امروز امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday, Apr 20, 2024 آخرین بروز رسانی آخرین بروز رسانی: ۸ بهمن ۱۳۹۳ [اخبار امروز: 0]
درباره ما تبلیغات در سایت ارتباط با ما فراخوان همکاری خروجی RSS

تبلیغات اینترنتی رایگان در استان مرکزی و اراک

بخش ویژه پایگاه های اینترنتی *** همه تبلیغات

تخفیف ویژه تبلیغات در پربازدیدترین سایت استان مرکزی

شرایط و تعرفه تبلیغات *** مشاهده آگهی ها و نیازمندیها

برای آنها که حرفه ای اخبار را دنبال می کنند

راهنمای استفاده از خبرخوان *** نسخه سریع مرکزی دیلی



گزارش ایسنا از سه روز اجرای کنسرت بزرگ ارکستر مهرگان در اراک

کد مطلب: 41594 | تاریخ ارسال: 16 می 2012 | چاپ صفحه

فرهنگسرای آیینه اراک در روزهای گذشته میزبان علاقه‌مندان به موسیقی بود. کنسرت بزرگ ارکستر مهرگان طی سه شب در این فرهنگسرا به اجرا درآمد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، گروه ارکستر مهرگان که به رهبری و سرپرستی محمد‌رضا کارچانی از هنرمندان و نوازندگان برجسته ویلن است دو سال قبل با هدف اجرای موسیقی اصیل ایرانی و فراهم کردن فضایی جهت حضور هنرمندان جوان تشکیل شده است.

این ارکستر متشکل از 40 هنرمند، شامل 26 مرد و 14 بانوی هنرمند است که حضور این بانوان هنرمند قطعا در ایجاد انگیزه رشد و ارتقای اجتماعی و هنری بانوان موثر خواهد بود.

براساس این گزارش، ارکستر مهرگان در دو بخش اجرا شد، بخش اول به تصنیف‌هایی در آواز اصفهان پرداخت و بخش دوم با تصنیف‌هایی در آواز دشتی اجرا شد.

در بخش اول ابتدا تصنیف”تک درخت” با آهنگسازی عباس شاپوری و شعر نواب صفا توسط خواننده گروه محمود آنجفی اجرا شد، سپس همنوازی سنتور ابراهیم فراهانی و تنبک مجتبی نهرمیانی توجه همگان را به خود جلب کرد و هم زمان با همنوازی سنتور و تنبک تماشاگران نیز کف زدند.

بلافاصله تصنیف “راز دل” با آهنگسازی همایون خرم و شعر بهادر یگانه اجرا شد و سپس همنوازی ویلن محمدرضا کارچانی، تار احمد فروزان و تنبک حسن نهرمیانی فضای نشاط‌آوری ایجاد کرد و تصنیف “کودکی” که به گفته رهبر ارکستر از بهترین و ماندگارترین آهنگ‌های موسیقی ایرانی است با آهنگسازی استاد علی تجویدی و شعر معینی کرمانشاهی اجرا شد و در پایان این بخش موسیقی بدون کلام تصنیف “تک درخت” توسط گروه نواخته شد.

سپس محمدرضا کارچانی رهبر ارکستر گفت به دلیل اینکه سازها باید کوک شوند دقایقی بعد بخش دوم را اجرا خواهیم کرد و در همین حین زهرا مهاجرانی مدیر فرهنگسرای آیینه اراک با شاخه‌هایی از گل به استقبال بانوان گروه کر ارکستر مهرگان آمد و به مناسبت روز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن شاخه‌های گل رز را تقدیم‌شان کرد. همچنین از طرف ارکستر مهرگان نیز سبدی از گل نیز تقدیم مدیریت فرهنگسرا شد.

ارکستر مهرگان در بخش دوم در آواز دشتی و با تصنیف “سبک بال” به استقبال تماشاگران رفت، سپس همنوازی تار میلاد هادیان و تنبک مجتبی نهرمیانی اجرا شد آنگاه تصنیف “می‌گریزم” با آهنگسازی استاد حبیب‌الله بدیعی و شعر معینی کرمانشاهی به اجرا در آمد.

در قسمت چهارم از این بخش، همنوازی ویلن محمدرضا کارچانی رهبر ارکستر، پیانو محسن صادقی‌نسب و تنبک حسن نهرمیانی در سالن غوغا به پا کرد.

و در پایان بخش دوم سرود “ای ایران” اجرا شد به طوری که تماشاگران به وجد آمده و از روی صندلی‌های خود برخاستند و تا پایان سرود به احترام نام مقدس ایران ایستادند.

نکته قابل توجه اینکه اعضای ارکستر مهرگان با طراحی لباس استاد مظاهر آذرپی بسیار زیبا و شیک در روی سن ظاهر شدند به طوری که ترکیب خاصی را به وجود آوردند.

به مناسبت تشکیل این ارکستر بزرگ در شهر اراک گفت‌و گویی با محمدرضا کارچانی رهبر و سرپرست ارکستر مهرگان انجام دادیم.

محمدرضا کارچانی در خصوص انتخاب تصنیف‌ها و ملودی‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: تصنیف‌ها با توجه به ترکیب‌بندی سازهایی که در گروه داشتیم انتخاب شدند. چون شهرستان اراک در نوازنده سازهای بادی فقیر است و نوازنده‌ای که در حد اجرای این ارکستر باشد نداشتیم بنابراین، نت‌ها را بر اساس سازهایی که در گروه داشتیم نوشتم و تصنیف‌ها را در دو آواز اصفهان و دشتی انتخاب کردم.

