقی نیفتاد، تاریخ آخرین روز دنیا به دسامبر 2012 انتقال یافت که با پایان تقویم قوم مایا برابری می‌کند.

* پایان تقویم مایا، پایان دنیاست؟!

تقویم مایا توسط تمدنی پیشرفته در قسمت‌های جنوبی مکزیک تا گواتمالا و اِل سالوادور به نام مایاها در حدود 250 تا 900 میلادی به وجود آمده است.

مایایی‌ها از تقویم‌های مختلفی استفاده می‌کردند و زمان را به عنوان گردش‌هایی روحانی درنظر می‌گرفتند. از آنجایی که این تقویم‌ها استفاده‌های عملی زیادی داشتند، مثل: کاربردهای اجتماعی، کشاورزی، اقتصادی و… به یک عنصر مذهبی قوی تبدیل شده بودند.

بیشتر تقویم‌های مایایی مدت زمان کوتاهی داشتند، تقویم تزولکئین (Tzolk”in) در 250 روز تمام می‌شد و تقویم هاآب (Ha”ab) طول سال را 365 روز درنظر می‌گرفت، مایایی‌ها این دو تقویم را با هم ترکیب کردند و تقویمی به نام «گرد تقویم» (Calandar Round) تهیه شد که برابر است با یک چرخه از 52 هاآب (تقریبا 52 سال که برابر طول تقریبی یک نسل است).

درون یک گرد تقویم چرخه‌های 13 و 20 روزه وجود دارد، واضح است که این سیستم تنها زمانی استفاده می‌شود که 52 سال را 18980 روز واحد در نظر بگیریم.

بنابراین با استفاده از گرد تقویم هیچ گاه نمی‌توان سالی قدیمی‌تر از 52 سال را مشخص کرد، بنابراین امکان تعیین تاریخ‌های طولانی از طریق این تقویم وجود ندارد.

مایاها برای حل این مشکل روشی ابتکاری به کار بردند و در نهایت تقویم آنها از دوره بلندی استفاده کرد که 5126 سال دارد.

شمارش طویل دوره مایاها در 5126 سال بعد از تاریخ آغاز این تقویم یعنی در 21 دسامبر 2012 به پایان می‌رسد و برخی بر این تصورند که پایان تقویم مایایی پایان دنیاست و شایعات از همینجا نشأت گرفت که افراد پایان یک تقویم را پایان دنیا تصور کردند.

* شایعات متفاوت از پایان دنیا

شایعات بسیاری در مورد پایان دنیا به وجود آمده است که از مشهورترین آنها می‌توان به پیش گویی مایاها اشاره کرد، آنها می‌گویند در تاریخ 21 دسامبر 2012 میلادی، آخرین چرخه از تقویم مایا به پایان خواهد رسید و شخصی این قضیه را به پایان حیات در کره زمین نسبت داده است.

در مورد این شایعه بسیاری از دانشمندان به طور کلی ماهیت وجود تقویم مایا را زیر سؤال برده و اعلام کرده‌اند که در روز آخر دسامبر 2012، تنها چرخه تقویم مایا به اتمام می‌رسد و چرخه جدید این تقویم آغاز می‌شود، با این وجود ممکن است در برخی از نقاط کره زمین شرایط آب و هوایی کمی تغییر کند و این قضیه به هیچ وجه منجر به پایان حیات در کره خاکی نخواهد شد.

یکی دیگر از شایعات مشهور در مورد پایان دنیا، قضیه سیاره «نیبیرو » به معنای نقطه تقاطع است که می‌گویند این سیاره در تاریخ 21 دسامبر 2012 به زمین نزدیک شده و موجودات ساکن این سیاره که از دشمنان انسان‌ها هستند زمین را از حیات ساقط می‌کنند، که این شایعه نیز از دید منجمان و سیاره شناسان مردود اعلام شده است.

یکی از پیش بینی‌های روسیه با نام «وانگا» نیز از پایان دنیا در 21 دسامبر 2012 میلادی خبر داده است. بر اساس گفته‌ها و پیش بینی‌های وی، در این روز، قاره آفریقا به پوششی از یخ تبدیل شده و بخش عظیمی از کره زمین به وسیله سونامی یا طوفان‌های سهمگین، به زیر آب فرو خواهد رفت.

