امروز امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday, Mar 29, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



اذعان استاندار مرکزی به ضرورت بازنگری نسبت به برخی قوانین

کد مطلب: 49153 | تاریخ ارسال: 10 نوامبر 2012 | چاپ صفحه

استاندار مرکزی گفت: در جهت رشد گفتمان پیشرفت و عدالت در جامعه، لزوم بازنگری در برخی شرایط و عوامل موجود ضروری به نظر می‌رسد و در این راستا اصلاح ساختارها و همچنین قوانین از سایر بخش‌ها مهمتر است.

به گزارش مرکزی دیلی ، علی‌اکبر شعبانی‌فرد در گفت‌وگویی تفصیلی با با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی با بیان این مطلب که گفتمان به امر مورد اجماع دانشمندان و یا بزرگان هر حوزه‌ای گفته می‌شود که براساس یکسری مفروضات و نظریات و روش‌های مشخص بنا نهاده شده باشد، افزود: در یک گفتمان ما با یکسری از احکام و الزامات روبرو هستیم که بر سایر شرایط و عوامل رجحان دارد به عبارتی گفتمان‌ها خود از مجموعه‌ای از گزاره‌ها و نشانه‌ها تشکیل شده‌اند که در میان این گزاره‌ها، یک گزاره در هسته مرکزی قرار دارد و دیگر گزاره‌ها در پیرامون و اطراف آن حلقه زده‌اند و تحت تاثیر آن قرار دارند. البته در طول تاریخ هیچ گفتمانی دایمی و ابدی و ثابت نبوده است، زیرا در مقابل آن همواره گفتمان‌های دیگری است که در تلاش هستند واقعیت را به گونه‌ای دیگر تعریف کنند و با براندازی این گفتمان گفتمانی جدید با نظام معنایی خاص خود را جایگزین کنند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی شاهد یک گفتمان جدید در نظام بین‌الملل بوده‌ایم که مبنای آن بر عقلانیت و معنویت استوار بوده و تاکنون تداوم داشته است.

شعبانی‌فرد گفت: امام خمینی(ره) با طرح گفتمان «اسلام ناب‌» در مقابل دیگر قرائت‌های انحرافی – التقاطی موجود از اسلام، تلاش کرد مبنای سیاست‌های کلان انقلاب را عرضه و تثبیت کند و آنگونه که امام برای ما تصویر نموده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید می‌کنند، جامعه بعد از انقلاب برای ادامه و تداوم خود در مسیر اسلام ناب راهی جز بازتولید فرهنگی و اجتماعی جدید متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی ندارد. در حال حاضر نیز این گفتمان با عنوان عدالت و پیشرفت علاوه بر عمومیت یافتن در کل جامعه ایرانی پرچمدار ملت‌های آزادیخواه و آزادی‌طلب جهان شده است.

وی تصریح کرد: به طور مشخص در دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی گفتمان‌های عدالت اجتماعی، سازندگی، توسعه سیاسی و اقتصادی حاکم بوده است و هرکدام نیز به نوبه خود گام‌های موثری را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور برداشته‌اند اما، با تأکید رهبر معظم انقلاب گفتمان حاکم بر دهه چهارم انقلاب گفتمان پیشرفت و عدالت است.

شعبانی‌فرد با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس هشتم مبنی براینکه گفتمان اصلی انقلاب در دهه چهارم، پیشرفت در همه ابعاد و عدالت در توزیع فرصت‌ها و امکانات مادی و معنوی است و عنصر پیشرفت در این دهه باید نگاه مسوولان را به استعدادهای بیشمار پراکنده در میان ملت معطوف سازد وظرفیت‌های تولید و خلاقیت و درخشش توانایی‌های گوناگون را در همه زمینه‌ها در نگاه ما برجسته کند و عنصر عدالت نیز باید نابرخورداران از فرصت‌ها و توانایی‌های کشور را از این مواهب الهی و عمومی برخوردار سازد، تصریح کرد: در تمامی بیانات ایشان می‌توان جایگاه و نقش و استفاده از توان و نیروی نخبگان و فرهیختگان در پیشرفت کشور را به خوبی ملاحظه کرد و در واقع نیز همینطور است و نقش و تأثیرگذاری نخبگان در ایجاد و توسعه این گفتمان بسیار بیشتر از سایر گروه‌ها و اقشار است.