وی بیان کرد: ارکستر مهرگان در اولین اجرای خود از آثار معروف اساتید قدیمی که مردم با آن آشنا هستند استفاده کرد تا از این طریق در بین مردم شناخته شود.

محمدرضا کارچانی ضمن اشاره به اینکه گروه‌های موسیقی که تاکنون در اراک تشکیل شده‌اند بیش از 10 تا 15 نفر نبوده‌اند، افزود: تشکیل چنین گروهی در این ابعاد و عظمت کار بسیار سختی است.

وی با بیان اینکه ارکستر مهرگان با نوازندگانی که جویای نام بودند اما تا به حال به آنها بها داده نشده بود شکل گرفت، افزود: صد در صد اعضای ارکستر مهرگان بومی بودند و تا جایی که نوازندگان این شهر توان اجرایی بالایی در حد این ارکستر داشته باشند اولویت با نوازندگان بومی است.

استاد برجسته ویلن در خصوص انتخاب تصنیف‌ها، افزود: اشعار ارزشی مد نظرم بود که با ارزش‌های اجتماعی و ملی مملکت‌مان در تعامل باشد.

کارچانی تصریح کرد: اگر این ارکستر از طرف ارگان‌های دولتی حمایت شود قطعا با استفاده از نوازندگان و سازهای مورد نیاز، ارکستر کاملی تشکیل خواهیم داد.

وی افزود: هر چه توان ارکستر بالا رود دست رهبر ارکستر برای انتخاب نوازندگان باز می‌شود و در نتیجه اجراهای قوی‌تری تحویل مردم خواهد داد.

سرپرست این گروه رقابت‌های ناسالم را مانع تشکیل چنین ارکسترهایی عنوان کرد و گفت: استفاده از نوازندگان بومی که توان اجرایی بالایی دارند نه تنها تأثیر بسزایی در رونق آموزشگاه‌ها دارد و دیگر مجبور نخواهیم بود از شهرستان‌های دیگر نوازنده بیاوریم.

کارچانی حمایت فرهنگسرای آیینه اراک را در برپایی این اجرا فراتر از حد عنوان کرد و افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، انجمن موسیقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت‌های خود را از این گروه دریغ نکردند.

وی خاطرنشان کرد: اما شهرداری علی‌رغم وعده‌هایی که داده بود به قول خود عمل نکرد.

استاد برجسته ویلن افزود: ارگان‌هایی مثل شهرداری و شورای شهر با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانند در جهت پیشبرد اهداف ارکستر و ارگان‌های مختلف در راستای اجرای کارهای ارزشی قدم بردارند.

رهبر ارکستر مهرگان استقبال تماشاگران از ارکستری که شناخته نشده است را خیلی پر‌شور عنوان کرد و در ادامه ضمن گلایه از کارشکنی‌های غیراخلاقی در زمان فروش بلیط کنسرت ارکستر مهرگان، افزود: با وجود اینکه برخی از آموزشگاه‌های موسیقی خود پیشنهاد فروش بلیط را درخواست دادند اما از فروش بلیط‌ها خودداری کردند که با توجه به ازدحامی که در آن مکان وجود داشت این کار معنی‌دار به نظر می‌رسد.

کارچانی در پایان خاطر نشان کرد: اگر تبلیغی برای این ارکستر انجام شد تنها به جهت معرفی ارکستر بوده نه حمایت از شخص یا گروه خاصی، بنابراین این رفتارها غیر‌حرفه‌ای و غیراخلاقی به نظر می‌رسد.

گفتنی است، محمدرضا کارچانی ساز ویلن را نزد استاد محمدرضا اتابکی فرا گرفت و با یادگیری کتاب‌های هنرستان موسیقی تألیف استاد روح‌الله خالقی و کتاب‌های ردیف استاد ابوالحسن صبا دوره عالی را به پایان رساند و در ضمن ردیف استاد علی تجویدی را نیز نزد ایشان آموخت و در ادامه ردیف استاد میرزا عبدالله و ردیف موسی خان معروفی را نیز اجرا کرد.

وی همچنین تئوری و اصول هارمونی موسیقی را نزد استاد محسن الهامیان به پایان رساند و مدت 15 سال است که در آموزشگاه‌های مختلف در شهرهای تهران، اراک، خمین و ارومیه به تدریس ویلن و تئوری موسیقی پرداخته است.

اسامی اعضای ارکستر مهرگان عبارتند از:

محمدرضا کارچانی، مسعود عباسی، رضا صفری، بهنام آرین‌فر، محمد غلامی، حنیف آقا‌محمدی، محمد حمیدی، امیر مظاهری، مسعود آقا‌صالح، نگار بوالحسنی، شادی گودرزی، بهنام مردادی، حمیدرضا کمیجانی، فاطمه عسگری، سارا منصوریان و محمد مرادی از جمله نوازندگان ویلن و علی امیر‌آبادی نوازنده ویلن آلتو، استاد حسن نهرمیانی نوازنده دف، ابراهیم فراهانی نوازنده سنتور، میلاد هادیان، احمد فروزان و مهدی محمدی نوازنده تار، مجتبی نهرمیانی نوازنده تنبک، ابوذر غفاری نوازنده بم تار، محسن صادقی نصب نوازنده پیانو و علی روستایی کوچکترین عضو گروه و نوازنده کیبورد.

همچنین رودابه احمری، مهسا رفیعی، زهرا سلیمی، منیژه محمودی، فرزانه سمیعی، گلسا قناعتی‌فر، رویا عسگری، عاطفه آب‌برین و زهرا اکبری از اعضای گروه کر بودند.

ارسال نظر برای این مطلب مسدود شده است.