همچنین در ادامه برای رسیدن مردم به جزای اعمالشان، جسم سنگینی از آسمان بر زمین فرود خواهد آمد و حیات به طور کلی از روی زمین محو می‌شود، که البته این پیش بینی به هیچ وجه توجیه علمی ندارد.

چهارمین فرضیه مشهور در مورد پایان دنیا، نمایش سیارات منظومه شمسی است، شایعه سازان می‌گویند در تاریخ 21 دسامبر میلادی، خورشید، زحل(کیوان)، زهره، مشتری(ژوپیتر)، عطارد، مریخ و کره زمین در امتداد یکدیگر قرار می‌گیرند و یک مسیر صاف از آغاز منظومه خورشیدی تا هسته آن یعنی خورشید را تشکیل می‌دهند، با این تفاسیر بسیاری از دانشمندان بر این عقیده‌اند که در این روز، نمایش سیارات بر شرایط زیست محیطی کره زمین هیچ گونه تأثیری نمی‌گذارد.

به عقیده برخی از دانشمندان نمایش سیارات در تاریخ 21 دسامبر، تنها یک پدیده زیبا بوده که در برخی از نقاط کره زمین با استفاده از تلسکوپ‌های مخصوص قابل رؤیت است.

البته به عقیده برخی دیگر از دانشمندان، نمایش سیارات در 21 دسامبر 2012 رخ نمی‌دهد بلکه در بهار 2022 اتفاق می‌افتد.

یکی از جدیدترین فرضیه‌ها در مورد پایان دنیا از سوی «دالایی لاما»، راهبه کبیر تبت اعلام شد، به عقیده وی، تغییرات جوی از تاریخ 21 دسامبر امسال رخ می‌دهد و تنها 2 هفته ادامه دارد به طوری که در ساعت 10 صبح به وقت مسکو (09:30 به وقت تهران) تاریکی و سکوت بر جهان حکم فرما خواهد شد. که این فرضیه نیز از سوی هیچ یک از کارشناسان علمی تائید نشده است.

از طرف دیگر باستان شناسان و اسطوره شناسان معتقدند که مایایی‌ها یک عصر روشنگری را برای سال 13.0.0.0.0پیش بینی کرده‌اند. ولی واقعیت این است که شواهد کافی برای چنین رستاخیز عظیمی در آن روز در دست نیست.

* عکس العمل مردم کشورهای مختلف در برابر شایعه پایان دنیا

بعد از اینکه اعلام کردند محل فرود سفینه فضایی در «بوگاراش» در جنوب فرانسه است، گروه زیادی از ماجراجویان در حوزه تحقیقات سیارات و امکان زیست در آنها به این روستای کوچک 200 هزار نفری جذب شدند. حتی برخی از  مردم ساده و زودباور نیز به فکر رزرو جا در این منطقه افتادند.

تقریبا تمامی هتل‌ها در این شهر و حومه پر شده‌اند و این در حالی است که پیش از این هیچ کس به این نقطه نمی‌آمد.

در میان این توریست‌ها کارشناسانی هم حضور دارند که برای آموزش افراد و سخن گفتن با نیروهای فضایی آمده‌اند و کارگاه‌هایی به قیمت 800 یورو در یک هفته برگزار می‌کنند.

نزدیک به 52 میلیون توریست در پایان سال 2012 به مکزیک سفر می‌کنند به عبارتی 12 میلیون توریست بیش از سال گذشته. توریست‌ها نزدیک به 14 و نیم میلیون دلار در این کشور هزینه خواهند کرد. به ویژه اینکه در شمال مکزیک، در شبه جزیره یوکاتان، هفتاد شهروند ایتالیایی به طور کامل شهرهای خود را تخلیه کرده و به این منطقه پناهنده شده‌اند.

نروژ از دو سال پیش خود را برای پایان دنیا آماده می‌کند و دانه‌های گیاهان مفید را برای زمانی که شرایط آب و هوایی به شدت تغییر می‌کند و زمانی که منابع طبیعی در اثر جنگ و بلایای طبیعی از بین می‌روند جمع آوری کرده است.