وی افزود: هر فردی که در تولید علم، دانش و نوآوری کشور نقش موثری ایفا کند و با خلاقیت و ابتکار خود موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی کشور شود نخبه محسوب می‌شود.این فرد را می‌توان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و یا هر حوزه دیگری که سرآمد سایر افراد باشد ملاحظه کرد. به عبارتی فردی که یک اثر ماندگار و جدید را از خود بروز و ظهور دهد نخبه و برگزیده در همان حوزه تلقی می‌شود لذا یک نخبه حتما نباید در مدارج علمی و یا سیاسی بالایی قرار داشته باشد و اگر در رشته یا حوزه‌ای که فعالیت می‌کند بتواند با موقع‌شناسی و درک مسایل و مشکلات و منافع ملی، نقش موثر و مهمی را در توسعه جامعه ایفا کند و حداقل یک یا دو گام از دیگران جلوتر باشد قطعا نخبه و برگزیده محسوب می‌شود.

شعبانی‌فرد اظهار کرد: در گفتمان می‌بایست نقش و جایگاه هر یک از گروه‌های جامعه را به خوبی ترسیم کرد و از توان آحاد ملت و همه گروه‌ها و تفکرها بالاخص گروه‌های ذی‌نفوذ تأثیرگذار در پیشبرد سریع و متناسب و همه جانبه کشور استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دو صفت « چشمگیر و محسوس » را به ترتیب برای پیشرفت و عدالت نام برده‌اند، گفت: براین اساس ما در جاده پیشرفت نباید به هیچ وجه متوقف شویم و بحمدلله در حوزه علم و فناوری تمهیداتی اندیشیده شده و با حمایت و استقامت مردم و دولتمردان قله‌های رفیعی فتح شده و در حال فتح قله‌های جدید نیز هستیم.

استاندار مرکزی گفت: ملت ما در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای راه پرسنگلاخی را طی کرده و راه درازی را نیز در پیش رو دارد و مطالبه مردم در دستیابی به این نعمت الهی به صورت گفتمان مسلط درآمده و در این راه دولت و ملت و بالاخص نخبگان و دانشمندان در سایه ایستادگی توانستد قفل‌های تاسیسات و آزمایشگاه‌ها را بشکنند و با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل موانع را پشت سر بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: البته دشمن نیز این موضوع را به خوبی می‌داند و در چند سال گذشته نخبگان و دانشمندان ما را مورد هدف قرار داده است و با ترورهای کور سعی دارد ملت ایران را از این راه بازدارد که این خیالی بیش نیست چراکه ملت بزرگ ایران هر روز صدها و هزاران نفر از این دانشمندان را با تعهد و تخصص کافی پرورش داده و به پیشگاه علم و نوآوری کشور تقدیم می‌کند.

شعبانی‌فرد گفت: نخبگان و نیروهای متخصص کشور بدون توجه به محدودیت‌ها و فشارها تلاش یکپارچه‌ای را آغاز کرده‌اند تا بر این محدودیت غلبه کنند و دستاوردهای متعددی در زمینه‌های مختلف داشته اند که از آن جمله می‌توان به تکمیل چرخه سوخت هسته ای، انجام غنی‌سازی تا 20 درصد، طراحی سوخت راکتورهای هسته‌ای و طراحی راکتورهای قدرت در حوزه علوم هسته ای و همچنین دستیابی به جایگاه 12 جهان در فناوری نانو، جایگاه ویژه در سطح منطقه و جهان در زیست فناوری پرتاب ماهواره و فناوری‌های متنوع هوافضا و سلول‌های بنیادی در دیگر علوم اشاره کرد که حاصل کار نخبگان این کشور است.

وی وظیفه نظام اسلامی در مقابل نخبگان را در حال حاضر بیشتر از گذشته دانست و با تأکید براینکه این قشر نقش پیشرو را در تحولات علمی جامعه و گفتمان‌سازی و تلاش برای توسعه گفتمان پیشرفت و عدالت را داراست، به خبرنگار ایسنا گفت: شناسایی و حمایت از طرح‌ها و ابتکارات نخبگان و مخترعین، ارایه تسهیلات مختلف به نخبگان، ایجاد فضای امن برای نخبگان و خانواده‌های آنها از جمله این وظایف است.

استاندار مرکزی مهمترین اهداف و برنامه‌هایی که دستگاه‌های اجرایی و مسوولان در این حوزه بالاخص در این دهه دارند را مواردی چون پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان کشور، ارتقای تولید علم در کشور، حمایت از نخبگان برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و کارآفرینی، ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط با نخبگان، فراهم کردن تسهیلات و امکانات لازم برای دسترسی محققان و نخبگان به فناوری‌های جدید و فراهم کردن امکانات لازم برای حضور نخبگان در همایش‌های علمی داخل و خارج از کشور عنوان کرد و افزود: این برنامه‌ها می‌تواند به نوعی باعث جذب و همگرایی نیروهای نخبه در کشور و تلاش در جهت رشد گفتمان حاکم بر جامعه یعنی پیشرفت همه جانبه باشد.

