- مرکزی دیلی - http://old.markazidaily.ir -

آغاز مطالعات علمی شناسایی منابع انتشار آلودگی هوای اراك

به گزارش مرکزی دیلی ، ‘امیر انصاری’ روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دانشگاه اراك با مشاركت دستگاه های اجرایی متولی انجام این طرح است.

وی اظهار كرد: مرحله اول این مطالعات به شناسایی منابع منتشره آلودگی هوای اراك و تعیین سهم آن ها اختصاص دارد و در مرحله دوم مدل سازی برنامه مهار و بازدارندگی تدوین می شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی بیان كرد: مرحله نخست این مطالعه 200میلیون ریال اعتبار دارد و برای مرحله دوم بر اساس طرح پژوهشی اعتبار تخصیص می یابد.

انصاری خاطرنشان كرد: دامنه مطالعاتی طرح مذكور تنها شهر اراك نیست بلكه دو حوزه تابعه و اثرگذار در حریم آن یعنی شهرهای سنجان و كرهرود را نیز شامل می شود.

وی ادامه داد: مطالعات علمی چگونگی و حجم آلایندگی واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی شازند، ارزیابی تاثیر مكان دفن زباله اراك، مناطق بیابانی وریزگردهای كویر میقان، تاثیرات كوره های آجرپزی ، تردد خودروهای سنگین در دو كمربند شمالی و جنوبی اراك از جمله بخش های برجسته این پژوهش است.

اراك یكی از هشت شهر آلوده كشور شناخته شده و منواكسید كربن، دی اكسید گوگرد، ‌ازن، ‌ذرات معلق و دی اكسید نیتروژن پنج آلاینده مهم هوای آن است.