خبر پایان دنیا در شهر جنوبی برزیل به نام سان فرانسیسکو دی پائول نیز سبب شد تا  شهردار این شهر آمادگی برای این فاجعه را از مدت‌ها پیش آغاز کند.

«دیسیو کولا» شهردار سانفرانسیسکو کاملا قاطعانه عمل کرده و ساختمانی برای سپری کردن سه تا چهار ماه زندگی بنا کرده است تا به عنوان الگو برای مردم شهر باشد.

کشور چین نیز با جمعیت انبوهش نتوانسته بی تفاوت از کنار این مساله عبور کند. دولت شانگهای از یک سال پیش در حال ساخت یک پناهگاه بسیار بزرگ برای پایان دنیا است.

* ناسا چه می‌گوید؟

به گزارش فارس، ناسا به عنوان بزرگترین سازمان فضایی سراسر جهان قاطعانه پاسخ داده است که دنیا در سال 2012 پایان نخواهد یافت.

بنابر گزارش این سازمان، بیش از 4 میلیارد سال است که سیاره زمین برقرار بوده و دانشمندان معتبر جهانی اعتقاد دارند هیچ خطری دنیا را تهدید نخواهد کرد.

در گزارش ناسا آمده است، اصلاً تراز به خط شدن گیتی وجود ندارد و حداقل تا چند دهه آینده چنین هم‌راستایی رخ نمی‌دهد و حتی اگر هم چنین پدیده‌ای اتفاق افتد، تأثیر آن بر زمین بسیار ناچیز است. به عنوان نمونه، در سال 1962 چنین هم‌ترازی رخ داد و 2 مورد دیگر هم در سال‌های 1982 و 2000 اتفاق افتاد.

در هر دسامبر هم زمین و خورشید با مرکز کهکشان راه شیری هم‌تراز می‌شوند، اما این یک رخداد سالانه است که هیچ تبعاتی هم ندارد.

* برای ادعاهای مبنی بر پایان جهان مبنایی علمی وجود دارد؟‌

به گفته دانشمندان، زمین همواره در معرض برخورد شهاب‌سنگ‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار بوده است، گرچه برخوردهای عظیم بسیار نادر است.

آخرین باری که شهاب‌سنگی بزرگ به زمین برخورد کرد 65 میلیون سال پیش بود که منجر به انقراض دایناسورها شد، اما بنا بر یافته‌های معتبرترین مرکز ستاره‌شناسی جهان هیچ‌گونه شهاب‌سنگی به زمین نزدیک نیست و حادثه‌ای مانند زمان انقراض دایناسورها رخ نمی‌دهد.

* پایان عصر جاهلیت و آغاز عصر دانایی

قسمت عمده‌ای از شایعه مربوط به پایان آمدن دنیا را به منجم‌ها نسبت داده‌اند در صورتی که منجم‌ها حرفی در این زمینه نگفته‌اند و این مسئله توجیه علمی ندارد.

برخی می‌گویند بر اساس تقویم مایا وقتی یک روز در سه دور این تقویم مشترک باشد آخر دنیاست، در صورتی که تقویم مایا سه دور مختلف دارد که امکان مشترک بودن یک روز در این سه دور در بعضی سال‌ها اتفاق عجیبی نیست.

تئوری‌هایی که برای این شایعه مطرح کردند اصلاً جدی نیست ولی یکی از پیش‌بینی‌های آنها می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد که این تئوری می‌گوید در 21 دسامبر 2012 و پس از آن سطح آگاهی مردم جهان بالا می‌رود و مردم با ابعاد معنوی و روحانیت بیشتر آشنا می‌شوند.

اینکه عصر جهل به پایان برسد و عصر روشنایی، دانایی و خرد آغاز شود مسئله امیدوارکننده‌ای است و اصلاً ترسناک نیست.

قرار نیست چیزی نابود شود ولی برخی کشورها نظیر کشور روسیه در شبکه‌های تلویزیونی خود به طور مداوم برنامه‌هایی را به عنوان پایان دنیا پخش می‌کنند که این مسئله فقط سبب ترس و افسردگی در مردم می‌شود.