وی افزود: برای دستیابی به این مهم لزوم بازنگری در برخی شرایط و عوامل موجود ضروری است که در این راستا اصلاح ساختارها و همچنین قوانین از سایر بخش‌ها مهمتر است. همه کسانی که به نوعی در تصمیم‌گیری و مدیریت کشور تاثیرگذارند باید در روش‌های جاری بازنگری کرده و با نوآوری و برنامه‌ریزی به هدف اصلی کشور که شکوفایی، پیشرفت و عدالت در تمان زمینه‌هاست برسند و در این راستا اتکا به دانشمندان جوان و فرهیخته کشور مهمترین دستور کار است چراکه اگر بتوانیم جوانان تحصیل کرده متخصص و متعهدی را در بدنه دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی جایگزین کنیم به طور یقین به موفقیت خواهیم رسید.

شعبانی‌فرد ادامه داد: نخبگان دستگاه‌های اجرایی به عنوان اتاق فکر جامعه و رابطین بین حاکمیت و عموم مردم و طبقات اجتماعی هستند و می بایست از این افراد و ظرفیت‌های منحصر به فرد آنها در خدمت رسانی به مردم به طور مطلوب استفاده شود و در این راستا یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت تمامی گرایشات و نظرات در راستای رشد نظام مقدس جمهوری اسلامی است زیرا افکار و نظریات مختلف و یا حتی بعضا مخالف می تواند در کنار هم و با هم‌افزایی مثبت مسایل و مشکلات موجود را کاهش دهد.

وی یکی از اقدامات ارزنده سالیان اخیر را تأسیس بنیاد ملی نخبگان دانست و تصریح کرد: این بنیاد که با پیگیری مستقیم مقام معظم رهبری ایجاد شد با هدف توجه بیشتر به سرمایه انسانی و آنهم قله این سرمایه‌ها یعنی استعدادهای برتر و نخبگان کشور شکل گرفته تا بتواند یک نقش بین دستگاهی و فراستادی را ایفا کند و در این راستا سعی کرده که خلاء ها و کاستی‌های موجود در کشور در زمینه شناسایی، حمایت، هدایت، جذب و بکارگیری و نقش‌آفرینی نخبگان را شناسایی کرده و تا حدی رفع کند.

شعبانی‌فرد افزود: در طول سال‌های گذشته حمایت‌های هدفمندی همچون حمایت های مالی، معنوی، فرهنگ سازی و بسترسازی بویژه برای تحصیل نخبگان و استعدادهای برتر و خدمات رسانی به این قشر نخبه در داخل کشور روند افزایشی داشته و باعث کاهش مهاجرت نخبگان شده است.

وی گفت: در همین راستا بنیاد نخبگان استان مرکزی نیز از ابتدای سال جاری در راستای شناسایی و ساماندهی نخبگان استان تأسیس شده که امیدواریم بتواند گام‌هایی هرچند کوچک را برای این قشر فرهیخته این استان که از استان‌های نخبه‌پرور و مهد فرهیختگان و بزرگان بوده است بردارد.

استاندار مرکزی تأکید کرد: ما در استان مرکزی معتقدیم که اگر نخبگان در جامعه حضور داشته باشند می توانند افکار خود را منطبق بر واقعیت‌ها به جامعه انتقال دهند و در این صورت هم جامعه از نخبگان استفاده می‌کند و هم نخبگان از جامعه استفاده خواهند کرد لذا در استان مرکزی همواره سعی داشته‌ایم در بخش‌های مختلف از توان و استعدادهای نیروهای مستعد و نخبه استفاده کنیم و اعلام می‌کنیم که آمادگی استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان برای حرکت به سمت استانی پیشرفته و الگو در سطح کشور را دارا هستیم.

وی افزود: در راستای همگرایی و تعامل بین نخبگان استان، همه افراد و مسوولان و تأثیرگذاران می‌بایست دست به کار شوند و تمام تلاش خود را به دور از حب و بغض‌های سیاسی و فردی بکار گرفته و از این ظرفیت ارزشمند در استان برای توسعه و پیشرفت همه جانبه استفاده کنند.

استاندار مرکزی در پایان اظهار کرد: این کار مشترک و تعامل نیاز به یکسری مقدمات و الزامات دارد که برگزاری نشست‌هایی با حضور نخبگان، تهیه چارچوب مشترک برای گفتگو و تعامل بین نخبگان مختلف، اعتقاد به اصول بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی، اعتقاد به یک الگوی ملی بالاخص الگوی عدالت و پیشرفت، اعتقاد به کار جمعی و مشترک، داشتن برنامه مشخص و پاسخگو بودن به نظام و مردم از جمله این الزامات است.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.