* از نظر علم هوافضا و نجوم پایان دنیا صحت ندارد

فتح الله امی مدیر گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس پایان دنیا را شایعه‌ای کذب می‌داند و می‌گوید: تا به حال می‌گفتند 12/12/2012 دنیا به پایان می‌رسد و وقتی در این تاریخ اتفاقی نیفتاد می‌گویند شب یلدا که 20 دسامبر است، این اتفاق رخ می‌دهد.

وی می‌افزاید: این حرف‌ها پشتوانه علمی ندارد و اگر حتی کسوف یا خسوفی در حال وقوع باشد مشخص می‌شود، در حالیکه هیچ اثری از وقوع کسوف یا خسوف در این روزها نیز وجود ندارد.

امی می‌گوید: نه از نظر علم هوافضا و نه از نظر علم نجوم، پایان دنیا صحت ندارد. حتی از نظر مذهبی نیز این مسئله توجیه ندارد زیرا در قرآن هم بیان شده است که کلید تمام اسرار در دست خداست و کسی از زمان ظهور امام زمان(عج) و قیامت اطلاعی ندارد.

* این حرف‌های بی‌اساس، شبیه سرگرمی است

حجت الاسلام و المسلمین بستان‌نجفی کارشناس مذهبی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، این شایعات را شبیه به سرگرمی و شوخی عنوان می‌کند و می‌گوید:‌ انسان‌های بیکار یا افرادی که ترفند خاصی را می‌خواهند اجرا کنند این شایعات را مطرح می‌کنند.

وی افزود:‌ این حرف‌ها اساس ندارد و به سرگرمی شبیه است.

بستان‌نجفی در رابطه با اینکه برخی برای واقعی جلوه دادن این شایعه توجیه مذهبی آورده‌اند، گفت: اینکه می‌گویند در سالی که عید قربان و روز جمعه هم‌زمان باشد قیامت اتفاق می‌افتد و امسال به این شکل بوده نیز حرف بی‌خودی است، زیرا این اتفاق یک واقعه نادر و کمیاب نیست و چندین سال یکبار عید قربان در روز جمعه‌ است.

* شایعه‌ای که به سود صهیونیست‌ها خاتمه می‌یابد

مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی نیز شایعه پایان یافتن دنیا را عامل ایجاد ترس، افسردگی و مسائل روانی در جوامع دانسته و می‌گوید: در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی و داستان مربوط به آن‌ها آخرالزمان یا پایان جهان در سال 2012 پیش بینی شده است و فیلم‌ها و داستان‌هایی در این زمینه تولید می‌شود که اینگونه حرکت‌ها سبب ایجاد ترس و وحشت در جهان می‌شود و اجرای اهداف اقتصادی در پی آن قرار دارد.

وی افزود: بسیاری از زودباوران در اروپا و آمریکا این دروغ را باور کرده و حتی اقدام به فروش اموال و املاک خود با قیمت بسیار ناچیز کرده‌اند و در این میان صهیونیست‌ها و سرمایه‌داران مربوط به آن‌ها در این آشفته بازار سود کلان می‌برند.

ابهری اظهار داشت: از آنجا که غیر از خداوند بزرگ هیچ کس نمی‌تواند پایان جهان را پیش‌بینی کند بنابراین اینگونه دروغ‌ها از نگاه باورهای اسلامی منسوخ بوده و غیرقابل قبول است ولی متأسفانه برخی جوانان کم‌اطلاع ما نیز این شایعات را پذیرفته و دچار اضطراب می‌شوند.

وی گفت: البته در کشور ما نسبت به اروپا و آمریکا، این اشخاص تعداد کمی دارند در حدی که قابل توجه نیست ولی رسانه‌ها باید در این زمینه اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند در حالیکه در این زمینه بعضی رسانه‌ها با این شایعه پراکنی هم‌صدایی می‌کنند.

این متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت: به طور کلی اینگونه دروغ‌ها هر چند سال یکبار با شکل و محتوایی پخش می‌شود، یک بار شایعه نزدیک شدن یک سیاره به زمین و خطر تصادف آن با زمین گسترش یافت و یکبار ورود بشقاب پرنده‌ها و موجودات مریخی در رسانه‌های آمریکایی و این بار نیز شایعه آخر زمان مطرح می‌شود که این شایعه دقیقاً ساخته و پرداخته اتاق فکر صهیونیست‌ها بوده که ضمن بی اعتنایی به آن باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم.

*برجسته‌های علمی کشور در مورد پایان دنیا چه می‌گویند؟

*روستاآزاد: شایعه پایان دنیا ترفند استکبار است

رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید: به طور کلی از نظر علمی و مذهبی و سیاسی در آینده اتفاقی در جهان می‌افتد که دنیا را آبستن حوادثی می‌کند، که این اتفاق همان ظهور حضرت مهدی(عج) است، ولی عده‌ای می‌خواهند از این اعقاد واقعی مردم سوءاستفاده کنند و با به وجود آوردن شایعات بر انتظار مسلمانان تأثیر بگذارند.

وی می‌افزاید: این شایعات ترفند ساخته و پرداخته دنیای استکبار و دروغ است. این شایعات یک کار از جنس بازی کردن با اعتقادات مردم است، برای بازی با اعتقاد مردم مذهبی اصیل که اتفاق واقعی را ظهور امام زمان(عج) می‌دانند.

*فتح اللهی: هیچ مرجع علمی معتبر پایان دنیا را تأیید نکرده است

فتح اللهی معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این زمینه می‌گوید: این شایعات، عوامانه است و نمی‌توان در مورد آن نظر داد زیرا منبع علمی ندارد.

وی می‌افزاید: هیچ دانشگاه و مرجع علمی که روی این قضایا را تأیید نکرده است.

*چگینی: پایان دنیا در شب یلدا کذب محض است

وحید چگینی رئیس مؤسسه اقیانوس شناسی با بیان اینکه شیعیان به ظهور حضرت مهدی(عج) اعتقاد دارند که زمان آن را نیز کسی نمی‌داند، می‌گوید: تخصصی در  این رابطه ندارم ولی مشخص است که این شایعات کذب محض است.

*راشدی: اگر آخر دنیا باشد هم تا آخرین لحظه کار می‌کنیم

حمید راشدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این زمینه می‌گوید: این مسئله را تا به حال نشنیده بودم و کاملا مشخص است که چیزی جز شایعات کذب نمی‌تواند باشد. روز 5 شنبه در اهواز از چند طرح پژوهشی رونمایی می‌کنیم و اگر این شایعات درست بود برنامه‌ای برای رونمایی نداشتیم.

راشدی با خنده می‌گوید: اگر 5 شنبه آخر دنیا هم باشد ما تا آخرین لحظه کار می‌کنیم و به پژوهش می‌پردازیم.

* بیات: پایان دنیا شعاری بیش نیست

بیات معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد نیز می‌گوید: تا زمانی که در مورد هر بحثی استدلال علمی ارائه نشود آن قضیه شعاری بیش نیست. قضیه پایان دنیا نیز تنها یک فرضیه از سوی عده‌ای است که باید با استدلال علمی مطرح شود ولی در مورد آن هیچ استدلالی ارائه نشده است.

*متقی طلب: هر روز باید فکر کنیم روز آخر است و کارهای نیک انجام دهیم

مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان در این زمینه می‌گوید: باید مسائل را از نظر علمی و اعتقادی بررسی کنیم که از نظر علمی و اعتقادی این مسئله اصلا منطقی نیست. البته اینکه هر روز فکر کنیم روز آخر دنیاست و کارهای نیک انجام دهیم و به نفع انسانیت کار کنیم خوب است.

به گزارش خبرنگار فارس، این قبیل پیش بینی‌ها نه تنها مبنای علمی ندارد بلکه از خرافات و اعتقادات اسطوره‌ای اقوام باستانی ریشه گرفته است و توجه مردم جهان به این قبیل خرافات چیزی جز عمق خرافه پرستی و جهل علمی نسبت به یافته‌های دقیق و جهانی علمی امروز را نشان نمی‌دهد.